تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۱۶۰۴۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک حقوقدان بازار سرمایه تاکید کرد:

تنبیهی برای سهامداران ...

می متالز - نگاه قانونگذار این است که این توقف نمادها، تنبیهی برای سهامداران باشد تا به سهم هایی که تجربه توقف و تعلیق نماد مکرر دارند، خیلی نزدیک نشوند.
تنبیهی برای سهامداران ...

حمید اسدی حقوقدان بازارسرمایه + بورس نیوز

به گزارش می متالز، یکی از انتقادات سهامداران به قوانین بازار سرمایه این است که در بسیاری مواقع در صورت تخلف مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها و یا عدم شفافیت در ارائه گزارش‌های عملکرد، به‌جای تنبیه مدیران خاطی، سهامداران با توقف طولانی‌مدت نمادها و یا انتقال نماد به بازار پایین‌تر و... مجازات می‌شوند.

حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در این خصوص بیان کرد: قطعاً در بازار سرمایه، نیازمند تغییراتی در قوانین هستیم و یکی از حوزه‌هایی که باید در آن تغییر اتفاق بیفتد، همین حوزه است. در خصوص تخلفات انضباطی مدیران، اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌ها، طبیعتاً اقداماتی مثل بسته شدن نماد شاید حتی برای مدیران خاطی، مجازاتی نبوده و توقف طولانی‌مدت نماد، بازدارندگی در انجام تخلف توسط مدیران هم نداشته باشد. اما استنباطی که در این زمینه شده، این بوده که چنین مجازاتی (یعنی بسته شدن نماد) باعث می‌شود که سهامداران نسبت به آن سهم، نگاه محتاطانه‌تری داشته باشند و خیلی به آن سهم نزدیک نشود.

وی افزود: متأسفانه در بازار سرمایه، آزمون‌وخطا زیاده داشته‌ایم. همان‌طور که زمانی دامنه نوسان بازار پایه "منفی ۱۰ _ مثبت ۱۰" بود والان در بازار پایه، دامنه نوسان برخی سهم‌ها "مثبت ۱ _ منفی ۱" است و ما در طول ۲ الی ۳ سال این آزمون‌وخطاها را داشتیم. بازار سرمایه در این حوزه هم به نظر من به خطا آزمایش رسیده است. هرچند که هم در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس تهران و هم در دستورالعمل نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران، توقف نماد برای هیئت‌مدیره بورس‌ها و سازمان به رسمیت شناخته‌شده اما؛ نکته‌ای که وجود دارد، در همین دستورالعمل‌ها یک‌زمانی تعیین‌شده و بعد از ۵ روز، باید با اعلام این نکته به سهامداران که این نماد شفاف‌سازی انجام نداده و باید مواظب باشند؛ نماد بازگشایی شود.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

اسدی تأکید کرد: نکته دیگر در این حوزه این است که شاید گاهی قانون‌گذار، خود را در مظان تفویت منافع سهامدار ببیند و این تفویت منافع باعث شود که در آن فضا، خیلی خود را درگیر نکند و نگاه قانون‌گذار این است که این توقف نمادها، تنبیهی برای سهامداران باشد تا به سهم‌هایی که تجربه توقف و تعلیق نماد مکرر دارند، خیلی نزدیک نشوند.

این حقوقدان بازار سرمایه  اضافه کرد: البته این روش آزمون‌وخطا در بازار سرمایه ما، مؤثر واقع نشده و چه بسیار نمادهایی که باوجود توقف طولانی‌مدت و انتقال به بازار پایین‌تر، در اثر ورود نقدینگی به سهم یا عملکرد مطلوب شرکت یا... مورد اقبال سهامداران قرارگرفته و روند مثبتی داشته‌اند. بنابراین، این تئوری که با توقف و تعلیق نمادها یا انتقال نماد به بازار پایین‌تر، سهامدار اقبال کمتری نسبت به آن سهم خواهد داشت، مورد تائید نیست.

اسدی ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین گفت: قطعاً برای رفع این مشکل، نیازمند تغییر در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران هستیم.

عناوین برگزیده