تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۶۰۷۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط سازمان مدیریت صنعتی معرفی شدند:

چهار شرکت بورسی بزرگ در صدر برترین های ایران/ رقم گردش مالی + معیارها

می متالز - شرکت های بورسی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، سرمایه‌ گذاری غدیر و فولاد مبارکه به عنوان چهار شرکت برتر از سوی سازمان مدیریت صنعتی معرفی شدند.
چهار شرکت بورسی بزرگ در صدر برترین های ایران/ رقم گردش مالی + معیارها

به گزارش می متالز، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیست و سومین مراسم معرفی صد شرکت برتر ایران گفت: در گروه پتروشیمی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۷.۲ میلیارد دلار گردش مالی، گروه فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس با ۶.۵ میلیارد دلار، گروه چند رشته‌ای سرمایه‌ گذاری غدیر با ۴.۹ میلیارد دلار، گروه فلزات اساسی شرکت فولاد مبارکه با ۴.۵ میلیارد دلار و در گروه مالی شرکت پارسیان بزرگترین شرکت‌ها در سال گذشته بودند.

وی افزود: ۸۹ درصد کل فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ، سهم ۱۰۰ شرکت اول است که نشان دهنده اثرگذاری بسیار بالای این شرکت‌ها است. ۷۴.۲ درصد اشتغال، ۹۴ درصد صادرات و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی، سهم ۵۰۰ شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی است. ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد کل فروش متعلق به صد شرکت اول است. ۲۳ شاخص در این ارزیابی لحاظ شده که مهمترین آنها علاوه بر فروش کلی، شاخص‌هایی چون سودآوری، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی، شاخص‌های بازار و... بوده است.

این مقام مسوول در خصوص عوامل موفقیت شرکت‌های برتر و ارزیابی ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان توضیح داد: عواملی چون پایان دادن داوطلبانه به عمر یک محصول و جایگزین کردن، استفاده از شیوع بیماری کرونا به عنوان یک فرصت در نوآوری خدمات و استفاده از فناوری‌های نوظهور نظیر بلاکچین، استفاده از فناوری‌های بنیان فکن و نوآوری‌های خدمت افزا، ادغام و اکتساب شرکت‌های موجود، همکاری در عین رقابت و استفاده از اینترنت اشیا برای هوشمند سازی صنایع و استفاده از فناوری‌های جدیدی نظیر رایانش ابری و واقعیت مجازی در صنعت جزو شاخص‌هایی است که در ارزیابی شرکت‌های بزرگ جهان لحاظ می‌شود.

کیانی بختیاری دوری شرکت‌های بزرگ دنیا از استفاده انرژی‌های فسیلی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را یک حرکت اصلی در صنعت جهانی دانست و ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال آینده را سال توقف استخراج انرژی‌های فسیلی اعلام کرده‌اند. حسابرسی پیشرفته و مدیریت تراکنش‌ های مالی جزو کسب و کار‌های امروزی و مدرن دنیا است. صنایع شیمیایی، رسانه و ده‌ها شاخه دیگر صنعتی در جهان ایجاد شده که حرکت به سوی آن‌ها برای هر کشوری امری اجتناب ناپذیر است. تحول دیجیتال می‌تواند تحول در روش‌های فکر کردن و رهبری مجموعه‌های اقتصادی باشد بنابراین نیروی انسانی ماهر و توانمند نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و صنعتی هر کشوری دارند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده