به گزارش می متالز، وجیه الله جعفری که امروز در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات و تجهیزات شرکت ملی فولاد ایران سخن می گفت، افزود: بهره مندی از توان متخصصان ایرانی و بومی سازی در زنجیره ارزش محصولات، صرفه جویی ارزی را به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه هدف 917 میلیون دلاری بومی سازی برای سال جاری پیش بینی شده، گفت: این امر با توجه به شرایط کشور و هدف توسعه اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جعفری ادامه داد: همت و استواری و گام نهادن در مسیر خوداتکایی و همچنین با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید و توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف، اهمیت حوزه بومی سازی را افزایش و باید عملکردمان در این بخش را به نتیجه برسانیم.
جعفری با بیان اینکه انتظار داریم به نقطه ای برسیم که از وابستگی در تکنولوژی و ساخت کاسته شود، عنوان کرد: ایمیدرو ساختاری را برای هدایت بومی سازی طراحی و از شرکت های زیرمجموعه و تابعه خواست تا سرعت اجرای برنامه ها را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: بومی سازی ۹۱۷ میلیون دلار توسط ایمیدرو در تامین، ساخت تجهیزات و قطعات طی امسال هدفگذاری شده است.
وی افزود: ۳۵۰ میلیون دلار این هدف، طی ۱۰ ماهه امسال محقق شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امسال شرکت های مبارکه ۳۲۰ میلیون دلار (یکصد هزار قطعه)، چادرملو ۲۰ میلیون دلار (29 هزار قطعه) و گل گهر ۱۶۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از طریق بومی سازی را برنامه ریزی و با استفاده از توان داخلی اقدام به عملیاتی کردن این مهم کرده اند.
جعفری با اعلام اینکه نیاز به شناسایی پتانسیل ها و اعتقاد به موفقیت در بومی سازی داریم، اظهار داشت: ظرفیت ساخت بسیاری از قطعات وارداتی را داریم اما تاکنون کمتر به این موضوع توجه داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو، بومی سازی است، ادامه داد: این سازمان با تعریف چشم انداز، تلاش می کند میزان تولید قطعات و تجهیزلات در زنجیره محصولات را افزایش دهد. به گفته وی، از پتانسیل سیاست گذاری و حاکمیتی در ترغیب شرکت ها برای ورود به مقوله بومی سازی استفاده خواهیم کرد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو دو اقدام راهبردی در حوزه بومی سازی عملیاتی کرد، گفت: نخست، راه اندازی سامانه جامع بومی سازی در زنجیره فولاد که تاکنون ۲۳ هزار قطعه در آن شناسایی شده است. در سامانه فوق تاکنون حوزه فولاد مورد توجه بوده است و می تواند الگویی برای سایر زنجیره ها باشد، بنابراین توسعه این اقدام (شناسایی ظرفیت ها در ساخت داخل) ضروری است.
وی افزود: این سامانه کمک می کند که سیاست ها و برنامه ها بهتر انجام شود.
جعفری عنوان کرد: همچنین ایجاد صندوق پژوهش فناوری - به عنوان اقدام دوم - با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، انجمن تولیدکنندگان فولاد و شرکت ها انجام شده است.
وی ادامه داد: این صندوق با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان و با رویکرد تامین مالی در بومی سازی تشکیل شده است. در این زمینه برنامه ها به طور جدی از سوی ایمیدرو دنبال می شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در زنجیره فولاد هدف تولید 55 میلیون تن فولاد مورد توجه است و در این زمینه نیازمند توجه و داشتن برنامه در تکنولوژی و ساخت داخل هستیم.