تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۱۶۱۲۸۵
سرویس خبر : انرژی
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه:

با اسلب ضخامت ۳۰۰ میلیمتر وزارت نفت از واردات بی‌نیاز می‌شود

می متالز - مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر وزارت نفت متقاضی اسلب فولاد مبارکه با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر است، چراکه برای نفتی ها این مدل اسلب از لحاظ کیفی مقرون به صرفه است و این اقدام می تواند کشور را از واردات و خروج ارز بی نیاز کند.
با اسلب ضخامت ۳۰۰ میلیمتر وزارت نفت از واردات بی‌نیاز می‌شود

به گزارش می متالز، غلامرضا سلیمی با بیان اینکه تا یک ماه پیش طراحی ماشین های ریخته گری مناسب برای تولید اسلب ۲۰۰ میلیمتر انجام شده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ ماشین شماره ۵ فولادسازی مورد بهره برداری قرار گرفت که توانایی تولید اسلب با ضخامت ۲۵۰ میلیمتر را دارد که از زمان بهره برداری تاکنون توان تولید تمام سفارش های خود با ضخامت ۲۵۰ میلیمتر را داریم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه پیش فولاد مبارکه تختال با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر را با تلاش کارشناسانان و مسئولان فولاد سازی طراحی و اجرا کرد، افزود: از صفر تا صد این طرح شامل خنک سازی اسلب، محاسبات هیدرولیک، سایر محاسبات فنی و ... توسط مهندسان فولادمبارکه انجام شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه میزان تولید اسلب در فولاد مبارکه بنابر میزان سفارشات مشتریان است، گفت: فولاد مبارکه در مرحله نخست به صورت تست حدود ۱۰۰۰ تن اسلب را تولید کرد، اما ماهیانه توان تولید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر را دارد.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه از جمله معدود تولیدکنندگان اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر است، گفت: از جمله محاسن کمی تولید این مدل اسلب، بالا رفتن سرعت تولید است و همچنین از لحاظ کیفی با توجه به اینکه اسلب مراحل نورد را طی می کند، در نهایت فولاد با استحکام بیشتری تولید می شود.

سلیمی با اشاره به اینکه این مدل اسلب برای فولادهای API (فولادهای مخصوص صنایع نفت و گاز) مورد اقبال قرار می گیرد، تاکید کرد: متقاضی این اسلب شرکت های نفتی هستند که تا پیش از این، شرکت های نفتی برای لوله های انتقال نفت ترش ورق را وارد می کردند و در برخی موارد نیز اسلب ۲۵۰ میلیمتر را از فولاد مبارکه دریافت می کردند.

وی با بیان اینکه پیش از تولید اسلب ۳۰۰ میلیمتر، فولاد مبارکه سال گذشته فولادهای API که مخصوص لوله های انتقال نفت و گاز ترش را تولید می کرد، در حالی که پیشتر، این محصول وارد کشور می شد، گفت: از ابتدای امسال فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید گریدهای لوله های انتقال نفت ترش با ضخامت ۲۵۰ میلیمتر را کرد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه افزود: در حال حاضر وزارت نفت متقاضی همین گرید با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر است، چراکه برای نفتی ها این مدل اسلب از لحاظ کیفی مقرون به صرفه است و این اقدام می تواند کشور را از واردات و خروج ارز بی نیاز کند.

به گفته سلیمی، در حال حاضر در گریدهای API بیشتر مشتریان فولاد مبارکه شرکت های نفتی هستند.

عناوین برگزیده