تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۱۶۲۱۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۵ درصد محدوده‌های معدنی کشور دست فعالان معدنی است

می متالز - رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: فقط ۵ درصد محدوده‌های معدنی کشور دست فعالان معدنی است که ۵۰ درصد آن فعال است.
۵ درصد محدوده‌های معدنی کشور دست فعالان معدنی است

به گزارش می متالز، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و گوسال اعظم سارکر سفیر بنگلادش در ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد اظهار داشت: صادرکنندگان با ده‌ها زنجیر به پا کار صادرات را انجام می‌دهند که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم هر چه که یارانه به ما می‌دهند را حذف کرده اما ما را با دنیا هم وزن کنند گفت: نظام بانکی کشور برای صادرکنندگان مناسب نیست؛ 18 درصد نرخ بهره بانکی صادرکنندگان است در حالی که در خارج از کشور صادرکنندگان نهایت با 5 درصد نرخ بهره بانکی این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در خارج از کشور مالیات ارزش افزوده را مصرف کننده نهایی می‌دهد اما در کشور ما این مالیات را تولیدکننده می‌پردازد ادامه داد: در دنیا زیرساخت‌های لازم را برای تولیدکننده و در کنار کارخانه فراهم می‌کنند اما ما باید انتقال آب از خلیج فارس را با هزینه بخش خصوصی انجام بدهیم و خودمان آب و برق و گاز را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه کرمان یک استان معدنی است و این ظرفیت باید در چرخه تولید قرار بگیرد گفت: محدوده‌های معدنی که دست فعالان معدنی کشور است فقط پنج درصد است که 50 درصد فعال و مابقی راکد و یا در حال فعال شدن است.

شکوری با اشاره به اینکه مابقی محدوده‌های معدنی کشور دست نهادهای مربوطه است که باید از حصر خارج شوند افزود: در خارج از کشور برای تولید و صادرات هیچ "نه"ای وجود ندارد و همیشه یک راهی را ایجاد می‌کنند و کارها شدنی است.

در این جلسه مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان در سال جاری 26 درصد رشد صادراتی داشته است اظهار داشت: در این شرایط صادرکنندگان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند و تلاش‌های زیادی می‌کنند تا کشور متوقف نشود.

عناوین برگزیده