تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۱۶۲۶۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در میزگرد تخصصی طرح جامع فولاد کشور:

توسعه صادرات محصولات فولادی، استراتژی مدون می خواهد

می متالز - سخنرانی و میزگرد تخصصی (نقد و بررسی تحلیلی طرح جامع فولاد کشور) در دومین روز یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار با حضور منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، مصطفی موذن زاده بنیانگذار ایمیدرو، مهدی کرباسیان رییس پیشین هیأت عامل ایمیدرو، محمد ابکا رییس هیات مدیره شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک و محمد آقاجانلو معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در هتل المپیک تهران برگزار شد.
توسعه صادرات محصولات فولادی، استراتژی مدون می خواهد

به گزارش می متالز، منصور یزدی زاده در این میزگرد به مشکل تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن پرداخت و گفت: واحدهای فولادی کشور از جمله ذوب آهن اصفهان به دلیل نداشتن مواد اولیه نمی تو انند با ظرفیت کامل تولید کنند.

وی اظهار داشت: ذوب اهن اصفهان متاسفانه سهمیه مواد اولیه ندارد که این موضوع باید مورد توجه مسوولین باشد. اگر قرار است سهمیه مواد اولیه به واحدهای فولادی اختصاص نیابد، باید در خصوص همه این واحدها این سیاست اتخاذ شود، اما در حال حاضر تنها ذوب آهن اصفهان است که سهمیه مواد اولیه ندارد.

وی با اشاره به این که در زنجیره فولاد کشور همچنان مباحث مختلفی و حل نشده ای همچون داخلی یا جهانی بودن معیار قیمت گذاری وجود دارد، افزود: یکی از دغدغه های مهم در صنعت فولاد کشور، که در طرح جامع فولاد اهمیت بسیاری دارد، بحث قیمت گذاری است که از وزارت صمت آغاز شد و این موضوع در مجلس مطرح است و هنوز به طور کامل حل نشده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان مشکل عدم سرمایه گذاری خارجی در صنعت کشور را بسیار محسوس دانست و گفت: تکلیف سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این صنعت مشخص نیست در حالی که جذب سرمایه های خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور دارد.

منصور یزدی زاده به مبحث صادرات اشاره کرد و گفت: در افق 1404 باید به تولید 55 میلیون تن سالانه محصولات فولادی برسیم که با توجه به نیاز داخل، حداقل 20 میلیون تن آن باید صادر شود اما متاسفانه استراتژی مدونی برای صادرات نداریم در حالی که از توانایی های لازم برای دست یابی به این صادرات برخوردار هستیم.

وی افزود: یکی از چالش های اصلی که مانع توسعه صادرات شده است این است که صادرات موکول به عرضه داخلی و قیمت گذاری گردیده که امر نادرستی است.

منصور یزدی زاده عدم توسعه مناسب زیرساخت ها به ویژه حمل و نقل را یکی دیگر از چالش های مهم صنعت فولاد کشور دانست و گفت: متاسفانه زیرساخت ها پا به پای ظرفیت سازی در صنعت فولاد پیش نرفته اند که این مورد باعث بی رغبتی سرمایه گذاری خارجی نیز شده است.

عناوین برگزیده