مدیرعامل فولاد هرمزگان اظهار داشت: اولویت اول فولاد هرمزگان صادرات است و این خواسته هلدینگ فولاد مبارکه، دکتر سبحانی مدیریت این هلدینگ و نیز بنده است چراکه معتقدیم اگر کالایی در کنار مرزها تولید می شود باید به صادرات آن اندیشید و برای تامین نیاز داخل بهتر است به کارخانه های داخل و مرکز کشور توجه شود.
هراتیان در خصوص برنامه های صادراتی فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: برنامه های ما در زمینه صادرات در عمل مشخص است به هر حال زمانی که جمع صادرات شرکتی از ابتدای سال تاکنون معادل صادرات آن از ابتدای تاسیس تا حال بوده است، این مسئله نشان می دهد که اهداف و برنامه هایمان را بر مبنای صادرات قرار داده ایم.
مدیرعامل فولاد هرمزگان تصریح کرد: فعالان حوزه صادرات معتقدند حتی اگر جنسی در داخل مصرف داشت و در عین حال برای آن کالا مشتری صادراتی بود، اولویت با صادرات است.
هراتیان ضمن تشریح دستاوردهای صادراتی این شرکت در استان خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان استان بندرعباس، رشد صادرات بندرعباس ۵۳۰ درصد عنوان می شود که ۵۰۰ درصد آن متعلق به فولاد هرمزگان است.
هراتیان، مدیرعامل فولاد هرمزگان در مصاحبه که طی چند روز اخیر با چیلان داشت گفت: برای نخستین بار در کشور توانستیم به برزیل صادرات فولاد داشته باشیم و این موارد جزو بازارهای جدید صادراتی ماست.
وی افزود: مشتری اصلی فروش اسلب هرمزگان، کشورهای شرق دور هستند و تایلند مشتری اصلی فروش اسلب فولاد هرمزگان است.
هراتیان این را نیز گفت که امسال چندین محموله به اروپا صادر کرده ایم و در سال آینده به توسعه بازارهایمان می اندیشیم و مذاکرات بسیار خوبی هم در این زمینه انجام داده ایم. وی تصریح کرد: چشم انداز بسیار خوبی را برای صادرات در سال آینده پیش بینی می کنیم.
مدیرعامل فولاد هرمزگان در مقابل این سوال که آیا با این حساب تمرکزتان همچنان بر صادرات خواهد بود؟ عنوان کرد: قطعا همین طور خواهد بود. مسلما کارخانه ای که در کنار دریا تاسیس می شود به جهت دارا بودن اسکله و نزدیکی به آب های آزاد، هدفش باید صادرات باشد و ما نیز همین موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
هراتیان خاطرنشان کرد: امسال با تمام مشقات موجود، هیچ گاه واردات مواد اولیه به کارخانه دچار وقفه نشده و الحمد الله روند تولید و صادرات به خوبی ادامه داشته است.
وی عنوان کرد: جانمایی صحیح فولاد هرمزگان در کنار آب های آزاد خلیج فارس موجب افزایش مزیت صادراتی برای ما شده است اما سال ها از این پتانسیل استفاده نمی شد درحالیکه این کارخانه از ابتدای تاسیس با هدف صادراتی بنا شده بود.
هراتیان افزود: ۱.۵ میلیون تن از تولیدات فولاد هرمزگان که قابلیت صادرات داشت، به بازارهای صادراتی اختصاص نمی یافت که این عیب بزرگی بوده است و در مقابل به همان میزان واردات گندله به این شرکت صورت می گرفت.
وی خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان در برهه ای در ازای واردات بیش از یک میلیون تن گندله، ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن صادرات فولاد داشت یعنی بدون ارزش افزوده، از طرف دیگر فولاد هرمزگان یک بیلان ۸۰۰ هزار تنی منفی داشته است؛ این تراز منفی امروز به صفر شدن واردات گندله تبدیل شده یعنی بدون اینکه گندله وارد کنیم گندله مورد نیاز خودمان را از داخل تامین می کنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به سوال که آیا با تأمین گندله از داخل، مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه فولاد هرمزگان مرتفع شده است، عنوان کرد: کمبود وجود دارد اما کمبود در بخش گندله و مواد اولیه نیست بلکه مربوط به زیرساخت های تولید به خصوص زیرساخت های حمل و نقل منطقه ای است و در تلاش هستیم این موانع زیرساختی را رفع کنیم.
وی در تفسیر بیشتر این مسئله با بیان اینکه افزود: منطقه ای تحت عنوان منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در هرمزگان وجود داشته که قرار بود تنها به کارخانه فولاد هرمزگان خدمات دهد اما مجموعه های دیگری نظیر فولاد کاوه جنوب کیش و صبا فولاد خلیج فارس نیز به آن اضافه شدند که باید برای خدمات دهی به کلیه این کارخانه ها، زیرساخت های لازم تقویت شود. اگر منطقه ویژه قادر به توسعه زیرساخت ها نیست باید تلاش کنیم ما نیز گامی در جهت تقویت زیرساخت ها برداریم تا زنجیره ورود مواد به کارخانه مدیریت شود.
هراتیان در خاتمه و در توضیح اینکه طرح توسعه فولاد هرمزگان در چه مرحله ای است، اظهار داشت: طرح توسعه فولاد هرمزگان کارهایش انجام شده است و اخبار آن به زودی به اطلاع فعالان اقتصادی می رسد.
هراتیان درمورد جایزه بهره وری و تعالی سازمانی که اخیرا به فولاد هرمزگان تعلق گرفته است گفت: شرکت هایی مانند فولاد هرمزگان که در ابتدای راه قرار دارند اگر از همان ابتدای راه برنامه های توسعه ای و فنی کارخانه را براساس مدل های تعالی و توسعه ای برنامه ریزی کنند قطعا آینده درخشان تری خواهند داشت.
وی ادامه داد: فولاد مبارکه این راه را سال ها پیش رفته و این دستور سازمانی هلدینگ است که ما نیز به عنوان جزئی از این هلدینگ این کار را انجام دادیم و مکانیزمی در کارخانه ایجاد شد تا بخش های مختلف، قابلیت ارزیابی خود را داشته باشد. در همین راه، این گونه جوایز، دروازه ای برای ورود به این فرایند است.