تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۱۶۶۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
افزایش سهم واردات در تأمین ماده اولیه صنعت فولاد چین

ایران سهم حدود 2 درصدی از بازار سنگ و کنسانتره آهن چین، دارد

می متالز - کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات فولادی در دنیاست. این کشور تا پیش از سال 2015 عمده ماده اولیه موردنیاز خود را از طریق تولید داخل تأمین می‌کرد اما از سال 2015 از سطح تولید داخلی خود کاسته است.
ایران سهم حدود 2 درصدی از بازار سنگ و کنسانتره آهن چین، دارد

به گزارش می متالز، در نمودار 1، روند تولید و واردات سنگ آهن و کنسانتره چین طی 10 سال اخیر از سال 2008 تا 2017 آورده شده است. چین طی 10 سال گذشته همواره در مقام نخست واردات سنگ و کنسانتره آهن دنیا قرار داشته است. سهم این کشور از واردات جهانی سنگ و کنسانتره آهن در سال 2008 معادل 49 درصد بود. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، میزان واردات جهانی سنگ و کنسانتره آهن طی این 10 سال روند افزایشی را طی کرد و به یک میلیارد و 75 میلیون تن در سال 2017 رسید. همچنین سهم این کشور از واردات کنسانتره و سنگ آهن به 69 درصد رسید.   

در نمودار 1 میزان تولید کنسانتره و سنگ آهن چین نیز مشاهده می‌شود، تا سال 2014 چین در رتبه نخست تولید معدنی آهن دنیا قرار داشت اما از سال 2015 از سطح تولید آن کاسته شد به‌گونه‌ای که در سال 2015 میزان تولید معدنی آهن این کشور نسبت به سال قبل خود 8.6 درصد کاهش یافت و از یک میلیارد و 510 میلیون تن به یک میلیارد و 380 میلیون تن رسید. این روند کاهشی تولید در سال‌های بعد نیز با شتاب کمتری ادامه یافت.

قیمت سنگ آهن تا پایان سال 2014 در اوج به‌سر می‌برد، اما از سال 2015 با افت جهانی قیمت مواجه شد و همین امر سبب شد که تولید از بسیاری از معادن به‌خصوص معادن باعیار پایین و معادن زیرزمینی غیراقتصادی شود همین امر یکی از علل کاهش تولید سنگ آهن چین بود. همچنین در کنار این امر سیاست‌های کاهش تولید فولاد این کشور نیز در کاهش تولید معدنی سنگ آهن چین بی‌تأثیر نبود. در مجموع، این اتفاقات منجر شد که چین از تولیدکننده اصلی سنگ آهن دنیا به سومین تولیدکننده پس از استرالیا و برزیل تبدیل شود.

در نمودار 2، کشورهای اصلی صادرکننده سنگ و کنسانتره آهن به چین نمایش داده شده‌اند. همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، استرالیا با صادرات 668 میلیون تن سنگ و کنسانتره آهن و سهم 62 درصدی در رتبه اول تأمین‌کنندگان ماده اولیه صنعت فولاد چین قرار دارد. استرالیا بزرگ‌ترین تولیدکننده معدنی سنگ آهن در دنیا است که در سال 2017 معادل 880 میلیون تن سنگ آهن تولید کرد.

 برزیل نیز با صادرات 229 میلیون تن سنگ و کنسانتره آهن و سهم 21 درصدی در رتبه دوم تأمین‌کنندگان ماده اولیه صنعت فولاد چین در سال گذشته قرار گرفت. در سال 2017 برزیل با تولید 440 میلیون تن سنگ آهن در رتبه دوم تولید دنیا قرار گرفت.

آفریقای جنوبی، هند، ایران، پرو و اکراین به ترتیب در رده‌های بعدی صادرات سنگ و کنسانتره آهن به چین در سال 2017 قرار داشتند. ایران با صادرات 19 میلیون و 546 هزار تن سنگ و کنسانتره آهن سهم 1.8 درصدی از صادرات بازار این محصول در چین را به‌خود اختصاص داد.

عناوین برگزیده