تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۶۶۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی طرح تنفس دوساله در بازپرداخت بدهی‌های تولیدکنندگان در ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا

می متالز - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا پیشنهاد داد که با تصویب تنفس دو ساله در بازپرداخت بدهی‌های دولتی و بانکیِ تولیدکنندگان، از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط تحریم حمایت شود.
بررسی طرح تنفس دوساله در بازپرداخت بدهی‌های تولیدکنندگان در ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا

به گزارش می متالز، حسین سلاح‌ورزی از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که هر هفته برای بررسی و حل و فصل مسائل اقتصادی با حضور سران سه قوه تشکیل می‌شود، درخواست کرده‌‌ که تصمیمی حیاتی و مهم در این برهه حساس اتخاذ شود. وی به این شورای فراقوه‌ای پیشنهاد کرده که امکان فریز شدن بدهی واحدهای اقتصادی به مدت دو سال به گونه‌ای که در این دو سال سود و جریمه‌ای به بدهی‌ها تعلق نگیرد، فراهم شود که این طرح شامل بدهی‌های بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و بدهی‌های معوقه بابت آب، برق و گاز مصرفی خواهد بود.

براساس این طرح، اصل بدهی‌ها پابرجا می‌ماند و پس از دو سال باید تقسیط مجدد و پرداخت از سوی بنگاه‌های اقتصادی از سر گرفته شود. همچنین ملاحظات لازم برای تشخیص و تفکیک بنگاه‌های اقتصادی واقعی از سوء استفاده‌کنندگان احتمالی، صورت می‌گیرد تا این طرح فرصتی برای فرصت‌طلبان و سودجویان که فعالیت‌های غیرمولد را در دستور کار دارند، فراهم نکند.

وی معتقد است که این مصوبه می‌تواند ارائه فرصت به واحدهای تولیدی واقعی بخش خصوصی برای قرار گرفتن در خدمت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راه عبور از گردنه تهدیدات و تحریم‌های آمریکا باشد.

نایب رئیس اتاق ایران دلایل ارائه این پیشنهاد را اینگونه توضیح می‌دهد: «شرایط به‌وجود آمده در اقتصاد کشور خارج از اختیار و اراده مدیران بنگاه‌های اقتصادی بوده و تحریم‌های جدید شرایط را برای فعالیت‌های مولد اقتصادی دشوارتر خواهد کرد. بنابراین باید با توجه به تجربیات گذشته و گرفتاری‌های بنگاه‌های اقتصادی در دوران تحریم‌های قبلی، شرایط را برای حمایت از تولیدکنندگان در شرایط جدید فراهم کنیم.»

عناوین برگزیده