تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۶۷۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

سایه سنگین نفت و سیاست بر اقتصاد معدن

می متالز - مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در آیینی که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در سازمان ایمیدرو برگزار شد، به آخرین عملکرد این سازمان پرداخت و در حاشیه آن به پرسش خبرنگاران درباره آخرین تحولات حوزه معدن و صنایع معدنی و تاثیرگذاری تحریم‌ها در این حوزه پاسخ داد.
سایه سنگین نفت و سیاست بر اقتصاد معدن

با کمبود الکترود گرافیتی روبه‌رو نخواهیم شد

به گزارش می متالز، رئیس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره کمبود الکترود گرافیتی در ایران با توجه به تحریم‌های امریکا عنوان کرد: کل تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه الکترود گرافیتی ما به اردکان وارد شده است و بابت راه‌اندازی آن با مشکلی روبه‌رو نیستیم. پیش‌بینی ما این است که تا اواخر سال ۹۸ این طرح به بهره‌برداری برسد اما به صورت کلی به دلیل سفارش‌ زیاد واحدهای فولادسازی، مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد.
کرباسیان همچنین در پاسخ به این پرسش که قرار شده است ارز فلزات به بازار ثانویه برده شود. این موضوع چه اندازه زمان می‌برد؟ گفت: به دلیل نوسان ارزی ابتدای سال، دولت و معاون اول رئیس‌جمهوری جلسه‌ای تشکیل دادند و تصمیم گرفتند ارز را ۴۲۰۰تومان اعلام کنند تا تولیدکنندگان فلز به‌ویژه فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها، ارز خود را به بازار نیما بیاورند. وی ادامه داد: در نخستین روزها، این تصمیم فوری و اضطراری باید تا حدی از نظر کارشناسی پخته می‌شد. خوشبختانه با توجهی که رئیس‌جمهوری و ستاد اقتصادی دولت به این موضوع داشتند، اصلاحیه‌ای تنظیم شد که سه‌شنبه هفته گذشته ابلاغ شد. براساس آخرین اطلاع، تا اواخر هفته گذشته پتروشیمی‌ها نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون یورو به بازار نیما آوردند و در ۲روز گذشته نیز بازار فولاد و مس شروع به عرضه ارز در نیما کرد. استنباط من این است که آرامش در بازار حکمفرما خواهد شد.

 

رشد ۱۳ درصدی صادرات

مدیر هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که میزان تولید فولاد در ۴ماه نخست امسال چقدر بوده است؟ عنوان کرد: در ۴ماه نخست امسال، تولید فولاد افزایشی بود و در صادرات نیز با رشد ۱۳درصدی روبه‌رو بودیم. این موضوع نشان می‌دهد تصمیم‌های منطقی در اقتصاد، صادرات و تولید داخلی گرفته شده است. از این‌رو تحریم در حوزه معدن و صنایع معدنی کمترین مشکل را ایجاد می‌کند.
کرباسیان در ادامه با اشاره به میزان صادرات فلزات عنوان کرد: اتفاق مهم پس از برجام این بود که توانستیم بازارهای جدیدی در حوزه‌ مس، آلومینیوم و فولاد ایجاد کنیم و صادرات ما به کشورهای اروپایی، آسیایی و کانادایی نیز رسید.
وی ادامه داد: البته اگر با چین ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم شاید تحریم‌ها در این حوزه کمترین تاثیر را داشته باشد.

 

خبرهای خوب از طلا

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به کارخانه‌هایی که در حوزه طلا در دولت یازدهم فعال شدند، عنوان کرد: در دولت یازدهم کارخانه طلای زرشوران فعال شد و به بهره‌برداری رسید. پس از آن نیز کارخانه طلای ساریگونی در کردستان که خارجی‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند و غیر فعال بود به بهره‌برداری رسید. ظرفیت کارخانه طلای موته نیز ۲۰۰کیلوگرم در سال بود که درحال‌حاضر به ۶۰۰ کیلوگرم رسیده است.
کرباسیان گفت: از ابتدای امسال نیز تولید طلا با رشد همراه بوده است، البته در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام شود چراکه در زمینه اکتشافات، از کردستان تا سیستان و بلوچستان، معادن مختلفی از طلا کشف شده و کارهای نهایی آن در حال انجام است. امیدواریم تا پایان سال خبرهای خوبی در زمینه طلا در راه باشد.

 

تنظیم بازار در بورس کالا

مدیر هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش بورس کالا را در تنظیم بازار و رساندن مواد اولیه به تولیدکننده در این روزها چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: باید بپذیریم که تحریم‌ها در فروش و بازار، تاثیرگذار خواهند بود اما دولت باید سیاستی را اتخاذ کند که قیمت‌ها برای مصرف‌کننده و مردم، تا جایی که ممکن است مشکلی ایجاد نکند. از این رو برخی کالاها با ارز نفتی خریداری شدند و درحال‌حاضر آرامش بر این بازار حاکم شده است. کرباسیان ادامه داد: البته از نخستین روز، چنین تصمیمی نگرفتند و تنش دو سه ماه گذشته باعث این تصمیم شد. همکاری نزدیکی باید بین بورس کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تحریم ایجاد شود و بورس کالا نیز برخی از مقررات را به نحوی اصلاح کند که در وهله نخست، نیاز تولیدکننده داخلی برطرف شود و در مرحله بعد به صادرات لطمه‌ای وارد نشود. در کنار آن از فسادی پیشگیری می‌کنیم که شمش فلزات با ارز ۴۲۰۰تومانی در بورس کالا ایجاد کرده اما با این نرخ به‌دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد. در این زمینه در وزارتخانه جلسه‌هایی در حال برگزاری است تا اصلاحات تنظیم بازار انجام شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که برای واردات از ارز چند تومانی و از کجا استفاده می‌کنید؟ گفت: با توجه به سیاستی که دولت از هفته گذشته در پیش گرفت، نیاز تمام واحدها به ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری باید به‌وسیله ارز ثانویه تامین شود، مگر موارد استثنایی که با مصوبه بانک مرکزی و ستاد تحریم، به آنها ارز تخصیص داده می‌شود، هرچند تاکنون استثنایی قائل نشده‌اند و حتی درباره الکترود گرافیتی و مواد حیاتی حوزه صنایع معدنی قرار است از ارز ثانویه استفاده کنند.
در کل، ایمیدرو بر شرکت‌های زیرمجموعه خود نظارت دارد که به یکباره جهش نرخ نداشته باشند.

 

تحریم فلزات

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که بازگشت تحریم‌ها در زمینه فلزات چه تاثیری بر بازار صادراتی آنها خواهد داشت، گفت: فلزاتی همچون فولاد، آلومینیوم، مس، طلا و زغال‌سنگ از ۷اوت(۱۶ مرداد) در فهرست نخست تحریم‌های امریکا قرار گرفتند اما هنوز به صادرات ادامه می‌دهیم. در کشور ما در زمینه فولاد، آلومینیوم و مس به اندازه نیاز داخلی ظرفیت ایجاد شده است و مازاد آن را صادر می‌کنیم. کرباسیان خاطرنشان کرد: مشکل جدی در صادرات نخواهیم داشت و ممکن است تنها در انتقال پول با مشکل روبه‌رو شویم. البته باید یادآوری کنم این مشکل گریبانگیر بسیاری از کشورها شده و امریکا تعرفه‌های زیادی برای روسیه، چین، ترکیه و... در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد بازار جهانی به نوعی دچار تحریم‌های امریکا شده است.
کرباسیان ادامه داد: شرکت‌های خارجی از برجام حمایت کرده‌اند و بسته حمایتی اتحادیه اروپا، بیانیه خوبی به‌نظر می‌رسد اما در عمل نتیجه‌ای نداشته است. تفاهمنامه‌هایی وجود دارند که در مرحله مذاکره‌اند و به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران به تفاهم برسند. بنابراین منتظریم که اتحادیه اروپا وارد فاز عملیاتی شود.
وی همچنین با اشاره به نیاز جهان به برخی مواد اولیه ایران، عنوان کرد: رئیس‌جمهوری اعلام کردند نزدیک ۴۵میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم. جهان به این صادرات و به کالاهایی همچون فولاد، آلومینیوم، مس و اقلام پتروشیمی نیاز دارد. پیش‌بینی می‌کنیم درصدی از صادرات، کم و بیش باقی بمانند و با روش‌های تهاتری دوجانبه و روش‌های دیگر همچنان انجام شوند. صادرات نفتی هم داریم که ممکن است کاهش پیدا کنند اما با سیاست‌های جدید می‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم. کشور ما باتجربه‌ بوده و ۳۹ سال در تحریم به سر برده است. هرچند تحریم‌های این دوره، سخت‌تر از گذشته اعمال خواهد شد اما مدیریت به این معناست که بتوان دوران سخت را مدیریت کرد و من در این زمینه نگرانی ندارم.

 

از توسعه دانش فنی و فناوری استقبال می‌کنیم

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که برای اکتشاف عمقی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: همواره دو سایه بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند؛ یکی نفت است زیرا با وجود منابع فراوان نفت و گاز در کشور، حوزه معدن مغفول مانده است. حوزه سنگین دیگر، سیاست است که متاسفانه سیاسیون کشور اجازه نفس کشیدن به بخش اقتصاد نمی‌دهند.
سیاست‌های این بخش غلط از آب درمی‌آید اما ضرر آن به بخش اقتصاد می‌رسد.
وی ادامه داد: در زمینه معادن، این سایه‌ها همواره بر آنها سنگینی کرده است و بیشتر روی معادن روباز سرمایه‌گذاری شده، چراکه کمترین هزینه را داشته یعنی لودر را به محل می‌برده‌اند و بهره‌برداری انجام می‌شده است. عمق اکتشافی که ما در آن کار کردیم بین ۱۵۰ تا ۲۰۰متر بوده است. درحال‌حاضر کار روی معادن عمیق را آغاز کرده‌ و دو حفاری عمیق ۱۹۰۰متری در فلات مرکزی انجام داده‌ایم. معادن خوبی را اکتشاف کرده‌ایم و می‌توانم اعلام می‌کنم که ۲میلیارد تن سنگ آهن قطعی در این معادن وجود دارد. البته آمارها بیش از این است.
کرباسیان تاکید کرد: باید بپذیریم که برای اکتشاف عمیق به سرمایه‌گذاری و فناوری خاصی نیاز داریم. به این دلیل با سوئد، اوکراین، چین، استرالیا و افریقای‌جنوبی در حال همکاری و مذاکره هستیم. بدون شک در حوزه فناوری و نوآوری‌های جدید از جهان عقبیم و زمانی که به کشورهایی همچون چین توجه می‌کنیم، درمی‌یابیم که این کشورها برای داشتن اقتصاد باز، در قدم نخست به توسعه دانش فنی و فناوری خود توجه کردند.

 

نقشه راه معدن نیازی به تغییر ندارد

کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که نقشه راه معدن برای دوران برجام است. آیا با وجود تحریم‌ها به فکر تغییر آن هستید؟ عنوان کرد: نقشه راه در چندین مرحله طراحی و اصلاح شده است. در این نقشه از صاحب‌نظران، پیشکسوتان و تولیدکنندگان نظرخواهی شده و ۲بار نیز اصلاح شده است. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد با همکاری مجلس شورای اسلامی کار مشترکی انجام دهیم و این موضوع با همکاری کمیسیون معدن بررسی خواهد شد. هفته آینده، نقشه نهایی آن خدمت وزیر ارسال می‌شود و در نهایت ابلاغ خواهد شد. این نقشه راه به یقین نیازمند تغییرات خواهد بود اما پیش‌بینی ما این است که درحال‌حاضر نیاز به تغییر ندارد.

 

افغان‌ها بخواهند سرمایه‌گذاری می‌کنیم

مهدی کرباسیان همچنین در پاسخ به خبرنگاری از افغانستان که عنوان کرد، افغانستان معادن غنی دارد اما قادر به سرمایه‌گذاری نیست. نگاه شما به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان چگونه است؟ گفت: وزیر معادن افغانستان چند سال پیش در ایران حضور داشت. من هم دو سفر به افغانستان داشتم و ملاقات‌های خوبی با دو وزیر در این زمینه انجام شد.
وی افزود: طرف‌های افغان علاقه زیادی نشان دادند و تیمی ۱۰نفره برای این موضوع در ایران تشکیل دادیم. همکاری‌ها را نیز در قالب یادداشت تفاهم ارائه کردیم اما در عمل جوابی به ما داده نشد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون هم اعلام آمادگی می‌کنیم که در حوزه سنگ آهن معادن افغانستان که با سنگان ایران مشترک است، ایران حاضر به سرمایه‌گذاری است یعنی شغل و صادرات برای افغانستان ایجاد شود و آنها نیز از سرمایه‌گذاری و گاز ایران استفاده کنند. در این زمینه همچنان منتظر عمل هستیم و از همکاری و سرمایه‌گذاری با هر کشوری استقبال می‌کنیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده