تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۲۰
بازدید: ۲۵۶۲
کد خبر: ۱۶۹۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر امور برق و نیروگاه های مجتمع مس سرچشمه خبر داد:

برق دریافتی مجتمع مس سرچشمه از شرکت برق منطقه ای در تابستان امسال به صفر می رسد

می متالز - گفتگو با مهندس فرخ مرتضوی مدیر امور برق و نیروگاه ها مجتمع مس سرچشمه
برق دریافتی مجتمع مس سرچشمه از شرکت برق منطقه ای در تابستان امسال به صفر می رسد

به گزارش می متالز، یکی از مشکلاتی که در تابستان سال جاری، بدلیل افزایش پیک مصرف برق در کشور و کمبود برق در پیک فصل تابستان، با آن مواجه بودیم اعمال رژیم مصرف و قطع متوالی برق بود که این موضوع می توانست برای کارخانجات و مجتمع های صنعتی مانند مس سرچشمه مشکلات عدیده ای از جمله کاهش یا توقف تولید ایجاد نماید. اما با اقدامات از قبل برنامه ریزی شده امور برق و نیروگاه ها و همکاری خوب امور محترم تغلیظ و معدن و همچنین امور آب و بازیافت، از قطع مکرر برق و یا کاهش مصرف برق و نتیجتاً از کاهش و یا توقف تولید جلوگیری شد و این امر حاصل مدیریت تولید برق و مدیریت مصرف برق در مجتمع مس سرچشمه بود. برای پی بردن به جزئیات اقدامات این امور در این رابطه و همچنین تشریح مهمترین فعالیت های انجام گرفته و در دست اقدام امور برق و نیروگاه ها با مهندس فرخ مرتضوی مدیر امور برق و نیروگاه ها مجتمع مس سرچشمه گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا بفرمایید مهمترین فعالیت های امور برق و نیروگاه ها چیست؟

اموربرق و نیروگاهها دو رسالت مهم و حساس بعهده دارد که نخست تامین، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و نیز تولید هوای فشرده و هوای دمشی برای استفاده در کارخانجات مجتمع است. دوم ارایه خدمات فنی و مهندسی و تعمیراتی توسط واحد تعمیرات مرکزی برق بر روی انواع الکتروموتورها، شبکه های برق فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی و برق شهر، همچنین تعمیرات و نگهداری تجهیزات ابزار دقیق توسط واحد تعمیرات ابزاردقیق شامل تعمیرات ایزوتوپ، تعمیرات ابزاردقیق و انجام کالیبراسیون در سطح مجتمع در حوزه مسئولیتهای این امور قرار دارد.

در بخش تولید، نیروگاه گازی دارای پنج توربین ژنراتور، مجموعا با توان اسمی 125 مگاوات، می باشد که در عمل حدود 60 درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز این مجتمع عظیم را تامین می کند. این نیروگاه همچنین قادر است در شرایط قطع برق شبکه سراسری، برق اضطراری سطح دو مجتمع را تامین نماید.

نیروگاه حرارتی با در اختیار داشتن دو توربین بخار، مجموعا با توان اسمی 25 مگاوات، در هنگام قطع ناگهانی برق شبکه سراسری و یا حوادث دیگر، بلافاصله و بدون توقف، انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش های حساس مجتمع را تامین می کند تا از آسیب جدی به تجهیزات کارخانجاتی مانند ذوب، پالایشگاه و تغلیظ جلوگیری شود. ضمن اینکه در شرایط عادی نیز همانند نیروگاه گازی بخشی از برق مصرفی مجتمع را تامین می نماید. همچنین در نیروگاه حرارتی کل برق مصرفی مجتمع مس سرچشمه و شهر مس توزیع می گردد و تولید هوای فشرده برای کارخانجات تغلیظ و ذوب، و تامین هوای دمشی برای ذوب و همچنین دریافت بخار از کارخانه ذوب و تحویل آب کندانس؛ از دیگر وظایف نیروگاه حرارتی و توزیع نیرو می باشد.

مهمترین اقدامات سال گذشته این امور را بیان فرمایید.

همکاری کامل با شرکت جمکو و نظارت بر ساخت الکتروموتور غول پیکر آسیا اولیه تغلیظ( الکتروموتور 4/3 مگاواتی با ولتاژ 9/6 کیلوولت) بطوریکه شرکت جمکو تجهیزات و دانش فنی انجام تست های هسته و سایر تست ها را برای ساخت الکتروموتور مذکور را نداشت، به همین دلیل، دانش فنی و مهارت های مورد نیاز، توسط کارشناسان توانمند واحد الکترومکانیک تعمیرات مرکزی برق به آن شرکت منتقل شد و همچنین در چندین مرحله اشکالات اعلام و برطرف شد و در حال حاضر الکتروموتور مذکور آماده نصب می باشد و قرار است با تلاش پرسنل محترم امور تغلیظ و هماهنگی واحد الکترومکانیک و شرکت جمکو، در اورهال سال جاری(حدود 10 روز دیگر) موتور نصب و تست گردد. نکته بسیار خوشحال کننده و امیدوار کننده این است که حسب اطلاعات دریافتی از شرکت جمکو، آن شرکت پس از ساخت الکتروموتور مذکور و همکاری با واحد الکترومکانیک سرچشمه، قادر شده سفارشات دیگری نیزبرای الکتروموتورهای غول پیکر از سایر شرکت ها مانند گل گهر و فولاد و غیره دریافت نماید و در حال ساخت الکتروموتورهای جدید می باشد که نوید بخش بالا رفتن توان داخلی کشور عزیزمان و حمایت از تولید ملی خصوصا در شرایط کنونی است.

در چهار ماهه نخست امسال مهمترین و شاخص ترین فعالیت این واحد چه بود؟

موارد قابل ذکر زیاد است ولی اجازه دهید من تنها به دو مورد مهمتر اشاره کنم. اطلاع دارید که شرکت برق منطقه ای، امسال در پیک مصرف برق تابستان بدلیل کاهش تولید نیروگاه های برق آبی با بحران برق مواجه بوده است و بر همین اساس از اواخر تیرماه، کلیه کارخانجات را ملزم نموده است تا در زمانهایی که به آنها اعلام می شود، بار مصرفی خود را به نصف قدرت قراردادی کاهش دهند که این اقدام منجر به توقف تولید و یا حداقل کاهش شدید تولید می گردید.

بر این اساس، امور برق و نیروگاه ها با همکاری امور محترم تغلیظ، امور محترم معدن و امور محترم آب و بازیافت در اردیبهشت ماه امسال سه تفاهم نامه با شرکت برق منطقه ای امضا نمود که بر آن اساس، دیگر مجتمع مس سرچشمه تاکنون مشمول رژیم مصرف برق و قطع برق نشده است و در آینده نیز نخواهد شد. عدم قطع برق و عدم کاهش تولید، حاصل مدیریت تولید برق و مدیریت مصرف برق در مجتمع مس سرچشمه بود. اگر بخواهم توضیح بیشتری بدهم باید بگویم، تفاهمنامه اول و مهمترین آنها پنج واحده شدن نیروگاه گازی (تمام ظرفیت) در ماه های تیر و مرداد بود که این مهم باعث شد ما تنها 29 درصد از قدرت قراردادی را از برق منطقه ای دریافت نماییم. تفاهمنامه دوم بدلیل انجام اورهال کارخانجات تغلیظ و معدن، در اوج مصرف تابستان (اواخر مرداد) می باشد، بطوریکه در 15 روز آخر مردادماه، بار مصرفی دریافتی مجتمع از برق منطقه ای صفر خواهد بود. تفاهم نامه سوم طرح ذخیره عملیاتی بود که با تلاش همکاران محترم آبرسانی خاتون آباد حاصل شد وآنهم کاهش برق مصرفی آبرسانی در ماههای خرداد، تیر و مرداد می باشد، بطوریکه که پس از اعلام دیسپاچینگ برق منطقه ای، اقدام به کاهش بار می نمایند.

اقدام دوم "طراحی، ساخت و اجرای پروژه اندازه گیری قطر و دایره بودن مقطع برای مفتول های پالایشگاه (در حال حرکت با سرعت بالا) با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر" با استفاده از توان داخلی مجتمع (همکاران محترم ابزاردقیق بویژه آقای مهندس موحدی)می باشد که به بهره برداری رسید که علاوه برجلوگیری از ریجکت شدن 120 تن مفتول در سال از اتلاف حدود 18000 کیلووات ساعت برق و 10200 مترمکعب گاز در سال جلوگیری می نماید.

به عنوان سوال آخر بفرمایید امور برق و نیروگاه ها برای سال جاری چه برنامه های مهمی در برنامه خود دارد؟

برنامه اصلی ما در سال 97، اجرای نقشه راه معاونت مهندسی می باشد که از ابتدای سال جاری مشخص و تبیین شده است و برای هر امور، نقشه راه و بدنبال آن برنامه ها و شکست کار در راستای افزایش کارایی و اثربخشی نیروی انسانی، حرکت به سمت مطلوب و نهایتاً دستیابی به سطح تعالی تعریف شده است. امور برق و نیروگاه ها نیز در سال 97 و در سال های آتی؛ بدنبال اجرای برنامه ها، شکست کار(90 آیتم) و نیز اقدامات صد روزه می باشد.

به عنوان مثال،‌ یکی از مهمترین برنامه های امور برق و نیروگاه ها که در نقشه راه معاونت مهندسی مشخص شده است، مدیریت تولید برق نیروگاه گازی می باشد. همانطور که مطلع هستید پیک مصرف برق کشور عزیزمان، امسال به 57000 مگاوات رسید و این روند ادامه دارد که این موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری در تامین برق صنایع در سال جاری و قطع برق صنایع کشورشده است و با توجه به افزایش سالیانه روند مصرف برق در کشور، این میزان، افزایش نیز خواهد یافت و متاسفانه بدلیل مشکلات و بحران آب، تولید نیروگاه های برق آبی نیز به شدت کاهش یافته است؛ در همین راستا، همکاران محترم نیروگاه گازی در سال جاری اقدامات مهمی انجام داده اند که مدیریت تولید برق یکی از آن اقدامات می باشد و ان شاالله در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت. که از جمله آن، جابجا کردن انجام سرویس های دوره ای توربین ژنراتورهای گازی از زمان پیک به زمان کم باری و عدم انجام تعمیرات اساسی توربین ها( اورهال) در فصل تابستان و حتی برنامه ریزی برای انجام کمتر سرویس های دوره ای در پیک مصرف تابستان و نهایتاً و مهمترین آنها تولید با تمام ظرفیت (پنج واحد در مدار) در چند ماه تابستان می باشد.

منبع: روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه

عناوین برگزیده