تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۷۰۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مصری‌ها چگونه به مس دست پیدا کردند؟

می متالز - نتایج مطالعاتی جدید روی اشیای مسی باقی‌مانده از مصر باستان نشان می‌دهد که آن‌ها مس مورد نیاز خود را از کجا تأمین می‌کرده‌اند.
مصری‌ها چگونه به مس دست پیدا کردند؟

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، مس نه‌تنها امروز ماده‌ای مهم برای زندگی بشر است بلکه در هزاره سوم پیش از میلاد نیز این فلز از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده. اما مصری‌ها که جزو اولین تمدن‌هایی بودند که از فلز سرخ استفاده کردند، آن را از کجا تأمین می‌کردند؟ پاسخ این سؤال را باید در نتایج دو مطالعه جدید روی اشیای مسی باقی‌مانده از مصر باستان جست‌وجو کرد. 

این دو مطالعه در «مجله علوم باستان‌شناسی» (Journal of Archaeological Science) منتشر شده‌اند. براساس مطالعه اول که توسط Frederik Rademakers از دانشگاه کاتولیک لووِن در بلژیک انجام شده، بخش شرقی صحرای بزرگ آفریقا و شبه جزیره سینا محل تأمین مس مصر باستان بوده‌اند. این محقق با مطالعات ایزوتوپی و شیمیایی 40 شی مسی که به همراه مردگان مصری دفن شده بودند و همچنین هفت سنگ که مربوط به دوره پیش‌دودمانی، پیش‌تاریخی و پادشاهی قدیم مصر باستان است به این نتیجه رسیده که مصریان شیوه‌های ذوب مس را از جایی دیگر آموخته بودند. 

Rademakers در یک بیانیه مطبوعاتی درباره یافته‌های خود و همکارانش گفته است: «یافته‌های ما تنها متکی به یک بخش خاص از فلزات مصر باستان است و به همین دلیل ما تنها توانسته‌ایم قله کوه یخ را نشان بدهیم. مطمئناً با ادامه تحقیقات روی دیگر مصنوعات فلزی ساخته مصریان باستان می‌توان نشان داد که آن‌ها چقدر در زمینه تکنولوژی معدن‌کاری و استخراج فلزات پیشرفته بوده‌اند.»

مطالعه دوم را چهار محقق از جمهوری چک انجام داده‌اند. آن‌ها نیز 22 شی مسی متعلق به دوره‌های مختلف مصر باستان را مطالعه کرده‌اند. نتیجه مطالعه آن‌ها روی این اشیا و به‌ویژه یک شی از آلیاژ مس و نیکل، شباهت‌های بسیاری با اشیای مسی یافت‌شده در ترکیه امروزی را نشان می‌دهد. این محققان نتیجه گرفته‌اند فناوری معدن‌کاری مس در بخش‌های مختلف جهان باستان به‌واسطه روابط سیاسی و اقتصادی منتقل شده است. 

نتایج این دو تحقیق اگرچه در ایجاد شناختی کامل درباره نحوه زیست و همچنین اقتصاد مصر در سه هزار سال قبل از میلاد مؤثر است؛ اما بیش از آن تصویر ما را از تاریخچه کشف، استخراج، ذوب و استفاده از فلز سرخ تکمیل می‌کند.

نسخه اصلی این مقالات را می‌توانید در این‌جا بخوانید. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده