تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۷۰۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 15 هزار تنی مس در تیر ماه

کاهش جهانی قیمت مس از تقاضای آن در بورس کالا کم نکرد

می متالز - با وجود آنکه قیمت مس در یک ماه اخیر روند نزولی به خود گرفت و به کمترین قیمت در یک سال اخیر رسید، اما تقاضای این فلز در بورس کالا در حداکثر دوران تاریخ خود قرار دارد و یکی پس از دیگری رکوردهای تقاضا را پشت سر می‌گذارد. در حقیقت بازار مس کشور حتی نسبت به فولاد و دیگر فلزات اساسی متقاضی بیشتری برای خرید دارد و ارزان بودن مس در بورس نسبت به بازار آزاد باعث جذابیت و هجوم متقاضیان شده است.
کاهش جهانی قیمت مس از تقاضای آن در بورس کالا کم نکرد

به گزارش می متالز، در بازارهای جهانی مس روند سقوط کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. این فلز در تیر ماه بیش از یک هزار دلار بر تن کاهش قیمت داشت و از 7 هزار و 200 دلار در هر تن به حدود 6 هزار و 100 دلار رسید. این کاهش شدید حتی در دوران رکود این فلز و کاهش قیمت آن به 4 هزار دلار بر تن در کمتر از یک ماه رخ نداده بود. دلیل کاهش قیمت مس و همه فلزات اساسی تنش‌های تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها و افزایش شاخص ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای بین‌المللی بود. البته کاهش قیمت مس در مقابل دیگر فلزات مانند آلومینیوم بسیار شدیدتر و اثر آن بر بازار بیشتر بوده است. البته بسیاری از کارشناسان با توجه به تقاضای مس و اعتصابات احتمالی پیش روی معادن بزرگ مس و خطر کسری مس در بازار، رشد قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند.

برخلاف رکود موجود در بازارهای مس دنیا و کاهش قیمت، بازار روی دیگر خود را در مورد مس در بورس کالا نشان داده است. از زمان اعلام نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی از سوی دولت راه برای تقاضای گسترده خریداران جهت تهیه مواد اولیه ارزان آماده شد. متقاضیان با دانستن تفاوت میان قیمت بورس و قیمت بازار آزاد، به بورس روی آوردند و بدین ترتیب تقاضای بسیاری در مورد فلزات اساسی ایجاد شد. این مطالب بارها در گزارش‌های مختلف در مورد فلزات اساسی مانند آلومینیوم، مس، مولیبدن و حتی فولاد نیز عنوان شده‌اند. متأسفانه حتی با وجود پالایش متقاضیان فلزات اساسی، ارزان بودن فلزات به‌قدری جذاب است که از تقاضای آن‌ها نکاسته است.

نمودار 1 نیز حکایت از آن دارد که در تیر ماه سال جاری، در حدود 15 هزار و 700 تن محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن رقم شگفت‌انگیز 84 هزار و 500 تن به‌عنوان تقاضا وجود داشت. هر چند که تقاضای مس در مقابل تقاضای یک میلیون تنی فولاد کمتر است، اما نسبت تقاضا به عرضه مس در مقابل فولاد به‌مراتب بیشتر است؛ به‌طوری که هر تن عرضه مس در بورس بیش از 5.5 تن تقاضا دارد. در عین حال تقاضای مفتول از کاتد بیشتر است. این محصول با آنکه تنها 5 هزار و 700 تن عرضه شد، حدود 48 هزار تن تقاضا داشت. حتی در مقابل عرضه‌های 50 تا 60 تنی مفتول، بیش از یک هزار تن تقاضا موجود بود. کاتد نیز تقاضای فراوانی داشت و در مقابل عرضه 10 هزار تنی، 36 هزار تن تقاضا وجود داشت و بدین ترتیب، تیر ماه رکورد تاریخی تقاضای مس به‌ثبت رسید.

عناوین برگزیده