تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۷۰۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
قیمت جهانی آلومینا؛ وابسته به واردات چین

کاهش سهم آلومینا در بازار وارداتی چین، قیمت آلومینا را کاهش داد

می متالز - قیمت آلومینا اصلی‌ترین ماده اولیه تولید آلومینیوم، طی 7 سال گذشته، دستخوش تغییر شده است. با این حال، این تغییرات به‌گونه‌ای رقم خورد که متوسط سهم هزینه تأمین آلومینا برای واحدهای ذوب در سال‌های 2011 و 2017 تقریبا یکسان برآورد شد. درحالی که تا پیش از سال 2017، قیمت آلومینا روندی نزولی را طی می‌کرد.
کاهش سهم آلومینا در بازار وارداتی چین، قیمت آلومینا را کاهش داد

به گزارش می متالز، آلومینا مهم‌ترین ماده اولیه تولید آلومینیوم در واحدهای ذوب به‌شمار می‌رود؛ این ماده حدود 39 درصد از کل هزینه‌های تولید آلومینیوم در واحدهای ذوب را طی سال 2017 به‌خود اختصاص داد. قیمت آلومینا طی 7 سال گذشته، از مقدار بیشینه 374 دلار بر تن در سال 2011، روندی نسبتا نزولی را طی کرد و در سال 2016 به کمینه مقدار خود طی دوره مورد بررسی رسید. از مهم‌ترین دلایل این امر، می‌توان به افزایش تولید آلومینا در چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول و کاهش تقاضای وارداتی آن اشاره کرد.

هر چند که عیار آلومینای محتوی بوکسیت چین چندان زیاد نیست تا جایی که حتی اقتصادی بودن استخراج آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این کشور با تغییر رویه خود، از واردات آلومینا به واردات بوکسیت و تبدیل آن در داخل به آلومینا، سهم آلومینای وارداتی را در تأمین تقاضای خود به‌شدت کاست و سبب شد تا قیمت این محصول در بازارهای جهانی شدیدا تحت فشار قرار بگیرد. این استراتژی سبب شد تا واردات آلومینای چین که در سال 2001، حدود 43 درصد از کل مصرف سالانه آن بود، در سال 2017 تا 4 درصد کاهش یافت. در همین حین، سهم بوکسیت تولید داخل چین، در تأمین آلومینای مورد نیاز این کشور، طی سال‌های گذشته ثابت باقی ماند؛ معدن‌کاران بوکسیت چین، طی سال‌های گذشته به‌طور میانگین سهم 53 درصدی در تأمین آلومینای مورد نیاز این کشور داشته‌اند. در نمودار 1، تغییرات سهم منابع مختلف در تأمین تقاضای آلومینای چین طی سال‌های گذشته نشان داده شده است.

با وجود افت تقاضای وارداتی آلومینای چین طی سال‌های گذشته که تا سال 2017 نیز ادامه پیدا کرد، قیمت آلومینا در سال 2017 به یکباره روندی صعودی به‌خود گرفت تا جایی که توانست قیمت سال 2011 خود را دوباره بازیابد. در سال 2017، نه‌تنها بازرسی‌های بسیار سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در چین از سرگرفته شد تا ظرفیت‌های آلاینده تعطیل شوند، بلکه برای کاهش آلودگی هوا این کشور طی فصل زمستان حدود 30 درصد از ظرفیت‌های پالایش آلومینا را به‌طور موقت تعطیل کرد. گفتنی است که بیش از 95 درصد ظرفیت‌های پالایش آلومینا در چین، انرژی مورد نیاز خود را از منابع سوخت فسیلی تأمین می‌کنند که آلایندگی بالایی داشته و سبب انتشار قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر می‌شود.

اقدام چین به تعطیلی موقت ظرفیت‌های تولیدکننده آلومینا، نگرانی‌های بسیاری را در بازار برای واحدهای ذوب آلومینیوم به‌منظور تأمین به‌موقع آلومینا ایجاد کرد و سبب صعود قیمت آن شد. بدین ترتیب، قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا به‌طور متوسط در سال 2017 در سطح 368 دلار بر تن قرار گرفت که کمتر از 2 درصد با قیمت سال 2011 آن تفاوت داشت.

عناوین برگزیده