به گزارش می متالز، شهرام آزادی گفت: تا حدود یک دهه قبل خودروسازان چینی به هیچ وجه در سطح دنیا مطرح نبوده و شاید از صنعت خودروی ایران نیز عقبتر بودند.در یک دهه اخیر خودروسازان چینی سرمایهگذاری بسیار زیادی با حمایت دولت این کشور برای توسعه محصولات داشتند و در همین راستا با بسیاری از خودروسازان مطرح بینالمللی مانند بی ام دبلیو، فولکس واگن، فورد و جی ام به مشارکت در تولید پرداختهاند.
وی ادامه داد: خودروسازان چینی در یک دهه اخیر سرمایهگذاری زیادی در حوزه ساخت قطعات و سیستمهای خودرو کردهاند و از قطعهسازان صاحب نام بینالمللی همچون بوش کمک گرفتهاند ضمن اینکه با شرکتهای مطرح بینالمللی در حوزه تولید قطعات اصلی خودرو همچون زد اف و پانچ پاور تک وارد مشارکت شدهاند.
این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر افزود: بنابراین با پیشرفتهای چند سال اخیر خودروسازان چینی دیگر نمیتوان به صنعت خودروی چین مانند گذشته نگاه کرد و مشخص است که هدف چینیها از این روند رو به رشد، ورود به بازار کشورهای اروپایی و آمریکا است.چینیها صادرات خودرو را از ایران شروع کردند ولی دیگر بازار انها تنها منحصر به ایران نیست،در حال حاضر خودروسازان چینی به صورت محدود وارد بازار اروپا شدهاند اما با پیشرفت سریع این شرکتها در سال ۲۰۲۰ شاهد صادرات گسترده خودروهای چینی به اروپا خواهیم بود.
آزادی گفت: خودروسازان چینی کیفیت خودروهای تولیدی را روز به روز ارتقاء میدهند و از نظر فناوری و گزینه های انتخابی خودرو روز به روز در حال پیشرفت هستند بهگونهای که ظرف دو سه سال آینده به جایی خواهند رسید که از نظر قیمت و کیفیت با خودروهای کرهای و اروپایی در بازارهای جهانی رقابت خواهند کرد.