تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۷۵۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 108 هزار تنی فولاد در بورس کالا

سطح تقاضای فولاد کاهش یافت

می متالز - پس از کش و قوس‌های فراوان و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های پیاپی از سوی ارگان‌ها و نهادهای مسئول و غیر مسئول، سرانجام با پذیرش سقف رقابت 10 درصدی، فولادی‌ها محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و 108 هزار تن معامله در یک روز صورت گرفت.
سطح تقاضای فولاد کاهش یافت

به گزارش می متالز، همه صنایع کشور از بازار ارز، سامانه نیما و دستوری شدن نرخ دلار  4200 تومان متأثر شدند و این اثرات تا مدت‌ها بر صنایع مختلف باقی می‌ماند. صنعت فولاد نخستین صنعتی بود که تثبیت نرخ ارز را تجربه کرد و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده فولاد باید تولیدات خود را در بورس کالا با ارز 4200 تومانی عرضه می‌کردند. استدلال مسئولان برای این امر نیز آن بود که با عرضه ارزان محصولات فلزی در بورس کالا، گرانی ناشی از افزایش نرخ ارز در صنایع مولد و پایین‌دست جبران می‌شود. اما متأسفانه بازار روی دیگر خود را به مسئولان نشان داد و بار دیگر ثابت شد که بازار از دستورات و بخشنامه‌های فرمایشی تبعیت نمی‌کند.

نرخ ارز در بازار آزاد به‌جای 4200 تومان بیش از 10 هزار تومان قیمت خورد و همه محصولات فلزی نیز با این نرخ در بازار آزاد قیمت‌گذاری شدند. به‌طور مثال قیمت شمش فولاد در بورس کالا در هنگام نگارش این گزارش یعنی 30 مرداد 1397، با وجود رقابت 10 درصدی برای معامله حدود 2400 تومان در هر کیلوگرم بود. در حالی که در بازار آزاد شمش فولاد با نرخ 3600 تا 3800 تومان معامله می‌شود. بنابراین خرید شمش از بورس کالا و فروش آن در بازار آزاد، بدون هیچ زحمتی از سوی خریداران، سود 50 درصدی ایجاد می‌کند، درحالی که خود تولیدکننده شمش به این میزان از تولید سود نمی‌برد.

متأسفانه این کشمکش طی دو سه هفته گذشته باعث عدم عرضه محصولات فلزی در بورس کالا شده بود و حتی به‌دلیل مغایرت نرخ ارز دولتی با نرخ ارز در بازار آزاد و در نتیجه کشف قیمت‌ها، بورس کالا اعلام کرد که تا زمان رفع این مغایرت عرضه انجام نمی‌شود. اما سرانجام با پذیرش سقف رقابت 10 درصدی، الزام شرکت‌های خریدار به ثبت کد از طریق سامانه بهین‌یاب و نیز الزام همین شرکت‌ها به عرضه برخی از محصولات خود در بورس کالا، سرانجام فولاد در 30 مرداد عرضه شد.

نمودار 1 نیز نشان می‌دهد که 159 هزار تن انواع محصولات فولادی در 30 مرداد عرضه شد که در مقابل آن 208 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 108 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. باز هم اغلب عرضه‌ها توسط فولاد مبارکه انجام شد. اما با پالایش صورت گرفته در مورد خریداران، تقاضای کلی ورق کاهش پیدا کرد. ورق گرم مبارکه به میزان 49 هزار تن عرضه شد که تقاضای 53 هزار تنی داشت و همه این محصول به فروش رفت. ورق سرد مبارکه نیز به میزان 9800 تن عرضه شد که 10 هزار تن تقاضا داشت و این محصول نیز تماما مورد معامله قرار گرفت. اما شمش بلوم از سوی فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب کیش به میزان 30 هزار تن در بورس عرضه شدکه 125 هزار تن تقاضا داشت. تختال فولاد خوزستان به میزان 70 هزار تن عرضه شد که تنها 20 هزار تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. اما عرضه محصولات طویل یعنی میلگرد و تیرآهن ذوب آهن و تولیدی فولاد سپید فراب کویر به‌دلیل عدم ثبت به‌موقع کد متقاضیان در سامانه بهین‌یاب لغو شد. امید می‌رود با اتخاذ یک تصمیم عاقلانه، در نهایت معضل عرضه فلزات در بورس کالا حل شود.

عناوین برگزیده