تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۷۸۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تولید اکستروژن در بحرین، از کاهش فروش صادراتی به‌شدت آسیب دید

جایگاه محصولات اکستروژن، در مصرف آلومینیوم بحرین

می متالز - صنعت آلومینیوم بحرین، به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران این صنعت در خاورماینه، نه‌تنها در بخش‌های بالادستی، بلکه در بخش‌های پایین‌دستی نیز شاهد توسعه چشم‌گیری بوده است.
جایگاه محصولات اکستروژن، در مصرف آلومینیوم بحرین

به گزارش می متالز، از بین محصولات مختلف پایین‌دستی آلومینیوم، محصولات اکستروژنی، جایگاه مهمی از مصرف آلومینیوم بحرین را به‌خود اختصاص داده‌اند. هر چند که در سال‌های اخیر با از دست رفتن بازارهای صادراتی این محصولات، از حجم تولید آن‌ها کاسته شده است، اما با توسعه و رشد اقتصادی در این کشور که میزان ساخت‌و‌ساز را در آن تحت تأثیر قرار داد، میزان مصرف این محصولات در بحرین افزایش یافته است.یکی از نقاط متمایز صنعت آلومینیوم در بحرین نسبت به بسیاری از کشورهای دارای ظرفیت‌های ذوب در منطقه، توسعه واحدهای پایین‌دستی آن در مجاورت واحد ذوب آلبا است. توسعه این واحدها در این کشور، سبب شده تا مصرف شمش آلومینیومی بحرین بسیار بیشتر از سایر کشورهای مشابه باشد. به‌طور کلی مقدار مصرف بالای شمش آلومینیوم در بحرین بالاست، سرانه مصرف شمش در این کشور حدود 13 برابر مقدار مصرف سرانه این محصول در سطح جهان برآورد می‌شود. کاهش مصرف شمش در سال 2017 که عمدتا متأثر از کاهش تولید محصولات اکستروژن آن بود، در کنار رشد جمعیت سبب شد تا سرانه مصرف شمش آن 7.3 درصد نسبت به سال 2016 کاهش یابد. با این حال، مقدار سرانه مصرف آن بیش از 10 برابر مقدار سرانه مصرف این محصول در سطح جهان بود. در نمودار 1، سرانه مصرف شمش آلومینیوم در بحرین نسبت به جهان مقایسه شده است.

با وجود اینکه محصولات اکستروژن آلومینیومی عمدتا در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در بحرین طی سال‌های گذشته رشد چندانی نداشته، اما مقدار مصرف محصولات اکستروژنی در این کشور روندی افزایشی را طی کرده است. این امر را می‌توان به تغییر ذائقه صنایع مصرف‌کننده این محصول مربوط دانست. برای نمونه می‌توان به دیوارهای شیشه‌ای مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها (Curtain Wall) اشاره کرد که در بحرین برای ساختمان‌های بلند به‌طور روزافزون در حال گسترش است. به‌واسطه این تغییر ذائقه، مقدار مصرف محصولات اکستروژنی در بحرین طی 6 سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال حدود 21 درصد رشد کرد و در سال 2017 به بیش از 50 هزار تن رسید.

در نمودار 2، میزان تولید و مصرف محصولات اکستروژنی بحرین نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار تولید این محصولات نیز که بین سال‌های 2012 تا 2015 روندی افزایشی را طی می‌کرد، با از دست رفتن مهم‌ترین بازار فروش خارجی این محصولات، باکاهش شدیدی مواجه شد. عربستان سعودی طی سال‌های گذشته، یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف خارجی تولیدکنندگان محصولات اکستروژن بحرین بوده است. رشد ساخت‌وساز در عربستان طی سال‌های گذشته، تقاضا به محصولات اکستروژنی را به‌مقدار قابل توجهی افزایش داده بود، اما با شکل‌گیری ظرفیت‌های گسترده‌ای از اکستروژن آلومینیوم (که خود ناشی از تقاضای عظیم داخلی آن بود)، نیاز این کشور به واردات این محصولات را به‌شدت کاهش داد. در این میان، بحرین که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده خارجی این محصولات به عربستان بود، از این روند بیشترین زیان را دید و با کاهش نزدیک به 70 هزار تنی تولید در طی 2 سال گذشته مواجه شد.

عناوین برگزیده