تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۱۷۹۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مکانیزم قیمت گذاری سنگ آهن تغییر می کند؟

می متالز - انجمن آهن و فولاد چین به دنبال گسترش مکانیزم قیمت گذاری سنگ آهن است.
مکانیزم قیمت گذاری سنگ آهن تغییر می کند؟

به گزارش می متالز، به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در ماه جاری با چهار تولیدکننده بزرگ و برتر عمده سنگ آهن جهان برای استفاده از یک سبد شاخص در قیمت گذاری سنگ آهن وارداتی Seaborne به چین، مذاکره خواهد کرد.

سیسا در تاریخ 19 تا 21 سپتامبر برابر با 28 الی 30 شهریور (همزمان با برگزاری هجدهمین کنفرانس بین المللی سالیانه فولاد و مواد خام) با نمایندگان شرکتهای انگلیسی-استرالیایی ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون، واله برزیل و گروه فورتسکیو استرالیا دیدار خواهد کرد.

لیو ژنجیانگ (Liu Zhenjiang)، دبیر کل سیسا گفت: "امروزه شاخص های زیادی برای قیمت گذاری مواد معدنی وجود دارد تا این حس القا نشود که تنها از یک شاخص حمایت می شود. از سوی دیگر استفاده از چند شاخص باعث می شود که دیگر نیازی به مقایسه هر شاخص با شاخص مخلوط نباشد.

قیمت سنگ آهن وارداتی به چین در حال حاضر با معیار عیار 62 درصد سنجیده می شود که منجر به اعتراض و شکایت از فولادسازان چینی درخصوص منصفانه بودن مکانیزم قیمت گذاری شده است.

چین بیش از 85 درصد از سنگ آهن مورد نیاز خود را از طریق واردات دریایی تامین می کند و انتظار می رود که تقاضای واردات در میان مدت افزایش یابد، زیرا چین محدودیت هایی را برای بازرسی از معادن روباز خود جهت کنترل آلودگی هوا ایجاد کرده و کارخانه های فولاد هم موظف به استفاده بیشتر از سنگ آهن عیار بالا به منظور رسیدن به استانداردهای انتشار گازهای آلاینده شده اند.

لیو می گوید که شرکت های معدنی بزرگ نباید در طول مذاکرات قیمتی، میان شرکت های دولتی، خصوصی یا کارخانه های کوچک و بزرگ فولادی تبعیض قائل شوند.

در کنفرانس دالیان نیز اجرای مکانیزم فعلی قیمت گذاری سنگ آهن که بنا به توافق بین سیسا و شرکت های معدنی بوده و از سال 2017 اجرایی می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.

لیو گفت: من همچنین به مدیران این 4 شرکت برتر معدنی گفته ام که سیسا حتی یک مقدار جزیی از منافع این معاملات سنگ آهن را دریافت نمی کند و هدف از این اقدام مهم فقط توجه به دستورات بازار که عرضه و تقاضا را تعیین می نماید، می باشد.

عناوین برگزیده