به گزارش می متالز، هاشم یکهزارع در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: احتکار یک کار زشت و کثیف است و تولید خودرو ناقص به دلیل کسری در قطعه نمیتواند احتکار باشد ضمن آنکه مشتری پول این خودروها را پرداخته و ما موظف به تحویل به آنها هستیم.
وی با بیان اینکه چرا خودروساز باید خودرویی را فروخته و مشتریاش مشخص است، احتکار کند، خاطرنشان کرد: اگر در تحویل خودرو به مشتری تاخیر کنیم باید جریمه پرداخت کنیم. بنابراین هیچ دلیل منطقی برای احتکار خودرو وجود ندارد و واقعیت این است که به دلیل تاخیر در تامین قطعات نتوانستیم خودرو را به موقع به مشتری تحویل دهیم.
مدیرعامل ایرانخودرو ادامه داد: ما ۱۰ روز قبل از این اتفاق تمامی موجودی انبار خود را که مربوط به خودروهای ناقص بود به سازمان تعزیرات اعلام کردهایم.
یکهزارع افزود: ما خودروسازان خودمان را مسئول میدانیم که مشکلات تولید را حل و خودرو را به موقع تحویل مشتریان دهیم با این حال سیاستها جای دیگری تعیین میشود.
وی درباره اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی از دیماه امسال گفت: با سازمان ملی استاندارد در این زمینه در حال هماهنگی هستیم. ما وظیفه داریم ابلاغیه سازمانها از جمله سازمان استاندارد و محیط زیست را اجرا کنیم و انشاءالله این استانداردها را نیز اجرا خواهیم کرد.
مدیرعامل ایرانخودرو در رابطه با دلیل تاخیر و تحویل خودروهای پژو ۲۰۰۸ فروخته شده، گفت: پژو ۲۰۰۸ محصول جدیدی بود که تولید آن همزمان با تحریمهای ظالمانه شد. بنابراین تحویل خودروهای فروخته شده به تاخیر افتاد که از مشتریان عذرخواهی میکنم.
وی درباره راهکار تنظیم بازار خودرو گفت: اگر به خودروساز اجازه بدهند که محصول خود را ۵ درصد زیر قیمت بازار بفروشد آن هم با شرایط تحویل فوری قطعا پس از چند روز قیمتها در بازار به تعادل خواهد رسید. البته میتوانم مابهالتفاوت قیمت مصوب و قیمت بازار را هم به خودروساز ندهند.
یکهزارع همچنین از پیشفروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو در هفته آینده خبر داد.
مدیرعامل ایرانخودرو درباره ممنوعیت واردات خودرو گفت: خودروهای وارداتی که وارد میشد تاثیر رقابتی بر خودروهای رقابتی نداشت زیرا این خودروها اصولا در کلاس خودروهای داخلی نبودند. خودروهای وارداتی خودروهای گرانقیمت بودند که فاقد اثر در بازار خودروهای داخلی هستند.
وی اظهار کرد: در خودروهای برجامی از جمله خودرو پژو ۲۰۰۸ قیمتی که ما پیشبینی کرده بودیم از تمام خودروهای وارداتی در آن مقطع کمتر بود که این نشان میدهد اصولا خودروهای وارداتی و داخلی از نظر قیمتی در یک رده قرار نمیگیرند.