تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۲۱
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۸۲۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

روایت جدید از قیمت لاستیک‌ها

می متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک از افزایش دو برابری قیمت لاستیک‌های ایرانی و وارداتی در بخش ناوگان سبک و سنگین خبر داد.
روایت جدید از قیمت لاستیک‌ها

به گزارش می متالز، در سال‌های اخیر اخبار مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه اتوبوس‌های بین‌شهری در زمینه نیازهای اصلی، ایمنی و حتی اخبار حوادث این حوزه ارتباط تنگاتنگی با لاستیک دارد، آخرین اخبار از این حوزه حکایت از آن دارد که تامین لاستیک در کنار قطعات و تعمیرات از مشکلات اساسی رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شده است؛ موضوعی که حسن‌نیا؛ معاون وزیر راه و شهرسازی به آن اذعان کرده است. چرا که به گفته او، ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در این حوزه نیاز است که قرار شده اختصاص ارز دولتی برای واردات لاستیک اختصاص داده شود.

این اخبار در حالی منتشر شده که به عقیده کارشناسان، بازار داخلی توان تولید محصول‌های متنوعی را دارد و تنها نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش لاستیک‌های جاده‌ای داریم. از سوی دیگر واردات کالاهای بسیاری آن هم با ارز دولتی از سوی دولت و گمرک ممنوع اعلام‌ شده است.

با این تفاسیر جای سوال دارد که آیا بازار داخلی توان تامین نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای را دارد یا خیر و در صورتی که امکان تأمین نیاز را ندارد چرا اختصاص ارز برای واردات آن هم ارز دولتی در مسیر سرمایه‌گذاری دولت در زمینه تولید انجام نمی‌شود؟

نیاز به واردات ۶۰ درصدی لاستیک جاده‌ای

در این رابطه داوود سعادتی نژاد؛ رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک گفت: در حال حاضر تولیدات داخلی در زمینه لاستیک عموما مربوط به لاستیک‌ خودروهای شخصی است و لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌دهند فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار به لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق واردات تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: نبود تکنولوژی تولید لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به صورت گسترده در بین تولیدکنندگان، عاملی شده تا در راستای رفع نیاز بازار از واردات کمک گرفته شود.

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک‌ها

سعادتی نژاد تصریح کرد: در پی رشد قیمت ارز و افزایش تقاضا برای لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قیمت این دست لاستیک به بیش از دو برابر افزایش یافته است و تا زمانی که تولید داخلی توان رفع نیاز حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را نداشته باشد، قیمت محصولات افت نخواهد کرد و این موضوع زمان‌بر است.

او تأکید کرد: برای دستیابی به تکنولوژی تولید لاستیک حمل‌ونقل جاده‌ای و رفع نیاز بازار به‌ واسطه تولید داخلی باید سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد تا طی چند سال، تولید داخلی جایگزین واردات شود.

دلیل افزایش قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت محصول‌های مختص به وسایل نقلیه شخصی با وجود رفع نیاز ۱۰۰ درصدی از طریق تولید داخلی رشد داشته است؟ گفت: قیمت محصول‌های داخلی در زمینه وسایل نقلیه شخصی طی چند وقت اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده و به طور مثال لاستیک مختص پراید بیش از ۳۴۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود.

وی دلیل افزایش قیمت لاستیک را عدم هماهنگی واردکننده و تولیدکننده دانست و خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید در ماه‌های اخیر برای تولید قابل قبول و با کیفیت ثبت سفارش شده است و کمبودی در بازار وجود ندارد.

عناوین برگزیده