تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۸۸۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توپ صادرات سنگ در زمین دولت یا بخش خصوصی؟

می متالز - صنعت سنگ در کشور به جهت برخورداری از مزایای نسبی قابل‌قبول نزدیک به سه دهه است با ایجاد ظرفیت‌های استخراج، تولید و فراوری راه‌اندازی شده است و با 40 میلیارد تن ذخایر قطعی شناخته‌شده، رتبه دهم در جهان را به خود اختصاص داده است.
توپ صادرات سنگ در زمین دولت یا بخش خصوصی؟

به گزارش می متالز، این صنعت طی چند سال گذشته به دلیل کاهش تقاضا از سوی بازار مسکن در ابعاد داخلی با رکود چشمگیری مواجه شده و نیاز مبرمی به توسعه صادرات پیداکرده است.

از طرفی اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده در اقتصاد مقاومتی برای سرپا نگه‌داشتن این صنعت مزید بر علت شده و ضرورت توجه جدی به حفظ سطح تولید و اشتغال و افزایش میزان صادرات در این صنعت را دوچندان می‌کند.

موقعیت جغرافیایی کشور نیز به جهت به دست آوردن بازارهای خارجی به کمک این صنعت آمده است. چراکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی به دلیل محدودیت در نقشه های زمین‌شناسی و مسائل زیست‌محیطی و نهایتاً بالا بودن هزینه‌های تولید باعث شده ایران بازار بهتری برای رونق صنایع پایین‌دستی سنگ‌های تزئینی و نما را برای صادرات داشته باشد.

این در حالی است که صنعت سنگ ایران در این سال‌ها مورد بی‌توجهی وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط قرارگرفته و تقریباً می‌توان گفت تمامی فعالیت‌های این بخش از استخراج تا فروش داخلی و خارجی توسط بخش خصوصی و بدون حمایت برنامه‌ریزی‌شده دولت به انجام رسیده است. از همین رو بر اساس گفته کارشناسان این بخش، حدود 2 هزار واحد فراوری از میان 6 هزار و 500 واحد به ورطه تعطیلی کشیده شده‌اند و در صورت تداوم کم‌توجهی‌ها و اعمال سیاست‌های محدودکننده به‌جای مشوق‌های صادراتی این صنعت مهم در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

به عقیده برخی مسئولان دولتی تشکل های معدنی باید با تغییر نگرش در صادرات سنگ خام، نسبت به استاندارد سازی، ارتقاء کیفیت، رقابت پذیر شدن و تقویت صادرات محصولات فراوری شده و همچنین در تدوین سیاستگذاری های تجاری دولت فعال تر عمل کنند.

 

توان تولید رقابت پذیر داریم

دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به تعطیلی نیمی از معادن سنگ تزئینی در کشور به خبرنگار معدن نامه گفت: حدود 27 میلیون تن ظرفیت تولید در بخش معدن در حوزه صنعت سنگ وجود دارد که در حال حاضر کل تولید در بخش معدن کم‌تر از 10 میلیون تن است. همچنین در بخش فراوری ظرفیت اسمی 180 میلیون مترمربع اعلام‌شده، این در حالی است که به دلیل رکود در بازار ساخت‌وساز، حدود 60 میلیون مترمربع تولید می‌شود.

احمد شریفی بابیان اینکه در بخش سنگ بلوک حدود یک‌میلیون و 50 هزار تن و در بخش فراوری نیز حدود 500 هزار تن صادر می‌شود گفت: باوجود مشکلات موجود در تجهیز و راه‌اندازی مجدد معادن اما پتانسیل تولید انبوه برای صادرات محصولات رقابت پذیر وجود دارد.

وی تاکید کرد: افزایش تولید و توسعه صادرات مستلزم تلاش بیشتر برای کسب بازارهای جهانی است.

وی در پاسخ به اینکه باوجود امکانات تولید به چه دلیل در توسعه صادرات به شکل مطلوبی عمل نشده است گفت: عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بازارهای هدف صادراتی و ضعف در ایجاد بستر لازم در بازارها برای عرضه محصولات که شامل حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برپایی شوروم‌های دائمی از محصولات می‌شود را می‌توان از دلایل اصلی این امر دانست؛ که این امر به جهت ناتوانی بخش خصوصی به لحاظ مالی و بازرگانی به حمایت کلان دولت نیاز دارد.

وی در رابطه باکیفیت محصولات داخلی گفت: ازنظر دانش فنی و تکنولوژی امکان تولید 50 میلیون مترمربع سنگ فراوری‌شده در کشور هست اما وجود عواملی مانند مدیریت، تأمین نقدینگی، الزام به رعایت استانداردها در واحدهای تولیدی به‌عنوان ارکان حمایتی و نظارتی دولت امری اجتناب‌ناپذیر در توسعه صادرات این بخش محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه طی دو سال گذشته به دلیل رکود بازار داخلی، رشد حدود 40 درصدی در صادرات دیده‌شده است گفت: این سرعت رشد برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده در برنامه پنج‌ساله انجمن که مقررشده به رقم 2 میلیارد دلار برسد نیاز به افزایش دارد.

گفتنی است، با توجه به نامگذاری سال به نام سال حمایت از تولید ملی و همچنین دورانی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی یاد کرده اند، ضرورت تقویت و توسعه صادرات توسط بخش خصوصی و دولت، خصوصا در صنایعی که از مزایای نسبی بالایی در کشور برخوردارند بیش از گذشته احساس می شود.

عناوین برگزیده