تاریخ: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۹۲۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

توسعه بورس کالا گامی بزرگ در مسیر شفافیت اقتصادی است

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: راه اندازی بورس کالا و عرضه محصولات مهم حوزه فلزات و پتروشیمی در این بورس، یکی از گام های بزرگ در مسیر شفافیت اقتصادی بوده است.
توسعه بورس کالا گامی بزرگ در مسیر شفافیت اقتصادی است

به گزارش می متالز، علی گل‌مرادی گفت: به دلایل مختلف داخلی و خارجی، با نوسان قیمت کالاها مواجه هستیم که مسوولان سیاست‌گذار با استفاده از تمرکز معاملات در بورس کالا می‌توانند روند کنونی معاملات و قیمت ها و همچنین برآورد از میزان نیاز آینده را تحلیل و اقدام کنند.

وی افزود: به طور حتم سیستم و ساختارهایی مانند بورس کالا در ایجاد شفافیت، رقابت سالم، توسعه و رونق کسب و کار نقش ارزنده و به سزایی را بر عهده دارد و در این موضوع به هیچ عنوان جای تردیدی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بورس کالا در بسیاری از سیستم ها و ساز و کارها نقش مثبتی را در عرصه های مختلف ایفا می کند، افزود: بورس کالا علاوه بر اثرگذاری در حوزه شفافیت، انحصار در تولید و عرضه را کمرنگ‌می کند زیرا اگر یک‌ محصول انحصاری قرار باشد در فضایی غیرشفاف عرضه و معامله، شرایط بازار آن کالا بدون شک‌ملتهب می شود.

گل‌مرادی اظهار داشت: همچنین با استفاده از آمارهای بورس کالا، می توان زمینه تولید کالاهای مشابه یا عرضه محصولات وارداتی در بورس را فراهم کرد تا مسیر افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت کالاها هموار شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بازارها در دوران راه اندازی بورس کالا نسبت به معاملاتی که قبل از راه اندازی بورس کالا انجام می شد قابل مقایسه نیست، زمانی که فعالیت ها براساس سیستم مدرن و شفاف در حال حرکت است فعالیت های غیرشفاف و زیرزمینی به حداقل می رسد و این مهم با ایجاد بورس کالا رقم خورد.

گل‌مرادی به مزایای تمرکز بر اقتصاد بازار تاکید و بیان کرد: اگر به دنبال موفقیت در حوزه اقتصادی هستیم باید به سمت واقعی شدن قیمت و اقتصاد بازار در حرکت باشیم، در این بین به موازات این اقدام، باید تلاش هایی جهت توانمندسازی قشر ضعیف و آسیب پذیر کشور صورت گیرد تا بدون زیر پا گذاشتن اصول اقتصادی از تولید و مردم میز حمایت کرد.

عناوین برگزیده