تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۹۲۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس، نخستین فلز نزدیک شده به قیمت واقعی

می متالز - آزاد شدن سقف رقابت برای معاملات فلزات همانند بمبی بود که در بازار ترکید و سرآغاز فصل جدیدی از قیمت‌ها در بورس کالا شد.
مس، نخستین فلز نزدیک شده به قیمت واقعی

به گزارش می متالز، پس از ماه‌ها پایین نگهداشتن دستوری قیمت‌های فلزات اساسی در بازار بورس، سرانجام دولت زیر بار آزادسازی سقف رقابت رفت، ولی همچنان قیمت عرضه را به همان شکل قبلی یعنی دستوری باقی گذاشت. با این حال مس نخستین فلزی بود که به بازار واقعی نزدیک شد.

بازار فلزات اساسی طی 5 ماه گذشته به‌دلیل دستورات پیاپی مقامات دولتی و بخشنامه‌های گوناگون و بعضا متناقض که صادر می‌شد، رنگ آرامش را به خود ندید و شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشت که بارها در سایت خبری تحلیلی فلزات آنلاین پرداخته شد. اما با این حال دولتی‌ها با چند دستورالعمل پیاپی دیگر، شرایط بازار را به‌نوعی تغییر دادند. در آخرین دستورالعملی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازار مس در بورس کالا صادر شد، سقف رقابت حذف شد؛ اما همچنان قیمت پایه با نرخ ارز دولتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

با این حال پس از عرضه، قیمت معاملات تا حدود زیادی افزایش یافته است. هر چند که باز هم قیمت‌های ثبت شده در بورس کالا با قیمت‌های واقعی بازار تفاوت دارند، اما فاصله آن‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است. در مورد مس مشخصا این اتفاق رخ داد و با تغییر سوی بازار، قیمت‌های بازار نیز کاهشی شده‌اند. ضمن اینکه در بازار ابتدا مفتول عرضه می‌شود و پس از کشف قیمت، بر اساس ضریب مشخص میان مفتول و کاتد و پس از کشف قیمت مفتول، کاتد نیز عرضه می‌شود تا بدین ترتیب از شکاف میان قیمت کاتد و مفتول (که در نخستین نوبت آزادسازی سقف رقابت رخ داد و باعث اعتراض عرضه‌کننده شد) جلوگیری به‌عمل آید.

نمودار 1 حکایت از آن دارد که از 17 تا 22 شهریور ماه 4 هزار و 440 تن کاتد و مفتول مس در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 5 هزار و 150 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 4 هزار و 400 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. نکته قابل توجه در مورد بازار مس پس از آزادسازی سقف رقابت واقعی شدن تقاضا است و بسیاری از تقاضاها از بورس حذف شدند. در ابتدا مفتول به میزان یک هزار و 440 تن با قیمت پایه متوسط 286 هزار و 220 ریال برای هر کیلوگرم عرضه شد که در نهایت یک هزار و 400 تن از آن با قیمت 465 هزار و 779 ریال برای هر کیلوگرم معامله شد. کاتد نیز پس از کشف قیمت مفتول به میزان 3 هزار تن با قیمت پایه 439 هزار و 895 ریال برای هر کیلوگرم عرضه شد که در نهایت با همین قیمت مورد معامله قرار گرفت.

عناوین برگزیده