تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۹۲۴۹
سرویس خبر : انرژی
نماینده مجلس مطرح کرد:

معایب خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و ارائه راهکار

می متالز - نماینده مجلس با بیان معایب خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: اگر راهکاری ایجاد می شد که خرید و فروش در بورس رخ دهد و عدم امکان خرید تمامی تولیدکنندگان ترمیم می شد شرایط بهتری رقم می خورد.
معایب خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و ارائه راهکار

به گزارش می متالز، سعید باستانی با اشاره به اعلام خبری مبنی بر احتمال خروج پتروشیمی ها از بورس گفت: بورس کالا محلی شفاف برای خرید و فروش است اما مشکلی که اخیرا برخی شرکت های پتروشیمی و فلزی با آن مواجه شده اند این است که حداقل رقم و سبدی در بورس تعریف شده که همه قادر به خرید مستقیم از بورس نیستند.

وی افزود: در بورس بسته ای تعریف می شود که میلگرد 20 و آهن های سنگین در این بسته وجود دارد، بنابراین شرایط کلی به این سمت و سو است که بسیاری از مصرف کننده ها قادر به خرید محصولات از بورس نیستند. بنابراین غول های پولی وارد بورس شده و محصولات پتروشیمی را خریداری و سپس در بازار توزیع می کنند که کنترل قیمتی در این بخش سخت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که در خرید مایحتاج عمومی و روزانه از محصولات پتروشیمی مانده اند، ادامه داد: این شرکت ها به عنوان نمونه 20 تن کالا می خواهند اما این 20 تن را با توجه به قوانینی که وضع شده نمی توانند خریداری کنند و باید مایحتاج را از بازار و واسطه خریداری کنند البته  ساده ترین راهکار  این است که محصولات  پتروشیمی در بورس نباشد و در فضای خارج از بورس فعالیت شود که معایب این راهکار بیشتر از مزایای آن است.

باستانی گفت: با خروج محصولات از بورس باید پذیرفت از یک سو دسترسی صنایع پایین دست و کسانی که میزان کالای کمی می خواهند فراهم می شود و از سوی دیگر قطعا قیمت ها تغییر یافته و  به نوعی بحث آزدسازی قیمت ها در پتروشیمی ایجاد می شود.مزایا و معایب باید در کنار یکدیگر دیده شود، بنابراین اگر راهکاری ایجاد می شد که خرید و فروش در بورس رخ دهد و عدم امکان خرید تمامی تولیدکنندگان از بورس ترمیم می شد شرایط بسیار بهتری رقم می خورد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده