تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۱۹۴۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاخص قیمت کالاهای صادراتی بهار امسال 18.1 درصد افزایش یافت

می متالز - مرکز آمار ایران از افزایش 18.1 درصدی شاخص قیمت کالاهای صادراتی و 44.2 درصدی کالاهای وارداتی در بهار امسال نسبت به زمستان سال 96 خبرداد.
شاخص قیمت کالاهای صادراتی بهار امسال 18.1 درصد افزایش یافت

به گزارش می متالز، براساس نظام آمار اقتصادی چهار نوع شاخص قیمت مصرف کننده، تولیدکننده، صادرات و واردات وجود دارد که برای ارزیابی وضعیت حاکم بر اقتصاد کلان مورد توجه قرار می گیرند.
این شاخص‌ها در واقع نما‌گرهای مستقیم قدرت خرید پول در انواع معاملات و سایر جریان‌های کالاها و خدمات محسوب می شوند و در تعدیل متغیرهای اسمی کالاها و خدمات تولیدی، مصرفی و تجاری به کار گرفته می‌شوند تا امکان سنجش‌های واقعی را فراهم سازند.
همچنین در طرح و اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت این شاخص ها ابزار مهمی به شمار می روند و علاوه بر آن برای اطلاع‌رسانی در مورد تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در بخش خصوصی، بسیار سودمندند.
شاخص قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شود. شاخص قیمت کالاهای صادراتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه ‌شده به خارج کشور و شاخص قیمت کالاهای وارداتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه‌شده به داخل کشور را در دوره‌ زمانی مشخص نشان می‌دهد.
قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده‌ی رابطه‌ مبادله، رابطه‌ میان قیمت کالاهای صادراتی و قیمت کالاهای وارداتی است که از تقسیم شاخص بهای کالاهای صادراتی به شاخص بهای کالاهای وارداتی به ‌دست می آید.
مرکز آمار ایران جزییات شاخص قیمت کالاهای قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی در بهار 1397 نسبت به زمستان 1396 (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر کرد که بر اساس آن شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) برابر با 712.8 است که نسبت به زمستان پارسال ٤٤.٢ درصد افزایش داشت.
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه ) 45.9 درصد و تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه پارسال (نرخ تورم) 9.4 درصد بود.
همچنین شاخص قیمت کالاهای وارداتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠) در بهار ١٣٩٧ برابر با 247.1 است که نسبت به زمستان، 6.2 درصد رشد داشت.
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه ) سه درصد و تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه پارسال (نرخ تورم)3.4 درصد کم شده است.
براساس این گزارش شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) بهار­ امسال 226.2 است که نسبت به زمستان پارسال، 18.1 درصد افزایش داشت.
تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 28.5 درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ١٢.٢ درصد بود.
شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠) بهار ١٣٩٧ برابر 124.4 است که نسبت به فصل زمستان پارسال 10.1 درصد رشد داشت.
تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل 12.9 درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(نرخ تورم) برابر با ٦ درصد بود.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده