تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۹۵۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
پیشرفت 3 برابری صادرات فروآلیاژ مالزی

سرعت بالای صنعت فروآلیاژ مالزی

می متالز - مالزی از جمله کشورهایی به‌شمار می‌رود که در سال 2017، صادرات فروآلیاژ خود را بیش از 3 برابر افزایش داده است. این کشور با استفاده از موقعیت جغرافیایی خود، تأمین‌کننده مناسبی برای کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و تایوان محسوب می‌شود.
سرعت بالای صنعت فروآلیاژ مالزی

به گزارش می متالز، یکی از مواد و محصولات استراتژیک تولیدی در مالزی که طی سال‌های گذشته با پیشرفت بسیای همراه بوده، مواد اولیه تولید فولاد مانند فروآلیاژ است. تولیدات و صادرات مالزی سبب شده است تا بخشی از بازار تجارت مواد اولیه کشورهای شرق آسیا، خصوصا بازارهای صادراتی هند و چین در اختیار این کشور قرار بگیرد. در بازار کشورهای شرق آسیا، واردات محصولات چین به‌دلیل کیفیت پایین که نیاز به مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و همچنین واردات از هند نیز به‌علت فاصله زیاد و افزایش هزینه‌های حمل، مقرون به‌صرفه نیستند. در پی این امر، کشورهایی همچون ژاپن به‌دنبال واردات از مالزی هستند.

میزان صادرات فروآلیاژ مالزی در سال‌های گذشته با شیب زیادی همراه بوده است. نمودار 1 میزان این افزایش صادرات را نشان می‌دهد. خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سال‌های اخیر، مالزی توانست این میزان صادرات را بیش از 3 برابر افزایش دهد.

نمودار1 نشان‌دهنده افزایش ظرفیت‌های تولیدی مالزی است. موقعیت جغرافیایی از اصلی‌ترین پارامترهای میزان صادرات و واردات محصولات هر کشوری به‌شمار می‌رود. مالزی به‌علت موقعیت خاص خود بیش‌ترین میزان صادرات را از طریق حمل‌و‌نقل دریایی به‌ کشورهای ژاپن و تایوان دارد. ژاپن با 111 هزار و 280 تن و تایوان نیز با 87 هزار و 302 تن در سال 2017 بالاترین میزان واردات از مالزی را به‌خود اختصاص دادند. یکی از بارزترین پتانسیل‌های اخیر در مالزی، حضور شرکت‌های ژاپنی جهت تأسیس و توسعه صنایع تولیدی این کشور است. پارک صنعتی Samalaju در ایالت Sarawak طی یک سرمایه‌گذاری مشترک محلی با طرف‌های خارجی، حدود 400 میلیون دلار برای ساخت یک کارخانه تولید فروآلیاژ هزینه‌ کرده است. 6 کوره الکتریکی جدید این کارخانه در سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرد و 2 واحد دیگر نیز تا سال 2017 به ظرفیت نهایی آن اضافه شد.

بازیکنان اصلی جهانی در عرضه تولید مواد اولیه و محصولات تولیدی سعی دارند تا با افزایش ظرفیت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، میزان صادرات و واردات خود را تا میزان قابل توجهی افزایش دهند. این تفکر در خصوص فروآلیاژ مالزی به‌شدت قابل رؤیت است؛ به‌نحوی که با توسعه و بهبود ظرفیت‌های تولید توانست هزینه صادرات فروآلیاژ خود را به نصف کشورهای هند و چین برساند.

عناوین برگزیده