تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۹۵۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تجارت جهانی کک

آلمان، بزرگ‌ترین واردکننده کک در جهان

می متالز - رشد فولادسازی هند افزایش واردات کک در این کشور را به همراه داشته است تا جایی که در سال 2016 هند بزرگ‌ترین واردکننده کک در جهان بود و این در حالی است که در سال 2001 حدود یک‌چهارم از واردات جهانی کک متعلق به آلمان بود.
آلمان، بزرگ‌ترین واردکننده کک در جهان

به گزارش می متالز، گرایش به تولید فولاد به روش EAF به خصوص در کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان منجر به کاهش سهم این کشور از واردات کک در جهان شد.

طی سال‌های مورد بررسی، به طور میانگین آلمان بزرگ‌ترین واردکننده کک در جهان بود، در سال 2001 آلمان 6.8 میلیون تن کک صادر کرد و در سال 2016 میزان صادرات آن تا حدود 2 میلیون تن کاهش یافت. به‌طور کلی در سال‌های مورد بررسی تغییر چندانی در تکنولوژی تولید فولاد آلمان رخ نداد؛ اما تولید فولاد در این کشور به خصوص در سال‌های اخیر نزولی بوده است. لازم به ذکر است که تولید کک در این کشور در مدت مشابه تقریبا ثابت بود و لهستان نیز بزرگ‌ترین صادرکننده کک به آلمان بود. در سال 2016 این کشور 66 درصد از واردات کک آلمان را در اختیار داشت. البته لهستان از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کک در جهان است که در سال 2016 حدود 7 میلیون تن کک صادر کرد که سهم آلمان از صادرات این کشور 18 درصد بود.

تغییر واردات کک در کشور هند به‌عنوان دومین واردکننده بزرگ، در سال‌های بررسی شده نقطه مقابل آلمان است. همان‌طور که در نمودار 1 مشخص است، در سال 2001 هند حدود 8 درصد از واردات جهانی کک را در اختیار داشت که در سال 2016 این عدد به 15.7 درصد افزایش یافت. هند از امیدهای آینده بازار فولاد به‌شمار می‌رود که برخی حتی آتیه صنعت فولاد این کشور را با چین کنونی مقایسه می‌کنند. تولید کک در هند نیز همگام با رشد فولاد افزایش یافت و از 13.5 میلیون تن در سال 2001 به بیش از 30 میلیون تن در سال 2015 رسید. به گزارش فلزات آنلاین چین بزرگ‌ترین صادرکننده کک به هند بود که در سال 2016 بیش از 57 درصد از واردات هند را در اختیار داشت.

باید خاطرنشان ساخت چین بزرگ‌ترین صادرکننده کک متالورژیکی به جهان است. در سال 2016 حدود 24 درصد از صادرات کک چین به مقصد هند بود. همچنین 15 درصد از واردات کک هند در سال 2016 از کشور لهستان بود. ژاپن و برزیل نیز با میانگین سهم 6 درصدی از واردات جهانی، پس از هند برترین واردکنندگان کک در جهان محسوب می‌شوند. در سال 2010 شرکت Hyundai سومین کوره بلند خود به ظرفیت 4 میلیون تن در سال را وارد مدار تولید فولاد کرد که این امر منجر به افزایش تقاضای کک و واردات آن در این سال و تداوم آن در سال‌های آتی شد. ژاپن با تولید 30.2 میلیون تن کک در سال 2015 از برترین تولیدکنندگان بود، اما تولید بیش از 81.5 میلیون تنی فولاد در کنورتورهای این کشور، موجب پیشی گرفتن تقاضای کک از تولید بازار داخل و تبدیل ژاپن به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کک در جهان شد. اختلاف تولید و تقاضای کک در کشور برزیل نیز وضعیتی مشابه ژاپن دارد.

هر چند که سهم روش BOF از تولید جهانی فولاد (به‌جز چین) کاهش یافته است؛ اما همچنان بخش قابل توجهی از تولید فولاد با این روش انجام می‌شود و این یعنی کک از مواد اولیه اساسی فولادسازی خواهد بود و از آنجایی که عدم دسترسی به منابع زغال‌سنگ کک‌شو یا عوامل زیست‌محیطی محدودکننده تولید کک مورد نیاز در برخی کشورها است. تجارت کک همچنان منبعی برای تأمین تقاضا در بسیاری از کشورهای جهان خواهد بود.

عناوین برگزیده