تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۹۵۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتظارات بازار در مورد مس باهنر

می متالز - شرکت ملی صنایع مس شهید باهنر از بزرگترین واحدهای تولید کننده محصولات مسی کشور است که شامل چهار کارخانه نورد، اکستروژن، تولید لوله مسی و سکه زنی میباشد.
انتظارات بازار در مورد مس باهنر

به گزارش می متالز، سبد تولیداتش شرکت را محصولات مسی و آلیاژهای آن به صورت ورق ، لوله و مقطع تشکیل می دهد که در کنار آن تسمه و ورق برنجی، مقاطع برنجی و مطلس نیز به مقدار اندک تولید می شود. سهم فروش محصولات داخلی برای شرکت حدود 93 درصد مبالغ را شامل می شود. در قسمت بهای تمام شده نیز این شرکت عمدتا مصرف کننده کاتد مس شرکت ملی مس می باشد. از دیگر مواد مصرفی میتوان به شمش روی و ورق نیکل سیلور اشاره کرد که علاوه بر بازار داخلی از کشورهای هند و ترکیه نیز تهیه می شود.
پیشتر این شرکت به صورت دستمزدی یا کارمزدی محصولات خود را با ده درصد حاشیه سود به فروش می رساند. این در حالی بود که عمده مشتری این مجموعه را بانک مرکزی و تولید و چاپ مسکوکات شامل می شد. اما با توجه به کاهش شدید تقاضای بانک ها و مستقیما (سازمان تولید اسکناس و صنایع شهدای مهام یزد) برای سکه، عملا سهم فروش شرکت از این محل شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
از دیگر مشتریان عمده و نقد این شرکت نیز می توان به توسعه قطعات الیکا و ایران رادیاتور اشاره کرد. نرخ فروش عادی معادل نرخ مواد اولیه مصرفی به علاوه دستمزد تولید و نرخ فروش دستمزدی معادل با نرخ انجام دستمزد خدمات است. با توجه به این ساختار فروش باید انتظار تاثیر زیاد نوسانات LME و ارز را در قیمت گذار و قرارداد ها شاهد باشیم. با توجه به اینکه بعضا مس شهید باهنر در تعهدات خود مبنی بر تحویل بموقع دچار مشکل بوده است و همچنین نوسانات ارزی و کالایی نیز در این تاخیر ها بی تاثیر نبوده است، این شرکت برای جایگزینی کاهش فروش از ناحیه بانک مرکزی، اقدام به بروزرسانی قیمت ها در قرارداد های پیشین خود نموده و عملا با توجه به ریسک های پیش بینی شده در قرارداد ها، سعی در جبران کاهش درآمد و همچنین افزایش سود آوری نموده است.
این اقدام مس با هنر از آنجایی منجر به ریسک بالا می شود که هر گونه نوسان ارزی منفی یا کالایی منفی در بازار های جهانی می تواند مشتریان این شرکت را به سمت معامله با مجموعه های کوچکتر بخش خصوصی و دلالان سوق دهد. لذا به طور خلاصه شرکت از کاهش قیمت مس و ارز بیشتر متضرر خواهد شد.
از سوی دیگر نرخ فروش محصولات شرکت در گزارش مرداد ماه خود را نشان داده است که دربین محصولات شرکت محصولات نورد با 26 درصد حاشیه سود ناخالص بیشترین و لوله مسی با حاشیه زیان 43 درصد کمترین حاشیه سود را به خود اختصاص داده است. از دلایل زیان دهی محصولات این کارخانه عدم استفاده از ظرفیت کامل است.
به طور خلاصه وضعیت شرکت با توجه به روی آوردن به فروش نقدی، تغییر مقادیر ریالی قرارداد های پیشین، افزایش نرخ ارز و کالا انتظار می رود شرکت با 90 درصد تعدیل مثبت در انتهای سال جاری مواجه باشد.

ریسک های تجاری
1. کاهش تقاضای سکه
2. کاهش نرخ ارز
3. کاهش قیمت جهانی مس
4. عدم تحویل بموقع سفارشات تناژ بالا داخلی
5. جنگ تجاری چین و آمریکا بر سر تعرفه ها و تاثیر گذاری بر موجودی های انبار

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده