تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۹۵۶۵
سرویس خبر : انرژی
معاون وزیر نفت:

ارتقای ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی نفت خام به ۲۰ میلیون بشکه در فاز بعدی پروژه جاسک/ مسیرهای صادرات نفت متنوع می شود

می متالز - معاون وزیر نفت با بیان اینکه احداث مخزن ذخیره‌سازی نفت خام در جاسک را برنامه‌ریزی جهت متنوع‌سازی و افزایش قدرت صادراتی کشور برشمرد و تاکید کرد: برنامه آتی ما این است که ظرفیت توسعه این مخازن در جاسک از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون بشکه ارتقاء یابد.
ارتقای ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی نفت خام به ۲۰ میلیون بشکه در فاز بعدی پروژه جاسک/ مسیرهای صادرات نفت متنوع می شود

به گزارش می متالز، علی کاردر در مراسم امضای قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌‌‌سازی نفت خام و تاسیسات جانبی در بندر جاسک به روش BOT که بین شرکت متن و شرکت پتروامید آسیا برگزار شد، گفت: از سال ۹۳ استراتژی شرکت ملی نفت و سیاستگذاری‌‌‌ها این بود که بخش عمده‌‌‌ای از کارها با برون‌‌‌سپاری و جذب سرمایه‌‌‌‌‌گذاری و همچنین انتقال مالکیت صورت گرفته و بخش خصوصی به اجرای پروژه‌‌ها ورود پیدا کند و ادامه راه با بهره‌‌برداری در اختیار ما باشد.

وی ادامه داد: از جمله این پروژه‌‌‌ها مخازن نفتی است که قرار است در آینده نیز سرمایه‌‌گذاری و بهره‌‌‌برداری از آنها در اختیار بخش خصوصی باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه شرکت پتروامید آسیا تجربه خوبی در این خصوص دارد، ابراز امیداوری کرد که پروژه طبق زمان‌‌‌بندی به اتمام برسد. 

وی اظهار داشت: به خاطر توسعه مکران و جاسک اقدامات دیگری نیز در دست اجرا است که اگر این زنجیره‌‌‌‌ها در کنار هم تکمیل نشوند، باعث خسران خواهد شد.

کاردر گفت: اکنون این سوال مطرح می‌‌‌شود که با وجود خارک و بقیه مناطق صادراتی توسعه جاسک چه معنایی دارد،پاسخ این است که ما در حوزه توسعه میادین نفت به راحتی به ظرفیت شش میلیون به بالا خواهیم رسید و با توجه به اینکه در حوزه پالایشی دو و نیم تا سه میلیون بشکه در داخل مصرف می‌‌‌شود، مازاد آن باید از مسیر خارک و دیگر نقاط صادر شود؛ بنابراین مناطق صادراتی را متنوع کرده‌‌‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه جاسک به شرق آسیا نزدیک‌تر است به لحاظ اهدافی که مدنظر است می‌‌‌تواند عملیاتی‌‌‌تر باشد و قدرت صادرات ما را بالا ببرد. ضمن اینکه محرومیت‌‌‌‌زدایی و توسعه جنوب شرقی کشور نیز در ذهن ما بود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در مجموع عملیات توسعه مکران مورد تایید و رهبری و دولت بوده و مکررا پیگیری می‌‌شود، تصریح کرد: ضمن اینکه این پلن به توسعه دیگر کشورهای همسایه در حوزه جنوب شرق و مکران کمک می‌‌‌کند.

کاردر با تاکید بر اینکه در بخش مخازن نفت خام برنامه داریم که ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون بشکه توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: بنابراین امیدواریم که این بخش به سرعت اجرایی شود تا فاز بعد آغاز شود. 

وی با بیان اینکه مدل پروژه امروز به روش BOT  و BOO است و مدل بعدی ۳P خواهد بود، ابراز داشت: اولین پروژه NGL در خارک اجرا شده که سرمایه‌‌‌‌گذار آن انتخاب شده و مخازن دیگر نیز در میانه‌‌‌راه هستند. البته در مراحل نهایی سرمایه‌‌‌گذاری کمتری نیاز است و ادامه راه با سرمایه ‌‌گذاری بخش خصوصی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت احداث نیروگاه به روش BOT و همچنین احداث آب‌‌شیرین‌‌‌کن و جمع‌‌آوری گازهای فلر را نیز دیگر پروژه‌‌‌هایی برشمرد کرد که در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند و قرارداد آنها منعقد شده است. 

وی بیان کرد: بهره‌‌‌برداری نفت خام غیر از پروژه‌‌‌های IPC توسط NIOC انجام می‌‌شد و خودمان سرمایه‌‌گذاری می‌‌کردیم اما اکنون برای پروژه‌‌‌هایی مثل نمک‌‌زدایی و تزریق گاز بخش خصوصی را درگیر کردیم و خودمان به لایه‌‌های کارفرمایی بازمی‌‌گردیم.

کاردر اضافه کرد: برنامه ما این است که در حوزه مخازن نفتی فعالیت داشته باشیم و بخش‌‌‌های میان‌دستی و پایین‌دستی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و این سیاست همچنان ادامه خواهد یافت.

وی یادآور شد: در پروژه یاد شده (ساخت مخازن ذخایر نفت خام) هزار کیلومتر آن وارد مرحله انتخاب پیمانکار شده و در بخش تلمبه‌‌‌خانه نیز به مرحله عقد قرارداد رسیده‌ایم.

عناوین برگزیده