تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۹۷۶۰
کارشناس تولید ریل‌ تأکید کرد

افزایش توان فنی و اقتصادی داخلی‌سازی ریل منوط به تولید شمش ریل ‌

می متالز - کارشناس تولید ریل‌ گفت: اگر بتوانیم تولید شمش ریل را در داخل کشور به سرانجام برسانیم، پرونده توان فنی و اقتصادی تولید ریل در کشور به سرانجام خواهد رسید.
افزایش توان فنی و اقتصادی داخلی‌سازی ریل منوط به تولید شمش ریل ‌

به گزارش می متالز، اولین محموله ریل خطوط فرعی (U33) که توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان تولید شده بود، خرداد ماه امسال تحویل راه‌آهن شد، هفته گذشته نیز مدیر نورد‌ شرکت ذوب‌آهن خبر از آمادگی برای تولید انبوه اصلی‌ترین ریل مورد نیاز کشور UIC60 داد و گفت: تاکنون 1000 تن از این نوع ریل نیز به تولید رسیده است.

با این حال آخرین گام برای تکمیل زنجیره خود اتکایی کامل در تولید ریل، یعنی تولید شمش ریل باقی مانده است، سرپرست توسعه ذوب آهن وعده داده بود، تا پایان مرداد این مرحله نیز به انجام خواهد رسید.

یکی از کارشناسان ریلی در این‌باره گفت: ‌‌مرحله تولید انبوه ریل UIC60 با موفقیت به سرانجام رسید و مدیر نورد کارخانه ذوب آهن خبر از نرمال‌سازی 95 درصدی خط تولید داد که اگر همین طور باشد موفقیت بزرگی نه تنهای برای این شرکت، بلکه برای همه ما محسوب می‌شود.

بهنام جمشیدی افزود: این نوع ریل در هر متر حدود 60 کیلوگرم وزن دارد که یعنی هر کیلومتر خط ریلی در شریان‌های اصلی کشور، نیازمند 120 تن از این محصول است.

‌وی ادامه افزود: صنعت فولاد کشور با سابقه بیش از 50 ساله دانش فنی و تجربه ارزشمندی که دارد‌، می‌تواند برای کشور نقطه اتکا و موجب دلگرمی باشد، سال‌ها این پرسش مطرح بود که مگر تولید ریل به عنوان اصلی‌ترین جزء خطوط ریلی از توان فنی و مهندسی کشور خارج است؟‌ اما متاسفانه اولویت‌های دیگر مانع از پیگیری لازم و به سرانجام رسیدن این اقدام می‌شد.

این کارشناس تولید ریل‌ اظهار داشت: با نرمال شدن تولید UIC60 می‌توان گفت: زنجیره کامل تولید ریل تقریبا نهایی شده و اگر شرکت ذوب‌آهن هر چه زودتر تولید شمش ریل را نیز انجام دهد، نیاز به خارج به طور کامل قطع خواهد شد.

وی اضافه کرد: تفاوت فنی تولید شمش ریل با شمش‌های ساختمانی در ریخته‌گری در شرایط خلاء است، شمش‌های ساختمانی به این میزان دقت و حساسیت نیاز ندارند، زیرا بارگذاری به صورت دفعات نیست، در صورتی که ریل باید بتواند میلیون‌ها بارگذاری نقطه‌ای را بدون این که بشکند، تحمل کند.

جمشیدی ادامه داد: برای همین منظور عملیات گاز‌زدائی برای کاهش گازهای هیدروژن و نیتروژن از مذاب در خلاء انجام می‌شود که به VD معروف است؛ مجموعه ذوب آهن در حال حاضر در تلاش برای احداث یک واحد VD است. هر چند توان این کار در فولاد آلیاژی یزد و فولاد اسفراین هم هست، اما تا جایی که اطلاع دارم ظرفیت بالایی ندارند، اما تکمیل واحد VD ذوب‌آهن پاسخ گوی نیازش خواهد بود.

این کارشناس تولید ریل‌ در مورد اهمیت اقتصادی تولید شمش ریل گفت: بیشترین صرفه اقتصادی تولید ریل در مرحله تولید شمش است، زیرا اصولاً نورد هزینه چندانی در مقایسه با مراحل قبل از خود ندارد و بنابراین حاشیه سود آن‌چنان نیز ندارد.

جمشیدی بیان کرد: اگر خط تولید ریل با محصولات دیگری مثل تیرآهن مشترک باشد، در صورت خارجی بودن شمش، تولیدکننده نه‌ تنها باید از ارزش‌افزوده نورد محصول رقیب، مثل تیرآهن، چشم‌پوشی کند، بلکه از ارزش‌افزوده شمش آن نیز باید صرف‌نظر کند که در این صورت تولید ریل ابداً به‌صرفه‌شان نخواهد بود.

این کارشناس تولید ریل‌ افزود: با علم به این موضوع مشخص بود که مدیران ذوب‌آهن از پیشنهاد‌ وزیر راه و شهرسازی برای واردات شمش هندی موافق نخواهند بود، که عملاً رفتارشان همین مسأله را نیز تأیید کرد.

جمشیدی در مورد سابقه تولید شمش در مجموعه ذوب‌آهن افزود: شاید اوایل دهه هشتاد بود که در آن سال‌ها نیز تلاش‌هایی برای این کار صورت گرفت که بنا به هر دلیل ادامه نیافت، اما در حال حاضر این فرایند با مشارکت یک شرکت اتریشی در حال انجام است و مدیران فنی اعلام کرده‌اند که کار در مراحل نهایی قرار دارد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم تولید شمش ریل را نیز در داخل به سرانجام برسانیم، پرونده توان فنی و اقتصادی تولید ریل در کشور به سرانجام خواهد رسید و یقیناً کشور در اوج تحریم‌ها نیز از این ناحیه آسیب نخواهد خورد.

عناوین برگزیده