تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۹۸۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی تجارت جهانی مخازن فولادی (1)

چین و اروپا صادرکنندگان برتر مخازن فولادی

می متالز - مخازن از جمله تجهیزات مهم ذخیره‌سازی انواع سیالات هستند که کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف دارند. یکی از مرسوم‌ترین انواع مخازن، مخازن ذخیره‌سازی آب و مخازن سوخت هستند.
چین و اروپا صادرکنندگان برتر مخازن فولادی

به گزارش می متالز، میزان تجارت جهانی این محصول در بازه زمانی سال‌های 2010 تا 2017 حدود یک میلیون و 800 هزار تن بود که بعد از سال 2012 با روند نزولی به یک میلیون و 500 هزار تن در سال 2017 رسید. چین و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در دنیا بودند.

مخازن از جمله تجهیزات مهم ذخیره‌سازی انواع سیالات هستند که کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف دارند. یکی از مرسوم‌ترین انواع مخازن، مخازن ذخیره‌سازی آب و مخازن سوخت هستند. جنس، شکل و ابعاد بدنه مخازن بنا به کاربرد آن‌ها متفاوت است، از جمله مخازن ساخته شده از ورق‌های فولادی، استیل زنگ‌نزن، گالوانیزه و …. می‌توان نام برد. مخازن به‌صورت کلی به 3 دسته زمینی، هوایی و سیار تقسیم‌بندی می‌شوند. استانداردهای ساخت مخازن بسیار گوناگون است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استاندارد API اشاره کرد. مخازن فولادی هوایی،‌ عمدتا در ارتباط با ایستگاه‌های پمپاژ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن فولادی زمینی برای ذخیره و جمع‌آوری آب و سایر مایعات، مثل نفت خام، دیزل و نفت سفید و … به کار می‌روند. حداقل ضخامت ورق‌های فولادی مخازن، بایستی 6 میلی‌متر باشد. تانکها و مخازن فولادی به دلیل کاربردهای تخصصی در صنایع مختلف با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای تولید و تجارت می‌شوند. کشورهای زیادی در تولید این محصول دست دارند و صادرکننده آن نیز هستند.

در نمودار شماره 1 تجارت جهانی مخازن فولادی که حجم بین 50 تا 300 لیتر دارند و برای ذخیره‌سازی مایعات مختلف به‌کار می‌روند نشان داده شده است. میانگین میزان تجارت جهانی این محصول در بازه سال‌های 2010 تا 2017 حدود یک میلیون و 800 هزار تن گزارش شده است، البته از سال 2014 تاکنون روند صادرات جهانی این محصول نزولی بوده و از حدود یک میلیون و 800 هزار تن در سال 2010 به حدود یک میلیون و 500 هزار تن در سال 2017 رسیده است.

در نمودار شماره 2 سهم کشورهای صادرکننده این محصول در سال‌های 2010 و 2017 نشان داده است. کشور چین در صادرات مخازن فولادی نیز همانند سایر محصولات تمام شده فولادی سهم خود را از صادرات جهانی افزایش داده است، در سال 2010 سهم چین از تجارت جهانی 10 درصد بود که در سال2017 به 14 درصد ارتقا پیدا کرد. کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز از صادرکنندگان بزرگ این محصول در دنیا بودند که در سال 2017 به ترتیب سهم 12،11 و 8 درصدی از صادرات جهانی مخازن فولادی داشتند. گفته شد که این مخازن کاربردهای بسیار وسیعی دارند و تنوع در مصرف باعث شده تا کشورهای مختلف سازنده و مصرف‌کننده این مخازن باشند. تنوع در طراحی و مهندسی ساخت و استانداردهای ویژه در هر کاربرد باعث شده تا برخی کشورها هم صادرکننده این محصول و هم واردکننده آن باشند.

عناوین برگزیده