تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۰۴
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۹۹۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحریم ها صادرات فولاد را متاثر می کند

می متالز - با توجه به تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ایران از اوایل ماه اوت پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه فولاد یکی از بخش‌هایی است که به‌طور مستقیم تحت تأثیر این محدودیت‌هاست، حوزه صادرات تحت تأثیر قرار بگیرد.
تحریم ها صادرات فولاد را متاثر می کند

به گزارش می متالز، البته واردات و صادرات فولاد بین ایران و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد و قطعا تأثیرات اصلی را در تحریم‌های ثانویه لمس خواهیم کرد، به این دلیل که تحریم‌های اولیه تنها شرکت‌های آمریکایی که مراودات تجاری با ایران داشتند را هدف قرار داده‌ بود؛ حال‌آنکه هدف تحریم‌های ثانویه مجازات شرکت‌ها و افراد غیر آمریکایی را هم شامل می‌شود بعلاوه اینکه کسانی که مطیع این امر نباشند شامل مجازات محدود نمودن دستیابی آن‌ها به شبکه مالی و اقتصادی آمریکا هم می شوند.

ذکر این موضوع هم خالی از لطف نیست که ازلحاظ فنی شرکت‌های اروپایی از خرید فولاد ایران منع نشده‌اند، اما به این دلیل که تعداد بسیاری از بانک‌ها حاضر به پذیرش همکاری باوجوداین تحریم‌ها نیستند درنهایت برای انتقالات بانکی به مشکل خواهیم خورد به‌نوعی می‌توان گفت مشکل دلار آمریکایی نیست چراکه دلار آمریکا حتی قبل از این تحریم‌های جدید هم در معاملات با ایران استفاده نمی‌شده است؛ مسئله مهم خود پروسه پرداخت است. به این دلیل که اگر سازمان‌های نظارتی متوجه شوند که یک شرکت خارجی با ایران معامله‌ای داشته از انجام کسب‌وکار با ایالت متحده منع خواهد شد.

در این میان جنوب اروپا یکی از مناطقی است که همچنان به خرید فولاد از ایران ادامه داده است، اما بیشترین حجم فولاد ایران که در بازار باقی مِهم‌اند، برای اهداف آسیای جنوب شرقی و به‌ویژه تایلند، اندونزی و فیلیپین خواهد بود.

تأثیرات صادراتی تاکنون هم طبق آمار قابل‌رؤیت است، طبق گزارش اخیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در خلال پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری ایرانی‌ها (۲۳ جولای تا ۲۲ اوت سال ۲۰۱۸)، حجم صادرات فولاد ایران نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به میزان ۴۷ درصد کاهش و به رقم ۵۳۸۰۰۰ تن تقلیل پیداکرده است، این رقم در مدت مشابه سال گذشته، کمی بیش از ۱ میلیون تن گزارش‌شده بود.

از مجموع این ارقام صادراتی، ۳۸۷،۰۰۰ تن آن متعلق به تختال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد، در همین حال اما صادرات بیلت با رقم ۱۵۱،۰۰۰ تن؛ کاهش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این کاهش شدید عمدتاً به دلیل کاهش حمل محصولات تولیدی ایران به کشورهایی نظیر شورای همکاری خلیج فارس و شرکت‌های امارات متحده عربی بوده است به این دلیل که ریسک خریداران محصولات ایرانی برای آن‌ها همچنان وجود دارد. علاوه بر این ریسک، کاهش تعداد کشتی‌هایی که حاضر به پهلوگیری در بنادر ایران باشند هم به هزینه‌های حمل‌ونقل افزوده‌شده است. به‌طور طبیعی، به‌واسطه محدودیت‌های به وجود آمده از تحریم‌ها، هزینه‌های حمل‌ونقل از ایران افزایش پیداکرده که تقریباً می‌توان گفت به دو برابر میزان قبل از اعمال تحریم‌ها ارتقاءیافته است. هزینه حمل‌ونقل از بنادر جنوبی ایران به جنوب شرقی آسیا طی ماه گذشته از 16 تا 20 دلار در هر تن به 26 تا 30 دلار در هر تن افزایش‌یافته است.

برای جذب سفارش در این شرایط بازار، تولیدکنندگان فولاد ایران باید هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش‌یافته را برای خریداران محصولات خود جبران نمایند. از طرفی با توجه به افزایش رقابت در بازارهای جهانی، این موضوع تلاش قابل‌توجهی را نیاز خواهد داشت.

به همین دلیل می‌بینیم که مشکلات نقل‌وانتقال مالی، عواقب تجاری از جانب آمریکا به‌اضافه بیشتر شدن هزینه‌های حمل‌ونقل که تماماً به دلیل اعمال تحریم‌هاست در تحریمهای اعمالی ثانویه به صادرات ما آسیب خواهد زد.

عناوین برگزیده