تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۰۰۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی روند معاملات شمش روی در بورس لندن طی یک ماه گذشته

رشد قیمت شمش روی طی ماه سپتامبر

می متالز - طی ماه گذشته موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن کاهش 15.7 درصدی و قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن رشد 3.9 درصدی داشت. پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم کمبود عرضه شمش روی در سال 2018 دارد که خود می‌تواند عاملی برای رشد قیمت این فلز باشد.
رشد قیمت شمش روی طی ماه سپتامبر

به گزارش می متالز، در نمودار1، قیمت نقدی و موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن آورده شده است، همانطور که در نمودار1 مشاهده می‌کنید موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته روندی نزولی را طی کرد و با 15.7 درصد کاهش از 241 هزار و 575 تن در روز پایانی معاملات ماه قبل (31 آگوست) به 203 هزار و 475 تن در روز پایانی معاملات در ماه جاری (28 سپتامبر) رسید.

گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) می‌گوید بازار جهانی روی شاهد کسری عرضه 32.5 هزار تنی در ماه جولای بوده و متال بولتن پیشبینی کسری عرضه 215 هزار تنی طی سال 2018 را کرده است و تداوم کاهش موجودی انبارهای روی دنیا عاملی برای تحریک این بازار خواهد بود. شروع تولید معادن Gamsberg و Century استرالیا در هفته های اخیر می‌تواند عامل عرضه بیشتر در بازار کنسانتره شود و در بلند مدت زمینه کاهش قیمت را فراهم کند. 

در ابتدای ماه سپتامبر (3 سپتامبر) قیمت شمش روی برابر 2 هزار و 475 دلار به‌ازای هر تن بود. همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود قیمت شمش روی در این بازار روند نزولی داشت و به 2 هزار و 287 دلار به‌ازای هر تن در روز 17 سپتامبر رسید، اما پس از 17 سپتامبر این روند کاهشی ادامه نیافت و قیمت شمش روی وارد روند افزایشی شد به‌گونه‌ای که قیمت این فلز در روز پایانی معاملات ماه سپتامبر(31 سپتامبر) به 2هزار و 537 دلار به‌ازای هر تن رسید. درمجموع قیمت شمش روی طی ماه سپتامبر افزایش 3.9 درصدی را تجربه کرد.

در نمودار2، شاخص دلار آمریکا طی ماه سپتامبر آورده شده است. تضعیف دلار آمریکا از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها است. همانطور که در نمودار2 مشاهده می‌شود در 3 هفته ماه سپتامبر شاخص دلار آمریکا روند نزولی داشت و به 93.81 در روز 21 سپتامبر رسید که همین امر نیز زمینه برای رشد قیمت شمش روی را فراهم کرد. باوجود آنکه در روزهای بعد مجدد شاخص دلار آمریکا افزایش داشت اما قیمت شمش روی کاهش نیافت.

عملکرد 8 ماهه تولید روی چین اعلام شد، طبق آمار طی این مدت  3.957 میلیون تن شمش روی در این کشور تولید شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش 6.6 درصدی داشته است. این کاهش تولید ناشی از سیاست کاهش تولید چین به منظور تقویت بازار بود که تاحدی توانست نتیجه‌بخش نیز باشد.

عناوین برگزیده