تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۰۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تجارت جهانی فرومنگنز

کاهش حجم تجارت جهانی فرومنگنز طی دو سال اخیر

می متالز - فرومنگنز از جمله فروآلیاژهایی است که برای کاهش گوگرد و اکسیژن در تولید فولاد به کار می‌رود. مصرف بالای انرژی و همچنین عدم دسترسی به منگنز برای برخی کشورها، واردات را منبع تأمین فرومنگنز برخی کشورها کرده است. البته این مواد تنها مسیرهای تجاری فرومنگنز را تحت تأثیر قرار داده است و تجارت این فروآلیاژ و به‌طور کلی فروآلیاژها تابعی از تولید جهانی فولاد است.
کاهش حجم تجارت جهانی فرومنگنز طی دو سال اخیر

به گزارش می متالز، فروآلیاژها از مواد اولیه تولید فولاد هستند که برای کنترل ترکیب شیمیایی فولاد اعم از حذف ناخالصی یا افزودن عناصر آلیاژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرومنگنز نیز از جمله فروآلیاژها است که برای گوگردزدایی و اکسیژن‌زدایی در فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام این ماده نیز پیداست، منگنز از عناصر اصلی تولید فرومنگنز است. دسترسی به این ماده اولیه برای بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد امکان‌پذیر نیست. از طرفی تولید فروآلیاژ از صنایع پرمصرف انرژی به شمار می‌روند. برای تولید هر تن فرومنگنز 2.5 مگاوات ساعت انرژی مصرف می‌شود. البته تولید فرومنگنز به‌دلیل دمای ذوب پایین‌تر کمترین مصرف انرژی در میان فروآلیاژها را دارد (بیشترین مصرف انرژی مربوط به تولید فروسیلیس با مصرف 9 مگاوات ساعت بر تن است)؛ اما همچنان مصرف بالای انرژی و محدودیت دسترسی به منابع معدنی منگنز موجب شده تا در برخی کشورها، واردات این مواد صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تولید آن داشته باشد. به همین دلیل تجارت فرومنگنز اهمیت قابل توجهی در عرضه و تقاضای این محصول و همین‌طور صنعت فولاد به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی این محصول دارد.

تجارت جهانی فرومنگنز متأثر از تولید جهانی فولاد و همین‌طور جغرافیای تولید فرومنگنز است. در سال‌های گذشته به استثنای رکود جهانی سال 2009 همگام با رشد تولید فولاد در جهان، تجارت فرومنگنز نیز افزایش یافته است و از 1.6 میلیون تن در سال 2001 به 1.8 میلیون تن در سال 2016 افزایش یافت. همان‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده است، در سال 2011 حجم تجارت فرومنگنز جهان به 2 میلیون و 359 هزار تن رسید که بیشترین مقدار خود در سال‌های مورد بررسی بود.

در سال‌‌های اخیر از شتاب تولید جهانی فولاد به خصوص تولید فولاد در چین کاسته شده است و این موضوع بر تجارت فروآلیاژها نیز تأثیرگذار بوده است. پیش‌بینی رشد اقتصاد در جهان طی سال‌های آتی همچنان مثبت اما با شیب بسیار ملایم است؛ بنابراین با توجه به این که افزایش تولید فولاد نیز در آینده متأثر از اقتصاد جهان متعادل خواهد بود، تجارت فروآلیاژها نیز با رشد آرام همراه خواهد بود. قابل توجه است که در این میان گرایش فولادسازان به تولید فولاد به روش EAF نیز بر تجارت فرومنگنز مؤثر بوده است؛ چرا که بخشی از این فروآلیاژ برای اکسیژن‌زدایی مصرف می‌شود که بیشتر در کانورتورها و تولید فولاد به روش BOF کاربرد دارد. با توجه به این که سهم کوره‌های قوس الکتریکی از تولید فولاد به‌خصوص در مناطق اروپا رو به افزایش است، تجارت جهانی فرومنگنز نیز در این مناطق که برخی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نیز در آن قرار دارند، کاهش خواهد یافت.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده