به گزارش میمتالز، «مسعود هِدِشی» مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت رینگ سازی مشهد در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران به تشریح عملکرد و برنامه این شرکت در سال ۹۹ و پروژههای در دست اجرا و توسعهای آن برای سال ۱۴۰۰ و اشاره به معنادار شدن جهش تولید در رینگ سازی مشهد، ۳۰۰ درصد رشد تولید و سودآوری در سال ۹۹ و چشم انداز فروش بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان در ۱۴۰۰پرداخت.
مسعود هدشی در ابتدا با اشاره به سال جهش تولید خاطرنشان ساخت: در سال ۹۹ که حسب فرمایش مقام معظم رهبری (دامه برکاته) سال جهش تولید نامگذاری شد، علیرغم بحرانهای شدید و بسیار تاثیرگذار ناشی از شیوع کرونا، شرکت رینگ سازی و پرسنل خدوم آن نه تنها عرصه تولید و خدمت رسانی به صنعت و اقتصاد کشور را متوقف نکردند بلکه با تلاش دو چندان رشد قابل توجه و چشمگیری را در تمامی شاخصهای تولید کسب کردند.
به گفته وی، اوج تلاش شرکت رینگ سازی در سال ۹۹ در حوزه تامین رینگهای تیوبلس ناوگان تجاری کشور با ثبت رکورد ۲۲۰ هزار حلقه ارسال، معادل بیش از ۶۰ درصد نیاز کل کشور بود که در مدت مشابه به سال گذشته این رقم رشد بیش از ۲ برابری را نشان میدهد.
عضو هیات مدیره رینگ سازی مشهد در ادامه تاکید کرد: در شاخص فروش رشد حدود ۳ برابر نسبت به سال ۹۸ محقق کردیم که به لطف پروردگار همین امر سبب پیوستن رینگ سازی مشهد به باشگاه شرکتهای ۱۰۰۰ میلیاردی کشور شد که در این نشست جزئیات کامل آن را ارائه خواهم کرد.
وی با اشاره برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار در شرکت رینگ سازی مشهد که نقش خوبی در حمایت از کارگران و همراهی با برنامههای مدیریت دارند، یادآور شد: در گذشته ساختار رینگ سازی متعلق به دولت و ایران خودرو بود، تنها تولید کننده رینگ سازی ماشین سنگین بوده، ولی تعطیل شده بود، سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشت که متوقف شده بود. متاسفانه تیراژ خودرو با آمدن ترامپ ۴۰ درصد کاهش یافت، ولی در رینگ سازی مشهد سه کار بزرگ انجام شد.
هدشی افزود: اول اینکه تعداد ۲۰۰ نفر از پرسنل قرارداد تامین نیرو داشتند که زیر نظر یک شرکتی دیگر بعنوان نیروی پیمانکار در رینگ سازی مشغول به کار بودند، این افراد خدمات حقوقی خوبی نداشتند و نگران بودند، با رویکرد جدید در سال ۱۳۹۷، همه این افراد تبدیل وضعیت شدند.
وی گفت: دوم اینکه در طول ۳ سال گذشته افرادی که از نظر کاری، دقت و عملکرد خوبی داشتند، به هیچ وجه تعدیل نشده اند، اما در عین حال تعدادی انگشت شمار از افرادی که عملکرد نامناسبی داشتند و در مهلت تعیین شده نتوانستند عملکرد قابل قبولی در کار داشته باشند، تعدیل شدند.
عضو هیات مدیره رینگ سازی در ادامه یادآور شد: سوم اینکه طبق آمارهای ارائه شده سالانه یک میلیون خودرو تولید میشود، ولی ۲۲ میلیون خودرو کف خیابان است، در همین راستا رینگ سازی مشهد در حوزه اقلام یدک، تامین را آغاز کرده است.
به گفته هدشی، ۹۰ درصد فروش رینگ سازی ساپکو بوده و ۱۰ درصد سایر، شرکت رینگ سازی مشهد ضمن حفظ ساپکو، پروژههای خودرو سازی سنگین غیر ساپکو، بازار یدک و حوزه رینگهای خودرو سنگین را نیز بدست گرفت. ماحصل این اتفاقات این شد که در حال حاضر ۵۰ درصد فروش محصولات رینگ سازی وابسته به ایران خودرو و ۵۰ درصد حوزه آزاد و بازارهای جدید است، در همین راستا بیش از ۳۰۰ نفر نیز جذب پرسنل داشتهایم.
مدیر عامل رینگ سازی مشهد در ادامه با تاکید بر جهش ۳۰۰ درصدی در تولید و سودآوری یادآور شد: در سال ۹۸، شرکت رینگ سازی مشهد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان فروش محصول داشت، در سال ۹۹ حدود ۹۵۰ میلیارد تومان فروش محصول داشته است و این شرکت طی ۳ سال گذشته نیز حدود ۳۰۰ نفر جذب نیرو داشته است. تنها در سال ۹۹، ۱۱۰ نفر نیروی کار رینگ سازی مشهد بازنشسته شده اند و در این شرکت نزدیک به ۴۰۰ نفر نیرو بعد از واگذاری جذب کار شده اند.
وی تأکید کرد که در سال ۱۴۰۰ نیز طبق برنامههای تدارک دیده شده، ۱۶۰۰ میلیارد تومان فروش در سامانه کُدال رخ خواهد داد که این امر بدون ۲ پروژه تولید درب خودرو و تریلرسازی است. ترکیب این ۲ پروژه، شرکت رینگ سازی را به فروش بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رساند. برآوردمان این است که در سال ۱۴۰۰، بدون درنظر گرفتن ۲ پروژه فوق، حدود ۱۵۰ نفر نیرو جذب رینگ سازی شوند و اگر ۲ پروژه درب خودرو و تریلر سازی اجرا شوند، نزدیک به ۲۵۰ نفر نیرو جذب خواهند شد.
هدشی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به پروژه تولید تایر در بینالود گفت: از پروژههای طراحی شده برای سال ۱۴۰۰، راه اندازی خط تولید تایر در سایت بینالود است که ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم و ثابت دارد و نزدیک به ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد. ۴ شرکت گروه صنعتی پارت لاستیک درگیر این پروژه هستند، یک مگاپروژه استانی است که در سطح استاندار پیگیری میشود، توافقنامهای بین فرماندار مشهد، نماینده مجلس، نماینده، ولی فقیه در مشهد، و گروه صنعتی پارت لاستیک با عاملیت بانک صنعت و معدن منعقد شده که بخشی از زمین این پروژه نیز خریداری شده است.
عضو هیات مدیره رینگ سازی در ادامه با اشاره به سودآوری رینگ سازی پس از واگذاری افزود: در زمان واگذاری، شرکت رینگ سازی با ۲۱ میلیارد تومان زیان انباشته و سرمایه ثبتی ۴۴.۵ میلیارد تومان نزدیک به ماده ۱۴۱ و ورشکستگی بود، اما الحمدالله با زحمات تیم مدیریتی و تلاش پرسنل، زیان انباشته در سال ۹۹ کاملاً حذف شده و شرکت تا پایان سال، سود هم شناسایی کرده است و بعد از مدتها در رینگ سازی توزیع سود خواهیم داشت.
وی افزود: شرکت رینگ سازی هم در سودآوری، هم افزایش اشتغال، هم جلوگیری از خروج ارز که اقلام حوزه سنگین از کشورهای چین و ترکیه تامین میشده، تولید بومی و کارآفرینی را معنا بخشید.
مسعود هدشی در ادامه توضیحاتی درباره سایت بینالود ارائه و خاطرنشان کرد: مالیکت و ماشین آلات مونتاژ بدنه در سایت بینالود در اختیار ایران خودرو بود، ماشین آلات در سال ۹۸ از ایران خودرو خریداری شد، سوله ۱۵ هزار متری و کارخانه هم خریداری و مالکیت آن به رینگ سازی واگذار شد که پروژه توسعه بعدی در بینالود خواهد بود.
کارآفرین برتر استان خراسان رضوی گفت: با اجرای این پروژه، شرکت رینگ سازی در سایت بینالود هم از آن منطقه محرومیت زدایی میشود و هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی صورت خواهد گرفت. در این پروژه سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان جهت توسعه خط مونتاژ درب خودرو در سایت بینالود برای سال آینده در نظر گرفته شده است.
عضو هیات مدیره رینگ سازی در ادامه برخی از مشکلات پیش روی صنعت رینگ سازی را تامین ورق برشمرد و گفت: سهمیه بندی ورق و عدم تامین ورق فولادی برای رینگ سازی چالش زاست، ماجرا اینگونه است که به شرکتها بر مبنای سهمیه سالهای ۹۷ و ۹۸ در سال ۹۹ ورق اختصاص دادند، حال آنکه رینگ سازی در تولید جهش قابل توجهی داشت، در سالی که مزین به نام جهش تولید است، معظل تامین ورق همچنان پابرجاست و رینگ سازی نیز به شدت متضرر شد.
هدشی محدودیت منابع بانکی را از دیگر معظلات رینگ سازی مشهد برشمرد و افزود: بحران دوم در رینگ سازی مشهد، محدودیت منابع بانکی است، از نظر منابع مالی بانکهای استان، سقف اعتباری خیلی پایینی دارند و برای شرکتی که ماهیانه حداقل ۵۰ میلیارد تومان باید گشایش اعتبار کند، بی فایده است و لازم است بانکها برای شرکتهای بزرگ سقف اعتبار بالاتری در نظر بگیرند.
مدیرعامل رینگ سازی مشهد، چالش ذینفع واحد در گروههای تولیدی صنعتی را از دیگر مشکلات این صنعت نام برد و خاطرنشان ساخت: وقتی شرکتی مجموعه سهامداران مشترکی بین شرکتها داشته باشد، سقف اعتباری با عنوان ذینفع واحد اعتبار را کم میکنند، این موضوع از نظر کنترلی درست است، اما وقتی گروهی ۱۰ شرکت داشته باشد، میزان اعتبارش بسیار کمتر از یک شرکت واحد است، بنابراین رینگ سازی هم بدلیل ذینفع واحد بودن با پارت لاستیک اعتبار کمتری میتواند جذب کند.
هدشی مشکل چهارم را بافت شهری محور غرب مشهد برشمرد و توضیح داد: رینگ سازی مشهد ۱۳۰ هزار متر فضای زمین دارد، ۵۵ هزار متر سوله تولیدی دارد و برای توسعه پروژههای تولیدی همین زمین کافی است، اما از آنجا که شهر مشهد در نزدیکی این مکان واقع شده و بافت شهری توسعه یافته، علنا نمیتوانیم حرف از توسعه بزنیم.
وی افزود: پولی که باید صرف تولید و افزایش تکنولوژی بشود، صرف زمین کارخانه و ... میشود و محور غرب مشهد و اینکه شهر مشهد به محل رینگ سازی نزدیک شده علنا اجازه توسعه و ساخت و ساز در فضای فعلی را نمیدهند که این ماجرا، بخشی از سرمایه شرکت را صرف زمین و ساخت سوله میکند.
مدیرعامل رینگ سازی مشهد گفت: ما در رینگ سازی ۵۵ هزار متر سوله داریم و انتقال آن به شهرکهای صنعتی مشکل است وشرایط لازم هم ندارد و علناً فضای توسعهای ما گرفته شده است. این معظل دامن گیر صنایع مشهد شده و هنوز چاره خاصی اندیشیده نشده است.
وی در ادامه با اشاره به هزینه ۵۰ میلیارد تومانی لجستیکی رینگ سازی در سال، خاطر نشان کرد: ما معتقد هستیم بیش از آنکه از تحریمهای بین المللی آسیب دیده باشیم، درگیر تحریمهای داخلی و قوانین دست و پاگیر هستیم که امیدواریم در سال آینده با همت همه جانبه مدیران کلان کشور در راستای حمایت از تولید داخلی، به روزهای بهتری در اقتصاد کشور برسیم و رینگ سازی مشهد هم بتواند با عنایت خداوند و تلاش شبانه روزی همه پرسنل خود، همچون نیم قرن فعالیت پرافتخار در صنعت کشور، در ادامه راه نیز خدمتگزار صنعت، عرصه تولید و اقتصاد ایران باشد.
به گفته هدشی، در این زمانه سرنوشت ساز که همت ورزیدن برای ترویج فرهنگ کارآفرینی، تداوم تولید و تشویق همگان به مصرف محصولات داخلی عزمی پولادین میطلبد، شرکت رینگ سازی با طراحی و تدوین راهکارهای تامین قطعات خودرویی و تولید مداوم، حضور در سنگر اقتصادی را به نمایش گذاشته و گامی بزرگ در راستای عمل به نسخه بی بدیل اقتصاد مقاومتی و با هدف عبور کشور از گردنههای سخت و دشوار پیش رو برداشته است.