تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۰۲۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس ‌چهارشنبه (18 مهر)

می متالز - معاملات امروز بازار سهام تب‌وتاب روزهای گذشته را ندارد و خالی از هیجان دنبال می‌شود. نوسان ناچیز شاخص کل نیز راوی همین حکایت است. این نماگر در معاملات امروز پس از رشد نسبی، برای مقاطعی تحت فشار قرار گرفت اما با تکیه بر رشد آرام قیمت در سهام کالامحور و صادرکننده، مجددا تقویت و برای دومین بار وارد کانال 181 هزار واحد شد.
نقشه نیمروز بورس ‌چهارشنبه (18 مهر)

به گزارش می متالز، معاملات امروز متعادل‌تر از روزهای گذشته آغاز شد و شاخص کل به‌رغم فشار عرضه در عموم نمادها، برای دومین روز پیاپی در محدوده مثبت قرار گرفت. چنان که در «نقشه نیمروز» دیروز عنوان شد، تقریبا راه صنایع بورسی پس از روند اصلاحی اخیر تفکیک شده است. این جریان واگرا و جدا‌شونده در معاملات امروز نیز تبلور یافت. مروری بر روند شاخص گروه‌های 38 گانه بورسی نیز این موضوع را تایید می‌کند. در بین صنایع مختلف، به‌طور مشخص، شاخص گروه‌های پالایشی، معدنی‌ها، فلزات و پتروشیمی‌ها در کنار شمار اندکی از گروه‌های تک‌سهمی بر مدار مثبت قرار دارند. از طرف دیگر، شاخص 70 درصد از تعداد صنایع در محدوده منفی است. از مقایسه این ارقام چنین برداشت می‌شود که تقابلی بین سهام کالامحور بازار در برابر صنایع کوچکتر رقم خورده است.

تعادل بازار در روزهای کم خبر

پس از شروع توفانی معاملات در مهرماه و ثبت تلاطم‌های شدید طی دو هفته، امروز شاهد متعادل‌ترین روز بازار از حیث میزان عرضه و تقاضا در نمادها هستیم. آنچه در معاملات امروز مشاهده می‌شود افت تب‌وتاب فروشندگان و خریداران نسبت به روزهای قبل است. کاهش نسبی ارزش معاملات نسبت به متوسط دو هفته اخیر نیز از وضع عادی بازار پرده بر می‌دارد. به نظر می‌رسد نبود محرکی قوی برای رشد یا افت قیمت‌ها، منجر به ایجاد تعادل در بازار شده و روندهای قیمتی و حجم‌های خرید و فروش، پس از حکمفرمایی بلامنازع هیجان طی دو هفته اخیر، عمدتا بر منطق بنیادین و پشتوانه‌های عملیاتی سهام در حال شکل‌گیری است.

در بازاری با اخبار مختصر، که نه گزارش عملکرد منتشر می‌شود و نه در محیط بیرونی اتفاق موثری رخ می‌دهد، طبیعی است که هیجان اندکی کاهش پیدا کند. شروع متعادل‌تر معاملات امروز نیز ترجمان جریان متعادل اطلاعات در بازار است. البته این روند با انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای می‌تواند دستخوش تغییر شود. شروع انتشار دو گزارش سه‌ماهه از سوی دو شرکت کوچک بازار آغازکننده این مسیر است که انتظار می‌رود با عملکرد مثبت شرکت‌ها خونی تازه به شریان‌های سهام تزریق کند.

از طرفی، وارد شدن داستان تصویب لایحه CFT از لوایح مهم FATF به مراحل بعدی تایید، و زمان‌بر بودن این فرآیند در کنار گمانه‌زنی‌های متفاوت در خصوص تحریم‌های آمریکا و میزان تاثیرگذاری آن بر فروش نفت ایران، اهالی بورسی را از انجام حرکت‌های انتحاری بر حذر داشته است.

بانک‌ها در نوک پیکان عرضه

چنان که اشاره شد، معاملات امروز با رشد نمادهای بزرگ معدنی، پالایشی و پتروشیمی و فلزات سبزپوش شد. اما خیلی زود فروشندگان وارد عمل شدند و زمینه را برای تنزل شاخص از سقف روزانه فراهم کردند. به نظر می‌رسد آنچه در توقف مقطعی روند صعودی شاخص کل اثر گذار ظاهر شد، تاثیرات روانی فشار شدید فروش در سهام بانکی بازار بوده است. در معاملات دو روز گذشته حجم قابل‌توجهی از سهام بانکی، به سرکردگی بانک ملت و تجارت در بین معامله‌گران دست‌به‌دست شد که امروز بانک صادرات نیز به آنها اضافه شد. حجم‌های چشمگیر خرید فعالان حقیقی از فروشندگان صف‌نشین این نمادها جای بسی پرسش و تامل داشت. این اتفاق به دلیل دست‌به‌دست شدن زیاد سهام بانکی و معاملات پرحجم در این نمادها به نوعی نشاندهنده خروج سهامداران تازه وارد است.

در بین نمادهای این گروه، بانک ملت توانست برای مقاطعی در برابر سیل عرضه‌ها مقاومت کند. «دنیای بورس» در گزارش‌های پیشین، قابلیت‌های بنیادی بانک ملت در مقایسه با دیگر نمادهای بورسی را بررسی کرد و مازاد بالای ارزی «وبملت» نسبت به دیگر بانک‌ها را عامل اصلی تقویت تقاضا در این سهم و ایجاد جوی مثبت در کل این گروه به بهانه تعمیم مازاد تراز ارز در سایر بانک‌ها بود. اما واقعیتی که در صورت‌های مالی بانک‌ها نمایان شده است خلاف چنین تصوری است. واگرایی نسبی فشار عرضه در نمادهای بانکی را می‌توان از این منظر توضیح داد که بانک ملت در مقابل سایر نمادها به دلیل اختلاف شدید مازاد ارزی از گزند سیل عمومی عرضه در این گروه در امان ماند.


خریداران دیروز فروشندگان امروز

بررسی اجمالی معاملات نمادهای بورسی نشان می‌دهد نمادهایی که با سیل نقدینگی و بر مبنای افت ارزش ریال با معاملات پرحجم رشد سریعی را در دوران صعودی بورس تجربه کرده‌اند، اکنون با فشار فروش بیشتری مواجه شده و بعضا تا رسیدن به مرز تعادل فاصله زیادی دارند. کسب بازدهی‌های رویایی و بالاتر از متوسط بازار نیز عرضه کنندگان بالقوه را در این نمادها افزایش داده و هرچند شاهد برخی تحرکات و افت و خیزهای نسبی در معاملات این نمادها بوده‌ایم اما فشار فروش کماکان پابرجاست و میل به اصلاح هرچه بیشتر احساس می‌شود. در این میان سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به چنین نمادهایی دارند علاوه بر مبحث ارزندگی سهام یاد شده این موضوع را نیز باید درنظر بگیرند که تکرار روندهای گذشته در این نمادها اولا با حجم نقدینگی بیشتر از قبل میسر خواهد شد و ثانیا در این مسیر احتمال همراهی جو عمومی پس از تجربه ریزش‌های سهمگین کاهش قابل توجهی می‌یابد. بنابراین ریسک ورود به چنین سهم‌هایی جز با تکیه بر محور ارزندگی و انتشار گزارش‌های شش ماهه مناسب تنها با توجیه نوسان‌گیری منطقی به نظر می‌رسد.

 

سیگنال‌های بورس کالا

در جلسه امروز بورس کالا، معاملات دو گروه محصولات صنعتی و فرآورده‌های نفتی انجام شد. در گروه محصولات صنعتی تنها شاهد عرضه کاتد مس «فملی» بودیم که که در مقابل عرضه 3 هزار تنی از این محصول تنها 300 تن تقاضا قرار گرفت و معامله آن در قیمت پایه 56.3 میلیون تومان به ازای هر تن انجام شد.
با توجه به قیمت 6280 دلاری مس در بازار امروز فلزات لندن، نرخ دلار بر مبنای این قیمت پایه در حدود 9 هزار تومان خواهد بود. با این حال حجم اندک معامله سبب می‌‌شود تا نتوان این عدد را مبنای محاسبات بعدی قرار داد.

در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد عرضه 3 محصول وکیوم‌باتوم پالایشگاه بندر عباس، روغن پایه نفت سپاهان و اسلاک واکس سنگین این شرکت بودیم. همان‌گونه که در گزارش نیمروز سه‌شنبه اشاره شد، این عرضه‌ها از چند جنبه حائز اهمیت‌اند. نکته اول مبنای دلاری قیمت پایه وکیوم باتوم عرضه شده در 2 روز جاری است که همچنان معادل 4200 تومان در نظر گرفته شده است. این خبر بیش از همه استفاده‌کنندگان از محصولات فرعی پالایشگاه‌ها را متاثر می‌سازد.
نکته بعدی آن که در رقابت امروز برای وکیوم باتوم «شبندر» مجددا با افزایش رقابت به نظر می‌رسد قیمت پایانی این معامله رشد قابل‌توجهی را نسبت به آخرین معامله تجربه کرده باشد. قیمت وکیوم باتوم بندرعباس در آخرین عرضه تابستان در سطح نزدیک به 2950 تومان قرار گرفته بود که امروز این عدد به سطح 3600 تومان رسیده است. سقف تقاضای قیمتی برای این محصول در سطح 3822 تومان قرار گرفت.
روغن پایه نفت سپاهان مدت‌هاست که در بستر بورس کالا معامله نشده بود. قیمت پایه این محصول برای این جلسه 3950 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود که به نظر می‌رسد قیمت پایانی آن در سطح 5600 تومان قرار گیرد.
در رابطه با اسلاک واکس این شرکت نیز شاهد رشد قابل‌توجه قیمت پایانی بودیم. در حالی که میانگین قیمتی معاملات این محصول در جلسه پیشین در نزدیکی 6 هزار تومان قرار گرفته بود در این جلسه این عدد در حدود 7200 تومان قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده