تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۵۵۷
کد خبر: ۲۰۳۷۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فعالان حوزه کسب و کار‌های خرد و خانگی در دیدار با رئیس مجلس؛

توسعه کسب و کار‌های خرد و خانگی در گروی اصلاح قانون کار و بیمه تامین اجتماعی است

توسعه کسب و کار‌های خرد و خانگی در گروی اصلاح قانون کار و بیمه تامین اجتماعی است
‌می‌متالز - فعالان حوزه کسب و کار‌های خرد و خانگی سخت‌گیری‌های قانون کار و بیمه تامین اجتماعی و همچنین عدم شفافیت در عناوین و مراجع صدور مجوز و طولانی بودن فرآیند اخذ مجوز را از جمله موانع موجود در مسیر توسعه کسب و کار‌ها دانستند.

به گزارش می‌متالز، جلسه شیوه مطلوب حمایت از کسب و کار‌های خرد و خانگی با تاکید بر شعار سال «تولید پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن، جهش و رونق تولید و فعالان حوزه کسب و کار ظهر امروز دوشنبه (۱۶ فروردین ماه) برگزار شد.

محمد اسکندری معاون توسعه بازار بورس کالای ایرانی، گفت: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری همواره بر شعار‌های اقتصادی تاکید داشتند چرا که در جنگ اقتصادی تقویت بنیه اقتصادی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در این راستا مجلس هم با تدوین قوانین مختلف زمینه قوی شدن اقتصاد و جهش تولید را فراهم کرده است، اما متاسفانه این اقدامات در حوزه اجرا راضی کننده نبوده و به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی با اشاره به ضرورت تحقق شعار سال، تصریح کرد: از دوم فروردین ماه سال جاری جلسات متعددی با حضور نمایندگان مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها برای تحقق شعار سال برگزار شد از طرفی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر تقویت کسب وکار‌های خرد و تاثیر آن بر اشتغال زایی و همچنین حسن توجه رئیس مجلس، با کمک و راهنمایی نمایندگان کار‌های کارشناسی زیادی برای حمایت از کسب و کار‌های خرد انجام شد که گزارش آن را اعضای حاضر به تفکیک مباحث تخصصی مطرح خواهند کرد.

مرتضی زمانیان عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش ها، با اشاره به هدف اصلی و چشم انداز مطلوب حمایت از کسب وکار‌های خرد و خانگی، گفت: در حوزه قانون کار، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مانند کارخانه‌ها با مشاغل خردی مانند پرستاری در منزل با یک چشم دیده شده و نظارت بر هر دوی این کسب و کار‌ها به یک شکل است که باید اصلاح شود از این رو با توجه به ماهیت بنگاه‌های اقتصادی باید سیاستگذاری میان آن‌ها نیز متفاوت باشد.

علی فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد نیز با اشاره به راهکار‌های مطلوب برای مانع زدایی و تسهیل کسب وکار‌های خرد و خانگی، اضافه کرد: یکی از موانع موجود در مسیر این کسب و کار‌ها عدم شفافیت در ارائه مجوز‌ها و تعدد عناوین و مراجع صدور مجوز و همچنین طولانی بودن فرآیند اخذ مجوز است.

وی افزود: وزارت کار باید با همراهی سایر مراجع کسب وکار‌ها را براساس میزان حساسیت و نوع محصول طبقه بندی کند، از طرفی طولانی شدن فرآیند دریافت مجوز‌ها نیز موجب شده افراد از گرفتن مجوز صرف نظر کنند که این خود شفافیت کسب و کار‌ها را کاهش می‌دهد.

سیدمحمد هادی سبحانیان معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این رابطه بر لزوم برقراری معافیت‌های مالیاتی برای کسب وکار‌های خرد و خانگی تاکید کرده و افزود: برای شرکت‌های کوچک باید الزامات کمتری در نظر گرفته شود.

راهکار‌های مطلوب مانع زدایی و تسهیل کسب وکار‌های خرد/ لزوم اصلاح قانون تامین اجتماعی

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکار‌های مطلوب مانع زدایی و تسهیل کسب وکار‌های خرد در زمینه تامین اجتماعی و بیمه، تصریح کرد: قدیمی بودن قانون تامین اجتماعی بزرگ‌ترین معضل کسب و کار‌های خانگی و حتی سایر کسب و کار‌ها است به نحوی که این موضوع موجب صدور بخشنامه‌های متناقض شده است.

انتقاد از بخشنامه محوری سازمان تامین اجتماعی به جای قانون محوری

وی با انتقاد از بخشنامه محوری سازمان تامین اجتماعی به جای قانون محوری، گفت: این امر موجب برخورد‌های سلیقه‌ای با کسب وکار‌ها شده است از این رو قانون تامین اجتماعی نیازمند اصلاح بوده و براساس آن تمامی بخشنامه‌ها نیز باید ملغی شود.

موسی شهبازی قیاثی معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن آسیب شناسی مسیر‌های گذشته برای تامین مالی کسب وکارها، بنگاه‌های زود بازده و کوچک، تاکید کرد: بانک‌ها شیوه بانکداری تجاری را در پیش گرفته اند و این امر موجب شده انگیزه افراد برای ایجاد کسب وکار‌های خرد کاهش پیدا کند از طرفی توجه به تامین منابع مالی بدون لحاظ مهارت افزایی و افزایش دانش یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه است.

وی همچنین تجربه‌های جهانی در حوزه تامین منابع مالی کسب و کار‌ها را تشریح کرده و افزایش نظارت بر اجرای احکام قانونی را امری ضروری دانسته و بر آن تاکید کرد.

محمد جلیلی نیز در رابطه با راهکار‌های توسعه نظام تامین مالی کسب وکار‌ها با اشاره به تاثیر کسب و کار‌های خرد بر توسعه اقتصاد‌های دنیا، تصریح کرد: تامین مالی کسب وکار‌های خرد نیاز به توجه بیشتری دارد چرا که این مشاغل شانس کمتری برای برخورداری از وام‌های بانکی دارند چرا که سیستم‌های اعتبارسنجی بانک‌ها مبتنی بر توانایی مالی کسب وکار‌ها است که با ماهیت کسب وکار‌های خرد تناقض دارد از طرفی برای تامین مالی کسب وکار‌ها باید از راه حل‌های نوآورانه استفاده کنیم.

مینا مهرنوش ایده‌پرداز و بنیان‌گذار کسب نو نیز در این رابطه ادامه داد: کسب وکار‌های خرد از نظر مبنا با کسب وکار‌های بزرگ تفاوتی ندارند و ارائه محصول در هردوی آن‌ها باید مبتنی بر ارزش باشد از این رو در ایجاد کسب وکار‌ها دانش بسیار مهم است و برای پایه گذاری باید تحقیق بازار داشته باشیم تا با مشکل در فروش مواجه نشویم.

وی به فرآیند‌های بازاریابی در کسب وکار‌های مختلف اشاره کرد و افزود: تحقیقات در بازار مزیت سازی‌ها و استفاده از رسانه‌ها و محتوا‌های تبلیغاتی از جمله مواردی است که باید برای اجرای کسب وکار‌ها به آن‌ها توجه شود. برای یک کسب وکار کوچک هویت سازی برند بسیار دشوار بوده از این رو بهترین جا برای شناساندن محصول فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است از این رو معتقدم یارانه‌ها و حمایت‌ها باید در این زمینه‌ها باشد.

حسین سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در این رابطه، گفت: هرکاری که برای تقویت کسب وکار‌های خرد صورت می‌گیرد باید موجب کاهش حضور مداخله جویانه نهاد‌های حاکمیتی و به تبع آن کاهش انحصار و رانت شود.

ظرفیت فضای مجازی هزینه راه اندازی کسب و کار را کاهش داده است

روح الله ابوجعفری در رابطه با مدل مناسب کسب وکار‌های خرد در فضای مجازی اظهار کرد: ظرفیت فضای مجازی هزینه راه اندازی کسب و کار را کاهش داده و موجب توسعه تعاملات بین المللی می‌شود، اما استفاده از پلتفورم‌های خارجی نظارت بر فعالیت‌ها را کاهش داده و از طرفی امکان تحریم آن نیز وجود دارد لذا تقویت پلتفورم‌های داخلی یکی از الزامات ضروری بوده که باید به آن توجه شود همچنین تصویب قانون جامع ساماندهی کسب وکار‌های خانگی و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

ضرورت افزایش سواد تجاری و آموزش برای کسب وکار‌ها و مشاغل خرد

سیدجمال الدین حسینی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش سواد تجاری و آموزش برای کسب وکار‌ها و مشاغل خرد، خاطرنشان کرد: معتقدم رفع موانع باید بلندمدت و حمایت‌ها کوتاه مدت باشد، افزایش سواد تجاری موجب کاهش نرخ شکست در کسب وکار‌ها می‌شود و همچنین می‌تواند ساز وکار اجتماعی و زمینه اجرایی برای ارائه خدمات تامین مالی، اعتبارسنجی و ... را تقویت کند.

احکام قانونی حمایت از تولید به طور کامل اجرا نمی‌شود

سید امیر سیاح افزود: احکام قانونی حمایت از تولید به طور کامل اجرا نمی‌شود از این رو مجلس برای حمایت از تولید باید بر اجرای درست قوانین موجود تاکید کند، فعالان اقتصادی گزارش‌های دولت را در حوزه اجرای قوانین احساس نمی‌کنند.

وی همچنین در رابطه با محیط کسب وکار ایده آل در ایران و تکالیف قوه مقننه را در این حوزه تشریح کرد و سپس قوانین موجود برای تسهیل صدور مجوز کسب وکار‌ها را به اختصار توضیح داد.

دکتر محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران افزود: تردد دستگاه‌های متولی و بنگاه‌های خرد و عدم وجود نظام یکپارچه و منسجم برنامه ریزی یکی از موانع اصلی در مسیر کسب و کار‌های خرد است از این رو ساماندهی دستگاه‌های دولتی متولی بنگاه‌های خرد از طریق ادغام و اصلاح قانون صنایع کوچک و قانون توسعه مشاغل خانگی و همچنین ادغام صندوق‌های حامی بنگاه‌های خرد از الزامات ضروری بوده که برای حمایت از کسب و کار‌ها باید به آن توجه شود.

حسین رضوی پور نیز ضمن آسیب شناسی مدل‌های کسب وکار‌های خرد تصریح کرد: امروز در این جلسه همواره بر باید‌ها تاکید شد در حالی که بسیاری از کار‌ها نباید انجام شود چرا که انجام برخی کار‌ها و تصمیمات موجب بروز مشکلاتی برای کسب وکار‌های خرد شده است.

در پایان سجاد عساکره، یکی از بنیان‌گذاران «باسلام» که در حال حاضر مسئول تیم عملیات این پلتفرم است نیز افزود: مهم‌ترین موضوعی که حاکمیت و مجلس می‌تواند برای رفع موانع کسب وکار‌ها انجام دهد تقویت مباحث لجستیکی و پست بوده و بهتر است مشوق‌ها برای کسب و کار‌ها روی هزینه‌های ارسال داده شود.

وی ادامه داد: به رسمیت شناختن پلتفورم‌ها یکی از موضوعات مهمی است که در کشور ما مغفول واقع شده است. در حال حاضر پلیس فتا با بسیاری از پلتفورم‌های داخلی درگیر بوده در حالی که این مشاغل در پلتفورم‌های خارجی به راحتی فعالیت می‌کند.

وی بر لزوم یکپارچه سازی اطلاعات میان پلتفورم‌های داخلی و بخش‌های مختلف نظیر پلیس فتا اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای استفاده از اطلاعات یکی از عواملی است که می‌تواند به توسعه کسب وکار‌های خرد کمک کند. همچنین لازم است بخش‌های خصوصی برای سرمایه گذاری در پلتفورم‌ها و استارت آپ‌ها تشویق شوند.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده