تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۰۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افغانستان از بزرگترین معادن خود برای توسعه استفاده میکند

می متالز - مقام های رسمی افغانستان به تازگی قراردادهایی را امضا کردند که در آن بهره برداری و استخراج دو معدن بزرگ در شمال افغانستان آ برای هدف توسعه کشور شروع شود ، این طرح در زمان وزیر قبلی به مشکل خورد و اجرایی نشده بود .
افغانستان از بزرگترین معادن خود برای توسعه استفاده میکند

به گزارش می متالز، معامله در واشنگتن با گروه معدنکاری و سرمایه گذاری Centar و شرکت عامل آن ، شرکت طلا و معدن افغانستان امضا شد تا دو محل در ولایات بدخشان و سرپل را با ذخایر طلا و مس را بهره برداری کنند.

این طرح سال ها مورد بحث بوده که سرانجام با پیگیری های ترامپ و سران افغانستان اجرایی شد ، این معادن در افغانستان حدود 1 تریلیون دلار ارزش دارد و به عنوان یک منبع حیاتی برای ایجاد یک اقتصاد کارآمد در افغانستان پس از چهار دهه جنگ ضروری است.

سادات نادری، رئیس و معادن افغانستان، در بیانیه ای گفت:” این سرمایه گذاری برای افغانستان تغییر بزرگی به همراه خواهد داشت”.

وی همچنین افزود:” از زمانی که بهره برداری از معادن را شروع کنیم ، کشور از سرمایه گذاری های عمده در زیرساخت و همچنین درآمد مالی پروژه های ما بهره مند خواهد شد”.

امنیت ضعیف، فساد گسترده و فقدان جاده ها، قدرت و زیرساخت های دیگر مانع پیشرفت بخش معدن افغانستان شده است. چندین معامله مهم که امضا شده بودند، از جمله پروژه مس Mes Aynak که با شرکت متالورژیکی چین امضا شده بود، تا کنون عمدتا غیر فعال بوده است.

 

موارد نگران کننده

نادری که تا ژوئن سال جاری به عنوان وزیر توسعه شهری خدمت کرده بود، توسط مبارزانی نظیر Integrity Watch Afghanistan مورد انتقاد قرار گرفته و گفته شده است که او به خاطر محدود کردن وزرای پیشین و گرفتن امتیازات آنها برای بهره برداری از معادن قوانین را زیر پا گذاشته (طبق قانون افغانستان، وزرا ممکن است قراردادهای معادن را پنج سال پس از خروج از وزارت نگه دارند).

اکرم افضلی، مدیر اجرایی Integrity Watch Afghanistan و عضو گروه جامعه مدنی افغانستان دیده بان معدن، گفت:”اگر معادنی که قبلا قرارداد بهره برداری از آنها امضا شده ولی هنوز بهره برداری نشده است ، علامت بسیار نگران کننده برای افغانستان است “.

یک سخنگوی وزارت معادن در کابل این انتقادات را رد کرد و گفت که معامله در سال 2012، قبل از اینکه نادری وزیر شود کاملا بررسی و تایید شده بود.

وی همچنین افزود:” این قراردادها از تمام مراحل قانونی گذرانده شده است، هیچ مشکلی قانونی وجود ندارد. ما تمام انتقادات را رد می کنیم”.

Centar همچنین گفت که پروژه مناقصه یک پروسه شفاف، مبتنی بر استانداردها و رقابت با پشتیبانی مشاوران بین المللی و شفاف را طی کرده است.

پروژه مس در منطقه بلخب در سرپل یک پروژه کاوش اولیه است که مساحت 500 کیلومتر مربع را در بر می گیرد و توسعه آن در اوایل سال 2019 آغاز خواهد شد. سخنگوی وزارت معادن در کابل گفت که این قرارداد به مدت 30 سال اجرا می شود و شامل سرمایه گذاری 56 میلیون دلاری است.

پروژه دوم، عملیات استخراج طلا در بدخشان در شمال شرقی افغانستان است ، که مدت ها توسط معدنچیان صنایع دستی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. توسعه ی این منطقه از سال آینده آغاز خواهد شد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده