تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۰۴۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد

تشدید تردید کارشناسان سهام

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت بیش از 2.4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر در شرایطی رخ داد که غالب سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند روند نماگر بازار طی هفته جاری صعودی خواهد بود. با این حال چند دستگی در اظهارنظر کارشناسان نسبت به پیش‌بینی قیمت سهام در هفته جاری موج میزد.
تشدید تردید کارشناسان سهام

کارشناسان

صعودی: 21 درصد کارشناسان معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری صعودی خواهد بود. این کارشناسان معتقدند عوامل حمایتی پیش روی سهام بنیادی همچنان قدرتمند است و این عوامل به دلیل اثرگذاری در سهام بزرگتر بازار توان افزایش شاخص کل را در روزهای آتی را خواهند داشت. به اعتقاد این دسته نرخ دلار همچنان پتانسیل اثرگذاری در وضعیت سودآوری شرکت‌ها را دارد و این عامل می‌تواند موجب رشد قیمت سهام شود. خاصه آنکه در روزهای اخیر قیمت سهام اصلاح نسبتا چشمگیری را تجربه کرده است. از سویی به تدریج بازار در مورد نرخ ارز نیز به این جمع بندی خواهد رسید که نرخ سامانه نیما در سودآوری شرکت ها موثر است و این رقم نیز ضمن اینکه تغییر چندانی نسبت به قبل تجربه نکرده است همچنان در صورت‌های مالی شرکت‌ها اثر مثبتی خواهد داشت. انعکاس موضوع در روزهای آتی در گزارش‌های مالی شرکت‌ها به سمع و نظر سهامداران خواهد رسید. از سوی دیگر قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز مد نظر قرار دارد. جایی که بسیاری از موسسات مالی بین‌المللی چشم‌انداز  قیمت این فلزات را مثبت ارزیابی می‌کنند. از این منظر می‌توان به بازگشت قیمت سهام به مسیر صعودی امیدوار بود.

کم نوسان: 42 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته روند شاخص کل را طی هفته جاری کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. احتیاط سهامداران در مواجهه با مسائل پیرامون بازار به خصوص ابهام در روند نرخ ارز موجب کم‌نوسانی شاخص کل خواهد شد. به طور قطع افت نرخ دلار در چند روز اخیر بهانه اصلی اصلاح شاخص سهام بود. به دنبال این بهانه سهامداران در سهام بنیادی و غیر بنیادی بازار فروشنده شدند. هر چند بزرگان توانستند راه خود را از دیگر صنایع جدا کنند با این حال رویارویی این دو دسته از صنایع همچنان روند شاخص کل را کم‌نوسان رقم خواهد زد. به خصوص آنکه در دوران اصلاح قیمت ها احتیاط حتی در مورد سهام بنیادی افزایش می‌یابد. از سویی این صنایع با احتیاط در مورد روند ناپایدار بازارهای جهانی نیز مواجه هستند. علاوه بر این، نزدیک شدن به زمان اعمال تحریم‌ها را در افزایش احتیاط را نیز باید مدنظر داشت.

نزولی: 37 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص کل را نزولی ارزیابی کرده‌اند. نگرانی‌ها از نزدیک شدن به آغاز دور جدیدی از تحریم‌ها یکی از عوامل عقب‌نشینی قیمت سهام خواهد بود. تداوم فشار فروش در سهام غیر بنیادی که به صورت هیجانی رشد قابل توجهی را تجربه کرده بودند، همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر احتیاط در مورد عدم فروش محصولات شرکت‌هایی که پتانسیل بنیادی مناسبی دارند، به دلیل نزدیک شدن به تحریم ها خود عامل دیگر احتیاط سهامداران در این صنایع خواهد بود. از سوی دیگر فشار بر بازارهای جهانی فلزات پایه تحت تاثیر احتمال بالای افزایش نرخ بهره آمریکا برای چهارمین بار در سال میلادی جاری نیز دیگر عامل فشار بر شاخص سهام خواهد بود.  .

سهامداران

صعودی: 62 درصد از سهامداران معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری صعودی خواهد بود. با توجه به اصلاح اخیر قیمت سهام گزارش‌های شش ماهه عامل رشد قیمت‌ها به شمار می‌روند. از سوی دیگر نرخ دلار نیز به روند صعودی بازگشته است و این خود نیز در انتظار سهامداران از روند بازار اثر زیادی خواهد داشت.

کم‌نوسان: 20 درصد سهامدارن حاضر در نظرسنجی این هفته دنیای بورس روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی می‌کنند. انتظار برای رصد تحولات بازار ارز و چگونگی تصمیم دولت در قبال آن همچنان مانع از رشد شاخص سهام خواهد شد.

نزولی: 18 درصد از سهامداران معتقدند روند شاخص کل طی هفته جاری نزولی خواهد بود. فشار فروش در اغلب سهام  به کلیت معاملات بازار را سمت و سویی منفی داده است. ضمن آنکه نگرانی از نزدیک شدن به موعد مقرر اعمال دور جدید تحریم ها خود دیگر عامل فشار در قیمت سهام خواهد بود.

عناوین برگزیده