تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۰۶۴۵۸
سرویس خبر : انرژی

آمادگی ایران برای تولید رسمی ۳.۸ میلیون بشکه در روز

‌می‌متالز - برکشلی با بیان اینکه چاه‌های نفت آمادگی تولید در سطح سهمیه‌های رسمی را دارند، گفت: صنعت نفت، دینامیسم بالایی دارد. خودکفایی با مفهومی که ما عموما در ذهن داریم، بسیار پرهزینه است. امریکا هم خودکفا نیست. باید در دنیا حضور قدرتمند داشت و در عین حال با بهترین شرکت‌های بین‌المللی کار کرد.

به گزارش می‌متالز، فریدون برکشلی، درباره آمادگی چاه‌های نفت به لحاظ فنی برای بازگشت مجدد به افزایش تولید و برداشت به میزان قبل از تحریم، اظهار داشت: اطلاعات موجود از آمادگی برای تولید در سطح سهمیه رسمی مربوط به ۲۰۱۶ است که بر پایه آن معادل ۳.۸ میلیون بشکه در روز است. البته در اصل بیشتر چاه‌های ایران در نیمه دوم عمر خود هستند، از این میادین نمی‌توان انتظار افزایش ظرفیت جدی داشت.

وی افزود: صنعت نفت به نفت تازه و میادین پرقدرت جدید نیازمند است. به علاوه عملیات صیانتی مهمی هم انجام نداده‌ایم. پروژه‌های تزریق گاز عموما به دلیل مصرف بالای داخلی با تأخیر انجام می‌شوند. اما در هر حال برای تولید در سطح سهمیه‌های رسمی، آمادگی وجود دارد.

واقعا به خارجی‌ها نیاز نداریم یا متعصبانه برخورد می‌کنیم؟

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین در پاسخ به اینکه آیا میادین نفتی کشور به استفاده از دانش و تکنولوژی خارجی در صورت گشایش و لغو تحریم نیاز دارند و یا اینکه در مورد توان داخل و هم‌ترازی با شرکت‌های بین‌المللی متعصبانه برخورد می‌کنیم؟ توضیح داد: کارشناسان شرکت ملی نفت، خیلی تلاش می‌کنند و عملکرد خوبی داشته‌اند. اما صنعت نفت، یک فعالیت بین‌المللی است. در انزوا و تحت تحریم، کار‌ها به‌درستی پیش نمی‌روند. تکنولوژی به‌هنگام و سرمایه‌گذاری، اصلی‌ترین نیاز‌های صنعت نفت ایران هستند.

برند بودن برای نفت پول نمی‌شود

وی ادامه داد: البته تعصب داشتن و مقید بودن خوب است، اما صنعت نفت، دینامیسم بالایی دارد. خودکفایی با مفهمومی که ما عموماً در ذهن داریم، بسیار پرهزینه است. امریکا هم خودکفا نیست. باید در دنیا حضور قدرتمند داشت و در عین حال با بهترین شرکت‌های بین‌المللی کار کرد. کارشناسان ایرانی، در دنیا صاحب‌نام و برند هستند، اما این برند‌ها برای شرکت نفت پول نمی‌آورند.

دنیای نفت عوض شد، ذخایر جدید ایران ناشناخته ماند

برکشلی تاکید کرد: به نظر ناچاریم روی مخازن تازه وقت بگذاریم. هر از چند گاهی خبر کشف میادین جدید نفتی را می‌خوانیم. اما خبری از بهره‌برداری از آن‌ها نمی‌بینیم. کارشناسان ما با میادین کنونی که در حال بهره‌برداری هستند، آشنا هستند. لازم است به‌هنگام شوند و تکنولوژی را بروزرسانی کنند. ذخایر جدید برایمان ناشناخته هستند، سرمایه‌گذاری و نوآوری را بهتر است متوجه میادین تازه کرد. دنیا هم همین‌طور عمل می‌کند. بخش اعظم نفت میادین بزرگ در خاورمیانه، امریکای شمالی و جنوبی، مورد بهره‌برداری قرار گرفته، ما نیز باید به دنبال میادین تازه باشیم.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده