تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۱۰۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلیل وحشت ترامپ از سیاستهای انقباضی فدرال رزرو چیست؟

می متالز - ترامپ اعلام کرد که فدرال رزرو را بزرگترین تهدید خود می داند. او بار دیگر به روند افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی تاخت تا عمق اختلاف میان دولت امریکا و نهاد سیاست پولی این کشور را بیش از پیش نشان دهد. اما چرا در شرایطی که تورم ایالات متحده مطابق نرخ سیاست گذاری شده پیش می رود، رئیس جمهور ایالات متحده اینگونه هراسان شده است؟
دلیل وحشت ترامپ از سیاستهای انقباضی فدرال رزرو چیست؟

به گزارش می متالز، دونالد ترامپ سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بسیار سریع و بیش از حد تورم توصیف نموده است. این در حالیست که داده های اقتصادی ماه گذشته نشان می دهد تورم در محدوده ۲ درصد هدف گذاری شده برای سال ۲۰۱۸ پیش می رود. وی همچنین استقلال بانک مرکزی را مانعی برای برخورد با این سیاست ها توصیف نمود. البته این اولین باری نیست که ترامپ رفتار فدرال رزرو را مورد نکوهش قرار داده است. امری که روسای جمهور قبلی کمتر به آن مبادرت می نمودند. این اقدامات می تواند اعتماد سرمایه گذاران به آینده سیاست های پولی امریکا را کاهش دهد.

ترامپ معتقد است که افزایش نرخ بهره بانکی باعث تقویت هرچه بیشتر دلار خواهد شد و اقتصاد امریکا در برابر رقبای خود در موقعیت تضعیف قرار خواهد گرفت. با این حال، به نظر می رسد ترامپ بیشتر نگران افزایش بدهی های دولت خود است تا اقتصاد امریکا. با افزایش نرخ بهره، مسلما بازگشت بدهی های دولت به بانک ها نیز سنگین تر خواهد شد، این در حالیست کاخ سفید هم اکنون با ۷۷۹ میلیارد دلار کسری بودجه، بیشترین میزان طی ۶ سال گذشته، روبروست. از سوی دیگر، دلار قوی و وضع تعرفه های تلافی جویانه در کشورهای هدف صادرات محصولات امریکایی، کار ترامپ برای کاهش کسری تراز تجاری با شرکای خود را مشکل نموده است، در حالیکه سایر کشورها از پول ارزان ملی برای افزایش قدرت صادرات خود به امریکا و کاهش آثار جنگ تعرفه ای بهره می برند. رشد کسری تراز تجاری امریکا با چین در ماه سپتامبر دلیلی بر این مدعاست.

جروم پاول در نشست خبری خود پس از افزایش نرخ بهره در سپتامبر به خبرنگاران در خصوص انتقادات رئیش جمهور امریکا گفت که فدرال رزرو فعالیتهای خود را فارغ از توئیت های ترامپ پیگیری خواهد نمود. وی افزود وظیفه نهاد تحت مدیریت وی افزایش کارایی سیاست های پولی و تثبیت قیمتها بوده و این مهم را دستمایه بازی های سیاسی قرار نخواهد داد. این گفته ها نشان می دهد که فدرال رزرو علیرغم موانع و انتقادات موجود به روند افزایش نرخ خود در دسامبر امسال و سال آینده ادامه خواهد داد.

از آخرین رکود اقتصادی امریکا که در سال ۲۰۰۹ پایان یافت در حدود ۸ سال می گذرد و اقتصاد امریکا طی این سالها شاهد یکی از طولانی ترین دوران رونق مجدد خود بوده است. حالا بسیاری معتقدند که اقتصاد امریکا شاید به دوران اوج خود رسیده و سیاست های دولت ترامپ ایالات متحده را به سوی رکودی دوباره پیش می برد. اگرچه وقوع یک دوره رکود معمولا تا چند ماه پس از حادث شدن آن قابل تشخیص نیست. در دوران رکود، برای بازگرداندن رونق مجدد به اقتصاد، همانطور که در سال ۲۰۰۸ مشاهده گردید، نرخ بهره بانکی بایستی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد کاهش پیدا کند، و این در حالیست که نرخ فعلی بهره در امریکا ۲.۲۵ درصد می باشد. از این رو، در صورتی که نرخ بهره هدف گذاری شده فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۰ که ۳.۵ درصد می باشد تحقق پیدا نکند، این امکان وجود دارد که در زمان رکود، حتی با صفر نمودن نرخ بهره نیز نتوان آثار مخرب رکود اقتصادی در امریکا و شاید تبعات آن برای جهان را کنترل نمود. بنابراین فدرال رزرو به هر وسیله ای مصمم به رسیدن به هدف خود برای نرخ بهره تا سال ۲۰۲۰ می باشد و به نظر نمی رسد اهداف سیاسی ترامپ بتواند خللی در این روند ایجاد نماید.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده