به گزارش میمتالز، سهیل معمارباشی افزود: دانش فنی ساخت خودروهای برقی در کشورمان وجود دارد، این خودروها از قطعات و مجموعههای کمتری نسبت به خودروهای درونسوز تشکیل شدهاند و بهراحتی قابل تولیدند. به گفته این مقام مسوول، بحث اساسی در تولید این خودروها موضوع باتری است، این فناوری هر روز در حال پیشرفت است بهطوری که همهروزه اخباری از تولید باتریهای جدید با توان و قابلیت ذخیرهسازی بالا، امکان پیمایش بالای خودروها و وزن کمتر بهگوش میرسد. وی با تاکید بر اینکه نباید در حوزه باتری خودرو سرمایهگذاری کنیم، ادامهداد: در سایر بخشهای این دسته از خودروها یعنی موتور الکتریکی، پلتفرم الکتریکال و ... امکان کار در کشورمان وجود دارد.
معمارباشی یادآور شد: ۷۰درصد باتری خودروهای برقی جهان توسط چینیها تولید میشود و طی پنج سال آینده سهم این کشور از آن به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت، این نشان میدهد که دنیا نیز به دنبال سرمایهگذاری در این بخش نیست، زیرا چینیها با در اختیار داشتن فناوری، آن را ارزان تولید میکنند. وی بیان کرد: استراتژی ما باید انتخاب کشور دارای مزیت نسبی در زمینه تولید باتری باشد و در سایر زمینهها دانش لازم را در اختیار داشته و کارهای خوبی نیز انجام گرفته است. مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت تصریحکرد: مشکل اصلی ما در این حوزه، نه تولید بلکه تقاضا است، یعنی باید بتوانیم انگیزه لازم را در خودروسازان و مشتریان برای تولید و خرید خودروی برقی ایجاد کنیم. وی اضافه کرد: تولید این خودروها در جهان گران تمام میشود، حتی چینیها ۵۰درصد قیمت این خودرو را به خریداران یارانه میدهند، اما مصوبههای ما تاکنون انگیزههای لازم را در تولیدکنندگان و خریداران ایجاد نکرده است. معمارباشی گفت: بهطور مثال مردم چرا باید بهجای خرید دنای ۳۰۰ میلیون تومانی، مدل برقی آن را ۵۰۰ میلیون تومان بخرند؟ باید در این زمینه به ایجاد انگیزه بپردازیم. وی تاکید کرد: در زمینه خودرو و موتورسیکلتهای برقی، تا زمانیکه انگیزه لازم در بازار و مشتری ایجاد نشود، به توفیق نخواهیم رسید.
منبع: دنیای اقتصاد