تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۱۰۳۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم‌انداز بازار فلزات در نیمه دوم ۲۰۲۱

‌می‌متالز - موسسه S&P Global Market Intelligence در گزارشی چشم‌انداز بازار فلزات از جمله سنگ‌ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، در گزارش S&P Global Market Intelligence آمده است: ۱۲ ماه گذشته یک زمان پویا برای صنعت فلزات و معدن بوده است، این بخش‌ها در اوایل همه‌گیری کرونا با قیمت‌های بسیار پایین روبرو شدند، اما بسیاری از کالا‌ها در ماه‌های اخیر به بالاترین قیمت خود رسیدند. در اینجا سه روند بزرگ وجود دارد که باید برای بقیه سال ۲۰۲۱ و بعد از آن به انتظار نشست.

۱- تقاضا برای کالا‌ها

همانطور که تزریق واکسیناسیون کرونا افزایش می‌یابد، بهبود فعالیت‌های اقتصادی، رشد تقاضا برای بسیاری از کالا‌ها را به دنبال دارد که باعث می‌شود معدنکاران برای تأمین تقاضا با چالش روبرو شوند. قیمت سنگ‌آهن و مس به ویژه بهبود یافته‌اند که ناشی از بسته‌های محرک دولت‌ها در سراسر جهان است. علاوه بر این، افزایش علاقه به وسایل نقلیه الکتریکی فشار زنجیره تأمین سه فلز بزرگ برای ساخت باتری (نیکل، لیتیوم و کبالت) را نیز فراهم می‌کند.

۲- ظهور حاکمیت زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی (ESG)

افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای شرکت‌های در چارچوب حاکمیت زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی ESG چگونه با صنعت معدن ترکیب خواهد شد؟ S&P Global Market Intelligence دریافته که فروش وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر آلمان، فرانسه، انگلستان و نروژ در ماه مارس نسبت به ماه قبل دو برابر شده است.

در چین، بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های برقی جهان، فروش وسایل نقلیه الکتریکی امسال ۲٫۲ میلیون دستگاه پیش‌بینی می‌شود.

انقلاب خودرو‌های برقی باعث افزایش تقاضای فلزات موردنیاز باتری می‌شود و فشار برای منابع انرژی تجدیدپذیر، به سود تولیدکنندگان مس و سنگ‌آهن نیز خواهد بود. در عین حال، معدنکاران تحت فشار سرمایه‌گذاران و دولت‌ها هستند تا میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهند، از نظر زیست‌محیطی مسوولیت‌پذیر باشند و از فرهنگ فعالیت بیشتری داشته باشند. رفع این نگرانی‌های ESG هم‌زمان با تامین تقاضای روزافزون بازار، به شفافیت و انعطاف‌پذیری قابل توجهی نیاز دارد.

۳- قیمت طلا بالاتر می‌رود

سرانجام، در بازار طلا چه چشم‌اندازی وجود دارد؟ رکود اقتصادی مبتنی بر همه‌گیری کرونا، طلا را به بالاترین قیمت‌ها رساند، در آگوست سال ۲۰۲۰ قیمت هر اونس طلا از ۲۰۰۰ دلار عبور کرد، اما از آن زمان بهبود بازار باعث تعدیل قیمت‌ها شد. با افزایش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک و متوسط از اواسط سال ۲۰۲۰ بسیار قوی بوده است، در حالی که مبلغی که در سه‌ماهه اول امسال سرمایه‌گذاری شده است، بالاترین رقم در ۹ سال گذشته است. فعالیت ادغام و تملک شرکت‌ها نیز در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ افزایش یافت، روندی که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه یابد، زیرا بسیاری از شرکت‌های پیشگام اظهار داشتند که ادغام، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد.

به طور خلاصه، با ظهور تقاضای متوقف‌شده پس از همه‌گیری کرونا، در حالی که انتظار می‌رود قیمت طلا همچنان بالا بماند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت صنعت معدن همچنان قوی است. در بلندمدت، این بخش از نیاز‌های مواد خام، از تلاش‌های انتقال انرژی جهانی بهره خواهد برد.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده