تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۴۸۳
کد خبر: ۲۱۰۳۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مشهد عنوان کرد:

عزم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی/ ابلاغ بسته حمایت از تولید برای تفویض اختیارات کامل به هیأت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه امسال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی است که از محل بهره برداری از سه هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی ایجاد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست تکریم و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود: برنامه‌ریزی دیگر این سازمان در سال جاری احیاء ۲ هزار واحد صنعتی راکد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که در این راستا تفاهم نامه‌ای با بانک‌ها منعقد شده و توسط شورای عالی پول و اعتبار در دست بررسی است تا بتوان واحد‌های تملیکی را به دست فعالان اقتصادی واقعی رساند.

وی اضافه کرد: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب مزین به نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" است، بسته ۱۲ بندی حمایت از تولید نیز در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تهیه و تنظیم شده است که به‌زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و در آن برای نخستین بار اختیارات کامل به هیأت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها تفویض شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به دیگر بند‌های این بسته تشویقی اشاره کرد و ادامه داد: سرمایه گذارانی که طرح تولیدی خود را زودتر از موعد مقرر، که تا ۳۶ ماه افزایش یافته است، به بهره برداری برسانند، مشمول تخفیف ۳۰ درصدی در حقوق بهره برداری از زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی خواهند شد. همچنین فاصله بین پرداخت نقدی تا نخستین پرداخت اقساطی حق انتفاع زمین به شرکت شهرک‌های صنعتی برای سرمایه گذار به ۶ ماه افزایش می‌یابد که به‌زودی این مصوبه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

رسولیان اظهار داشت: امسال در توافق با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، بسته تشویقی فوق العاده‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان درنظر گرفته شده است که آن معاونت از این محل تسهیلات لازم را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: در تفاهمی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور انجام گرفت، مقرر شد ظرفیت پرداخت تسهیلات بخش صنعت از محل تبصره (۱۸) قانون بودجه افزایش یابد که با پیگیری مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها این مهم محقق خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ارائه ۲ پیشنهاد جدید به دولت خبر داد و افزود: جلب مشارکت بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین ایجاد شهرک‌های صنفی در شهر‌های بزرگ پیشنهاد‌هایی است که امیدواریم توسط هیأت دولت به تصویب برسد.

رسولیان اضافه کرد: یکی از برنامه‌های جدی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه کارگاه‌های کوچک تولیدی است که در این راستا پارسال ۸۹ واحد و امسال یک هزار واحد در شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد و به ازای هر واحد کارگاهی هفت شغل ثبت می‌شود.

وی توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی را جزو اولویت‌های سازمان متبوع خود ذکر کرد و ادامه داد: پارسال ۲ هزار هکتار زمین به پهنه شهرک‌های صنعتی کشور اضافه شد که امسال برای افزودن ۱۰ هزار هکتار زمین برنامه‌ریزی شده است، و در صورتی که برای افزودن زمین به شهرک‌های صنعتی نیاز به دریافت تسهیلات از بانک‌ها باشد، این کار توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی انجام خواهد گرفت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به تشریح عملکرد این سازمان در سال گذشته نیز پرداخت و یادآور شد: واگذاری بیش از پنج هزار هکتار زمین در قالب ۱۱ هزار و ۶۰۰ قرارداد صنعتی، افزایش ۳۰ درصدی اشتغالزایی در حوزه پروانه‌های بهره برداری مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، احیاء یک هزار و ۵۵۷ واحد صنعتی راکد و ایجاد ۲۷ هزار فرصت شغلی از این محل، رسیدن متوسط واحد‌های صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از ۲۳ درصد سال ۱۳۹۸ به ۱۸.۵ درصد در سال ۱۳۹۹ از جمله مهمترین اقدامات این سازمان در سال گذشته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: با بحران‌های به‌وجود آمده، در حوزه معیشت مردم دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم با تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی در مانع زدایی و کمک به رشد تولید، شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

احسان ارکانی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط استان خراسان رضوی، خواستار حمایت ویژه و خاص سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از این استان در جهت رفع مشکلات صنایع هستیم.

در ادامه این مراسم، رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی در همه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت دارای موقعیتی ویژه است و طی دو سال اخیر بیش از ۲۸۰۰ مصوبه رفع موانع تولید در استان داشته‌ایم که دو سوم آن اجرایی شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

محمد رضا مس فروش افزود: در جلسات کلینیک صنعت و کمیته‌های حمایت قضایی از صنعت نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته و با حضور رئیس یا معاون دادگستری استان در واحد‌های صنعتی، مسائل قضایی به سهولت رفع شد.

وی اضافه کرد: در ۷ محور اصلی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با تدبیر استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از برش استانی این برنامه‌ها جلوتر بوده‌ایم.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، با صدور ۱۰۱۹ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و انجام ۱۲۲۴۸۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد ۱۶۷۱۶ نفر اشتغال، ۱۰۰ درصد برنامه عملیاتی این سازمان محقق شده است.

مس فروش یادآور شد: تکمیل زنجیره تولید استان در طرح جامع فولاد کشور و افزایش ارزش تولیدات استان با راه اندازی واحد کنسانتره ۵ میلیون تنی فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال، راه اندازی طرح تولید آینه و لمینیت شرکت شیشه فلوت کاویان برای اولین بار در استان، راه اندازی واحد تولید شمش طلای شرکت آسیا پی جو بینالود در شهرستان بردسکن، صدور مجوز فرآوری عنصر استراتژیک آنتیموان برای اولین بار، صدور پروانه تولید شیشه ادکلن برای اولین بار در کشور توسط شرکت سها زرین جام، راه اندازی اولین خط خشک تولید کنسانتره آهن توسط شرکت پایست معدن سفیر، صدور پروانه تولید شیشه اتومبیل برای اولین بار در استان توسط شرکت الماس نگین بینالود و راه اندازی اولین واحد تولید کننده لوازم خانگی شرق کشور در شهرستان چناران توسط شرکت الماس تابان نمونه از جمله بخش مهمی از اقداماتی است که طی این دو سال در استان به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: رویکرد عمومی، توسعه صنایع به سمت توازن مناطق محروم استان است و جایگاه شهرستان‌ها در پروانه‌ها تغییر و سهم شهرستان‌ها از سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری صادره افزایش داشته است، به‌طوری که طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ سهم مشهد از سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری صادره از ۶۹ درصد به ۱۹ درصد کاهش و سهم شهرستان‌ها از ۳۱ درصد به ۸۱ درصد افزایش یافته است.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: طی دو سال اخیر با صدور ۵۹ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه مصوب خارجی ۱۵۵۶۹۴ هزار دلار، رتبه اول سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در کشور کسب و بیش از ۱۴۶۰۰۰ نفر اشتغال در صنعت، معدن وتجارت استان ایجاد شد.

مس فروش افزود: همچنین ۱۴۲ واحد راکد صنعتی و ۱۳ معدن راکد در استان راه اندازی شد و با واگذاری پهنه اکتشافی به سازمان صنایع ملی مس ایران به مساحت ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع در جنوب استان، سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریالی برای اکتشافات تکمیلی و عمیق مس انجام شد.

وی اضافه کرد: در حوزه تجارت و اصناف استان نیز صادرات ۵۸۰۹ هزار تن کالا‌های غیرنفتی از گمرکات استان به ارزش ۲۸۹۹ میلیون دلار صادر شد و رتبه نخست در ارزش کشفیات کالای قاچاق در کشور، رتبه سوم تعداد بازرسی در کشور و رتبه برتر کشور طی چهار سال اخیر در امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه را کسب نموده‌ایم.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: انجام اقدامات اجرایی در حوزه برخورد با لوازم خانگی فاقد کد شناسه، کسب رتبه برتر کشوری در اجرای فاز دوم سامانه جامع انبارها، صدور حدود ۱۵۰۰ مجوز نماد اعتماد و ۱۹۰ مجوز احداث فروشگاه‌های بزرگ، از دیگر اقدامات مهم انجام شده طی دو سال گذشته در این استان بوده است.

رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخش دیگر این مراسم ابراز امیدواری کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط و با شفافیت و سهولت، امور فعالیت‌های مربوط به ارباب رجوع به نحو احسن به انجام برسد.

جواد خزاعی اظهار داشت: حمایت از تولید پایدار، مشوق‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری و زیرساختی، سرلوحه کار سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال جاری خواهد بود.

در این نشست از خدمات "محمد رضا مس فروش مشهد" رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت و "رضا شجاعی" مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی قدردانی و "جواد خزایی" به‌عنوان رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت و "علی بهرامی زاده" به‌عنوان سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی معرفی شدند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده