به گزارش میمتالز، علی خضریان، با اشاره به نامه بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس پیرامون خسارات ناشی از قصور وزیر نفت به رییس جمهور که رونوشت آن به کمیسیون اصل نود مجلس ارسال شده است، گفت: صنعت هیدروکربوری در پیشرانی و تحقق اهداف کلان اقتصادی و خلق ثروت از بخش بالادست و پایین دست و صیانت تکلیفی و اولویت دار از ذخایر هیدروکربوری و جلوگیری از هرزروی و مهاجرت منابع با ارزش زیرزمینی به سمت کشورهای رقیب و همسایه، از اهم برنامههای راهبردی و محوری وزارت نفت بوده است و اجرای آن مستلزم اولویت بخشی در تمامی ابعاد است.
وی ادامه داد: بر این اساس قوانین برنامههای پنج ساله و سنواتی، قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و بویژه سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی در مناطق خشکی و دریایی بویژه میادین مشترک با کشورهای عراق و عربستان در صدر اولویتها و فعالیتهای کشورمان قرار دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به خسارات وارد شده از سوی دولت در این بخش خاطرنشان کرد: طی هشت سال گذشته و تاکنون، در توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک بویژه میادین مشترک با کشور عراق و عربستان سعودی دچار عقب افتادگی فراوان، مهاجرت ذخائر هیدروکربوری به طرف کشورهای رقیب و همسایه و در نهایت خسارت و به یغما رفتن ثروت ملی شدهایم و تقریبا نه تنها هیچ میدان مشترک نفتی جدیدی توسعه نیافته است، بلکه برعکس برخی طرحهای توسعه مصوب قبلی و حتی قرارداد و سرمایهگذاری خارجی به شکل مشکوک و دلایل نامعلوم وزیر نفت کأن لم یکن و فسخ شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود با ذکر بعضی از اهمال کاریهای این وزارتخانه در خصوص توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک عنوان کرد: با توجه به اینکه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان مرزیترین فاز با کشور قطر است، ایشان با دستور توقف و کأن لم یکن کردن اجرای آن طرح توسط شرکت ایرانی در سال ۱۳۹۲ و همچنین معطل گذاری بیش از هفت سال، منجر به عدم حصول انتفاع چند ۱۰ میلیارد دلاری و خسارت به کشور شده است.
وی در ادامه افزود: میدان مشترک آزادگان یکی از میادین نفتی بزرگ جهان است که توسعه اولیه و تولید از آن توسط شرکت ملی نفت و در دولتهای گذشته آغاز شده بود و طرح مصوب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران به جهت تولید ۳۲۰ هزار بشکه در روز و با قرارداد منعقده با شرکت چینی CNPC جهت انجام سرمایهگذاری خارجی، در دولت نهم نیز به تصویب رسیده بود؛ لذا سوال این است که علت ناتمام ماندن و توقف تولید این میدان مشترک با تحقق فقط حدود یک سوم میزان برنامهریزی شده (بخش عمده همین تولید نیز در دولتهای گذشته انجام پذیرفته) پس از گذشت حدود ۸ سال از عمر دولتهای یازدهم و دوازدهم با وزارت ایشان چه بوده است؟ عدمالنفع این نارسایی و اهمال چه میزان است؟
خضریان ضمن تاکید بر اهمیت میادین نفتی مشترک خشکی در خوزستان گفت: با توجه به اینکه مهمترین و بزرگترین میادین نفتی مشترک خشکی در استان خوزستان واقع در منطقه غرب کارون و هم مرز با کشور عراق هستند، لازم است ابتدا مبتنی با آمایش سرزمین طرح جامع توسعه منطقه غرب کارون تهیه شده و سپس شبیهسازی و مدلسازی مبتنی بر آخرین اطلاعات و نهایتا طرح توسعه جامع میادین (MDP) مشترک آزادگان جنوبی و شمالی و توسعه تکمیلی آنها بصورت یکپارچه انجام پذیرد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی با اشاره به عدم اجرای پروژههای محوله از سوی وزیر نفت عنوان کرد: تاکنون هیچگونه اقدام عملی و اثربخش در این ۸ سال برای تعیین تکلیف ساختارهای اکتشافی مرزی از شمال غرب تا جنوب آبادان انجام نشده است و اقدام موثری برای تعیین تکلیف توسعه و توسعه تکمیلی میادین مشترک نفتی غرب و جنوب غرب کشور ازجمله: نفت شهر، دهلران، اروند و ... صورت نگرفته است و متاسفانه توسعه میدان مشترک آذر به پایان نرسیده است و تاسف بارتر اینکه قرارداد منعقد شده سرمایهگذاری شرکت خارجی در میدان آزادگان جنوبی که مربوط به دولت دهم بوده به شکل مشکوکی توسط آقای زنگنه فسخ شده است.