تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۱۱۹۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مدیرعامل ایمیدرو خواستار تدوین طرح جامع معادن سنگ آهن سنگان خواف شد

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی در نشست شورای اداری خواف که پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه جاری، برگزار شد، خواستار تدوین طرح جامع معادن سنگ آهن سنگان خواف شد.

به گزارش می‌متالز، وجیه‌الله جعفری از حسن جعفری، مدیر مجتمع معادن سنگ آهن سنگان خواف، خواست تا این طرح را به اتفاق مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، ادارات شهرستان خواف تدوین کند.

وی ادامه داد: این طرح بایستی مشمول توسعه صنایع معدنی در صنایع بالا دستی و پایین دستی، توسعه زیرساخت‌های مناطق خواف و رشتخوار باشد، چون به لحاظ اینکه فعالیت معدنی هم آثار تخریبی و هم آثار مثبت بر منطقه دارد.

مدیر عامل ایمیدرو هشدار داد: چنانچه برنامه بلندمدت دقیق نداشته باشیم، شکاف‌هایی در کار مجموعه‌ها ایجاد می‌شود و باید توسعه صنعتی را در توسعه صنایع بالا دستی و پایین دستی و اکتشاف دنبال کنیم و توسعه زیرساخت را در تامین جاده، آب و برق و دیگر موارد پیگیر باشیم که به منطقه کمک کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مسئولیت‌های اجتماعی و نحوه اقدام آن را به همراه اشتغال و عدالت جذب نیرو‌های بومی و آموزش‌های تخصصی به نیرو‌های بومی برای تامین نیروی متخصص بومی در برنامه قرار دهیم.

جعفری تاکید کرد: لازم است مبحث محیط زیست معادن را شفاف کنیم و بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار دهیم و به صورت قانون با نظارت ناظرین اجرا کنیم تا نگرانی‌ها برطرف شود و این کار بودجه زیادی هم نمی‌خواهد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی افزود: ما هم کمک مالی می‌کنیم و هم توانمندی‌های قانونی مالی و ظرفیت شرکت‌های بزرگ را داریم.

وی از مجموعه معادن و صنایع معدنی سنگان خواف خواست تا شرایط پایدار اشتغال پایدار را ایجاد کنند، چون زمانی عمر این معدن تمام می‌شود و لازم است تا شغل‌های پایدار در بخش‌های کشاورزی و دیگر زمینه‌ها ایجاد شود.

جعفری گفت: نباید دور هم بنشینیم و فقط دغدغه‌ها را مطرح کنیم و بعد پایمان را پس بکشیم بلکه باید جوابگوی مردم و خدا باشیم. بنده تا هر لحظه که در این سمت خدمتگزار باشم، برای حمایت از طرح‌های توسعه‌ای و تدوین برنامه مدون از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد و هر ۴۵ روز یک بار با مجموعه فرمانداری و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اقدامات عملیاتی برنامه جامع سنگان را پایش و گزارش دهی می‌کنیم.

مدیر عامل ایمیدرو گفت: اساس حرکت اقتصاد ما جز این که تولید را با پتانسیل‌هایی که داریم توسعه بدهیم عملیاتی نخواهد شد. تقویت اقتصاد مقاومتی از طریق تولید و اتکا به داشته‌های خودمان است؛ لذا ایمیدرو در راستای همین شعار تلاش کرده تا از پتانسیل‌های کشور استفاده مطلوب را ببرد.

وی گفت: معادن سنگ آهن سنگان به عنوان بزرگترین طرح منطقه، یکی از پتانسیل‌ها و نعمت‌های الهی است که در طول فعالیت ایمیدرو تا امروز حدود ۲۱.۵ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده و تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۳ میلیارد دلار دیگر در حوزه‌های اکتشاف، تبدیل کتشاف به معدن و تبدیل اکتشاف معدن به صنایع اضافه می‌شود.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع اعلام کرد: امروزه ۲۳.۵ درصد ارزش بورس از معادن و صنایع معدنی تشکیل شده و اثر وزنی بخش معادن در آن مهم است. عامل اصلی این بخش هم امکان تولید ارزش افزوده و تکمیل زنجیره است که افزایش زنجیره‌ها هم ارزش افزوده و اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

جعفری گفت: سازمان ایمیدرو بخش‌های توسعه اکتشاف برای افزایش ذخایر و افزایش عمر صنعت و و زمینه توسعه صنایع را برای توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع فراهم می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: توسعه طرح‌ها و تکمیل آن‌ها برای کمک به تعریف طرح‌های جدید در مناطق مختلف کشور، توسعه زیرساخت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی، کمک به تامین مالی برای راه اندازی و تکمیل طرح‌ها به همراه توجه به پژوهش و دانش و تکنولوژی از دیگر برنامه‌هایی است که در ایمیدرو دنبال می‌شود.

جعفری عنوان کرد: قدمت کار اکتشافی در منطقه سنگان خواف امروز به نقطه مطلوبی رسیده که باید کامل شود و امروز آثار توسعه معادن و صنایع معدنی در حال تکامل است و اشتغال و درآمدزایی دارد که به توسعه شهرستان کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده