تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۹۲۷
کد خبر: ۲۱۳۶۳۵
سرویس خبر : انرژی

واردات نفت چین به دنبال صفر شدن حاشیه سود پالایشگاهی کاهش یافت

‌می‌متالز - به دنبال کاهش حاشیه‌های سود پالایشگاهی در چین و سایر نقاط آسیا تا ۰.۰۳ درصد، واردات نفت چین هم با هدف پایین آوردن تولید سوخت کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، واردات نفت خام چین ۳ درصد کاهش یافته که نتیجه تلاش دولت برای پایین آوردن تولید سوخت است. چین ذخایر مازاد سوخت در اختیار دارد و از شرکت نفت دولتی پتروچاینا خواسته تجارت نفت با پالایشگاه‌های مستقل را متوقف کند.

تلاش برای کاهش تولید سوخت از آنجا ناشی می‌شود که حاشیه‌های سود پالایشگاهی نه تنها در چین بلکه در سایر نقاط آسیا هم تقریباً تا صفر کاهش یافته است. حاشیه‌های سود پالایشگاهی از ۱.۵۶ دلار در هر بشکه در ماه آوریل تا ۰.۰۳ دلار در هر بشکه در اواسط ماه مه سقوط کرده است.

البته سود پالایشگاهی از آن زمان رو به رشد بوده و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری میلادی با گسترش بیشتر واکسیناسیون کرونا و بهبود دورنمای تقاضا برای سوخت، افزایش بیشتری داشته باشد.

پکن در همین حین، کنترل سهمیه‌های واردات نفت خام را سخت‌تر کرده است. پکن در ماه گذشته یک اطلاعیه فوری برای شرکت‌های دولتی نفت فرستاد و از شرکت‌های سینوپک، شرکت ملی نفت دریایی چین (CNOOC)، شرکت سینوکم، چم چاینا و شرکت صنایع شمال چین خواست اطلاعات خود را در مورد نحوه مصرف نفت خامی که وارد کرده‌اند در اختیار کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات قرار دهند و مشخص کنند آیا این نفت خام را به سایر شرکت‌های داخلی فروخته‌اند یا نه.

خرید سالانه نفت توسط شرکت‌های دولتی چین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تن کاهش یافته که برابر با حدود ۲۴۰ تا ۳۲۰ هزار بشکه در روز است.

دولت چین مساله تولید آلاینده‌های کربن را بسیار جدی گرفته و واردات بالای نفت خام و صادرات بالای سوخت پالایش شده را موقتی پیش‌بینی می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده