تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۱۳۶۷۲

ایران در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان مشارکت می‌کند

‌می‌متالز - وزیر راه از مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان و توافق برای کاهش صف انتظار عبور کامیون در مرز آذربایجان با روسیه و گرجستان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد اسلامی با اشاره به امضا و مبادله توافقنامه با جمهوری آذربایجان اظهار کرد:حاصل این توافقنامه این خواهد بود که بتوانیم ظرف یک سال اتوبان آستارا-باکو را به اتوبان اردبیل رشت متصل کنیم. مسیر جدید زمان رسیدن به باکو را کاهش می‌دهد و مشابه آن نیز تا روسیه در دست احداث است. این مسیر کمک می‌کند بخش جاده‌ای تقویت شود و ما بتوانیم برای ترانزیت از این ظرفیت استفاده بیشتری کرده و راندمان را افزایش دهیم.

وی افزود: اکنون از ترمینال و پل قدیمی برای عبور و مرور خودرو‌ها استفاده می‌شود و باید حتما برای این ظرفیت جدید پل جدید و ترمینال جدید احداث شود. در مورد هزینه‌های احداث پل و ترمینال جدید نیز توافق کردیم که ۵۰ در صد بر عهده ایران و ۵۰ درصد بر عهده آذربایجان باشد.

وی با اشاره به مسیر ریلی موجود منطقه نخجوان که از طریق نخجوان به ترکیه، ارمنستان، روسیه و گرجستان متصل می‌شود، گفت: در سفر ۱۰ روز پیش به ارمنستان از این مسیر که یکی از ظرفیت‌های مهم کریدور شمال-جنوب است، بازدید کردم. قبل از فروپاشی شوروی سالانه ۷ میلیون تن بار در این مسیر جابجا می‌شد. با تفاهم‌نامه‌ای که ما با روسیه و هندوستان داریم، فرصت ترانزیت و لجستیکی قدرتمدی برای ما فراهم شده است در مورد رویه مشترک و تعرفه مورد توافق راه آهن نیز توافقنامه امضا شده و شرایط به گونه‌ای است که با تفاهم‌نامه سه جانبه ارمنستان-روسیه-آذربایجان بتوان کریدور نخجوان-ارمنستان را هم راه‌اندازی کرده و ما نیز در این کریدور مشارکت کنیم.

وی با اشاره به مناطق آزادشده در مناقشه اخیر میان آذربایجان و ارمنستان گفت: مذاکراتی انجام شد که برای بازسازی مناطق آزاد شده به شرکت‌های ایرانی پروژه‌های عمرانی داده شود. مذاکرات خوبی انجام شد که بتوانیم شرکت‌های معتبر و دارای صلاحیت ایرانی را معرفی کنیم که در بازسازی این مناطق سهم بر عهده بگیرند.

وی به برنامه‌ریزی برای ایجاد یک پایانه ریلی در پارس آباد استان اردبیل اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در دولت دو ماه پیش مرز ریلی آن منطقه مصوب شد، مذاکره کردیم که طرف آذری نیز تاسیس این مرز را در دولت خود مصوب کند که بتوان این پایانه را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران و احداث حدود ۵ کیلومتر ریل جدید و بازسازی ۷ کیلومتر ریل موجود ترمینال باری را برای منطقه مغان و پارس آباد فعال کرد. این یکی از نیاز‌های استان اردبیل است و در این سفر با حضور استاندار اردبیل برای تاسیس این پایانه ریلی توافق صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که در این سفر مورد بحث و پیگیری قرار گرفت بحث مربوط به عبور اتوبوس‌های آذربایجان از ایران بود که مورد نیاز مردم آذربایجان است. گفت‌وگوی خوبی داشتیم و به توافق رسیدیم که در چهارچوب پرتکل‌های وزارت بهداشت ارتباط با نخجوان از طریق اتوبوس ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که در مورد آن مذاکره شد، افزایش عوارض توسط نخجوان بود. گفتگو‌های مفصلی انجام شد. البته ۲۰ روز پیش نیز هیات ایرانی و آذری در این مورد در تبریز مذاکره کرده بودند. در نهایت برای کاهش عوارض توافق کردیم که جذابیت استفاده از این کریدور افزایش پیدا کند.

اسلامی افزود: برای کاهش صف انتظار عبور کامیون در مرز آذربایجان با روسیه و گرجستان نیز توافق شد که با ایجاد یک خط بای پس، تخلیه زودتر انجام شود که زمان انتظار و توقف کامیون‌های ایرانی کاهش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده