تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۱۴۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دیده‌بان بورس یک‌شنبه (6 آبان)

می متالز - شاخص کل بورس تهران روز گذشته به مسیر نزولی خود ادامه داد. افت دسته‌جمعی نمادهای بورسی بر این نماگر فشار وارد کرد. پس ازانتشار عملکرد نیمه نخست مسیر قیمتی سهام در حالت تفکیک شدن است. با این حال همبستگی که نمادهای مختلف در مسیر صعودی داشته‌اند تفکیک منطقی سهام را تا حدودی دشوار کرده است.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (6 آبان)

به گزارش می متالز، یکی از مشکلات عمیقی که بورس تهران در سال‌های مختلف با آن درگیر بوده است، حرکت‌های گله‌ای بوده است. ریسک‌های سیستماتیک عمدتا سیاسی و همچنین بی‌ثباتی اقتصاد کشور که چند سال یک بار اثرات خود را در بورس تهران منعکس می‌کند، باعث شده که رفتار گله‌ای میان معامله‌گران بازار سهام کشورمان نهادینه شود. این موضوع در کنار اعمال برخی از قوانین خودساخته مانند امکان تشکیل صف‌‌های خرید و فروش به دنبال محدودیت نوسان قمیتی، هیجان بیش از حد معمول را در بورس تهران به دنبال داشته است.

گرچه در معاملات سهام هیجان به عنوان بخشی از رفتار معامله‌گران اجتناب‌ناپذیر است اما سیاست‌گذاری مناسب می‌تواند در کنترل آن نقش اساسی ایفا کند. در شرایط  کنونی نیز همچنان انتظار ادامه حرکت بورس تهران روی ریل هیجان وجود دارد بر این اساس باید به این موضوع توجه کرد که کسب سود در نیمه دوم 97 می‌تواند دشوارتر از نیمه نخست باشد. البته در این میان عده‌ای به سیگنال‌های مثبت سیاسی برای آغاز رالی دوباره بازار سهام امیدوارند. گرچه در نقطه مقابل عده‌ای ریزش‌های اخیر بازار سهام ناشی از فشار روانی نزدیک شدن به تاریخ آغاز رسمی تحریم‌های آمریکا می‌دانند.

آغاز رالی دوباره بازار سهام به معنای رشدهای دسته‌جمعی قیمتی نمادهای مختلف است. این‌گونه رشد گرچه چندان دلچسب نیست اما با کم‌رنگ شدن نقش ریسک‌های سیاسی در بازار احتمالا داستان‌سرایی‌ها برای ارزنده جلوه دادن سهام از گروه‌های مختلف آغاز می‌شود. با این حال عمده این داستان‌ها پشتوانه‌های بنیادی و منطقی بر اساس محاسبات را ندارد و زاییده ذهن خوشبین مالکان سهام است. بعضا نمونه این موضوع را در ماه‌های اخیر در رفتار خریداران سهام بانک‌ها مشاهده کرده‌ایم. خریداران سهام این گروه نه‌تنها تازه‌واردها بلکه فعالان نسبتا قدیمی بازار بودند که به احتمال شناسایی سود تسعیر ارز دلخوش هستند. این افراد احتمالا وضعیت بحرانی سیستم بانکی کشور و همچنین تبدیل یک‌شبه سودهای کلان بانک‌ها به زیان در سال‌های نه‌چندان دور، توقف طولانی‌مدت نمادهای بانکی و به دنبال آن ریزش قیمتی شدید سهام این گروه را فراموش کرده‌اند. همین موضوع برای برخی از گروه‌های دیگر نیز می‌توان عنوان کرد. پس از جهش بورس در سال 97، به نظر می‌رسد برای ادامه مسیر تا پایان سال باید با چشمانی بازتر به سرمایه‌گذاری در سهام پرداخت. عوامل بنیادی از برخی از گروه‌های حمایت می‌کنند که تلاش می‌شود به تدریج در «دنیای بورس» به آن‌ها اشاره شود اما برای کسب سود راحت و بدون تحلیل احتمالا باید در انتظار یک سیگنال مثبت سیاسی یا یک حرکت انقلابی اقتصادی در داخل کشور بود؛ مواردی مانند برنامه مدون برای جراحی اقتصاد کشور که البته جسارت کافی برای انجام چنین جراحی مشاهده نمی‌شود.

 

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: سانجی سودیر؛ رییس بخش همکاری‌های بین المللی در وزارت نفت هند اعلام کرد: مقام‌های هند در حال گفت‌وگو با آمریکا برای به دست آوردن معافیت در ارتباط با واردات نفت هند از ایران هستند. به گزارش روزنامه بیزینس استاندارد،  پالایشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی هم اکنون سفارش‌های نفتی را به ایران برای آبان‌ماه داده‌اند. همزمان با موضوع خرید نفت از سوی هندی‌ها، ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا از امروز خرید و فروش نفت در بورس انرژی را آغاز می‌کند، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این باره می‌گوید: خارجی‌ها هم می‌توانند نفت صادراتی ایران را از بورس خریداری کنند.

در حالی که دولت ترامپ مقرر کرده از تاریخ 13 آبان ماه تحریم‌هایی علیه صادرات نفت ایران به کار گیرد، حالا استیو منوچین؛ وزیر خزانه داری کابینه وی گفته است واشنگتن از فشار خود برای اجبار شبکه مالی سویفت جهت قطع ارتباط با بانک‌های ایران می‌کاهد. این در حالی بود که روز گذشته روابط عمومی وزارت امور خارجه به ادعای کریمی قدوسی؛ یکی از نمایندگان مجلس در خصوص مذاکره ایران با آمریکا واکنش نشان داد. اما عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین خبر از بازگشایی کانال مالی جدید برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی در آینده نزدیک خبر داد؛ کارکرد این کانال نوعی پیمان پولی دو جانبه میان ایران و اروپاست.

در داخل اما هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه صبح شنبه درباره کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بحث کرد؛ بررسی جزییات و رای گیری در این باره به جلسه بعد موکول شد. پیش‌تر دیوید لویس؛ دبیر اجرایی FATF درباره اینکه در فرصت ۴ ماهه اف. ای. تی. اف به ایران، روابط بانکی با این کشور چه شرایطی خواهد داشت و همچنین آیا این مهلت بار دیگر نیز تمدید خواهد شد یا نه؟ گفت: هیچ نتیجه گیری قطعی درباره ایران (خروج آن از فهرست سیاه و الحاق به FATF) وجود ندارد.

روز گذشته همچنین وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، راه‌و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفتند؛ حسن روحانی؛ رییس جمهور ر صحن علنی مجلس با تاکید بر اهمیت و حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی تاکید کرده بود: بانک‌ها باید دست از بنگاه‌داری بردارند. حمایت‌ها از بازار سرمایه در شرایط فعلی در حالی به عمل می‌آید که بورس تهران به تازگی مدیرعامل خود را عوض کرده و حالا به گفته علی صحرایی؛ مدیرعامل جدید بورس تهران قرارداد آتی سبد سهام در آذرماه وارد بازار سرمایه می‌شود؛ همچنین به گفته مدیران جدید بورس برای راه‌اندازی ابزار مالی «وارانت» باید زیرساخت‌ها آماده شود که در سال جاری از این ابزار نیز رونمایی خواهد شد.

ب) صنایع: وزارت نفت قیمت هر مترمکعب گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی در ماه‌های تیر لغایت شهریورماه را امسال اعلام کرد. در همین حال گمرک ایران نیز در خبر دیگری اعلام کرد: در نیمه نخست امسال‌ ۵ هزار و ۳۰۱ تن محصول دارویی به ارزش ۶۶۵ میلیون دلار وارد کشورمان شد. رنو فرانسه هم با پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران اعلام کرده فروش محصول‌های خود به ایران در سپتامبر ۲۰۱۸ را به صفر رساند.

ج) شرکت‌ها: 5 میلیون و 500 هزار سهم کارخانه‌های صنعتی آزمایش معادل 2.52 درصد با قیمت هر سهم 580 تومان به ارزش کل 3.190 میلیارد تومان در روز یکشنبه 13 آبان‌ماه در بازار فرابورس عرضه می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری بوعلی نیز قصد دارد 51 درصد سهام عادی با نام تحت تملک خود در شرکت خدمات مالی حسابداری دی ایرانیان را از طریق مزایده عمومی با قیمت پایه هر سهم 420.6 تومان و با ارزش کل 10.7 میلیارد تومان به فروش برساند. بانک صادرات ایران هم در یک برنامه مزایده‌ای با تنها با 10 درصد پیش پرداخت قصد دارد در 5 استان کشور 8 ملک خود را به فروش برساند.

عناوین برگزیده