تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۱۴۶۲۴
سرویس خبر : صنایع کوچک
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی:

به‌دنبال انحصار نیستیم

به‌دنبال انحصار نیستیم
‌می‌متالز - سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی نه به دنبال انحصارگرایی و نه به دنبال بستن مرز‌های اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی هستند، گفت: شایعه‌ای درمورد لطمه زدن به تولیدکنندگان داخلی شکل گرفته مبنی بر اینکه قیمت لوازم خارجی به نسبت کالا‌های ایرانی ارزان‌تر است؛ در حالی که با مقایسه کالای داخلی و ارزان‌ترین قیمت کالای ارائه شده در بازاری مانند هند می‌توان به نزدیک بودن قیمت‌ها پی برد.

به گزارش می متالز، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی این انجمن در نشست خبری روز گذشته با اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از ورود سرمایه‌گذار خارجی به صنعت لوازم خانگی مشروط به انتقال تکنولوژی به کشور استقبال خواهد کرد. وی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با ورود تکنولوژی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است. وی افزود: برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند یک استراتژی مناسب هستیم، زیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز شرایطی برای این‌گونه فعالیت‌های اقتصادی اعلام شده است. غزنوی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که کشور درآن صنعت به خودکفایی رسیده و ظرفیت‌های داخلی شکل گرفته است توجیه چندانی ندارد و باید از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش‌هایی که کمبود تکنولوژی و کمبود توان داخلی وجود دارد استفاده کرد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی تصریح کرد: متاسفانه جذب سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر جنبه مالی دارد و باید با تغییر رویکرد به سمت ورود تکنولوژی گام برداشته شود، زیرا سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که توان داخلی شکل گرفته باعث تضعیف بخش‌های داخلی خواهد شد. به گفته وی، سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور باید به گونه‌ای باشد که موجب صیانت از سرمایه‌گذاری های انجام شده در کشور باشد و به گونه‌ای سرمایه‌گذار خارجی را بپذیریم که مشروط به انتقال تکنولوژی باشد. غزنوی در ادامه بیان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع ملی در اولویت باشد، اما متاسفانه به دلیل مشکلات برجام تنها دغدغه برخی از مدیران ورود سرمایه به کشور است و سرمایه‌گذار خارجی به بهانه صادرات وارد کشور می‌شود بدون حتی صادرات یک محصول! سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: ورود برندهای خارجی به بهانه صادرات، تنها عوام‌فریبی بوده و امروزه به دلیل هزینه‌های لجستیک و شرایط کنونی اقتصاد، تولید در ایران و صادرات آن توجیه چندانی ندارد. وی افزود: الگوی سرمایه گذاری و صادرات حتی در کشورهای همسایه که هزینه تولید آنها کمتر از ایران است، اجرا نخواهد شد و باید برای سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی استراتژی مشخصی تعریف شود. غزنوی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های داخلی، سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی باید محدود به تولید برخی قطعات شود و تجربه فعالیت گذشته این شرکت‌ها در زمان پیش از تحریم نشان می‌دهد که آنها هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در کشور انجام نداده و با اولین تحریم به راحتی کشور را ترک کردند. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: الگوی توسعه صنعتی در کشورهایی مانند کره جنوبی به این شکل بوده است که آنها تنها به سرمایه‌گذاری در تولید قطعات مجوز دادند و این قطعات به دسته قطعاتی با هزینه‌های بالا یا تکنولوژی پیشرفته محدود است. وی ادامه داد: ترکیب انتقال تکنولوژی به کشور و استفاده از نیروهای انسانی داخلی به همراه سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی می‌تواند شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تبیین کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت